Vad i hela friden gör vi? (Del XI)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Travat in en och en halv kubik ved.
Tar resten imorgon.
Nu har jag tänt i kaminen och så ska jag duscha och köra igång en maskin tvätt.

Ja du tillhör ju trav-folket. :D
Jag har täckt allt som behöver täckas ute och tömt en vedhäck och burit in skvätten så nu är det fullt inne för det ska ju bli en dec snö imorgon. Gammal mosig men torr al och sälg värmer det också, dessutom är den gratis. :up:

Ja du tillhör ju trav-folket. :D
Jag har täckt allt som behöver täckas ute och tömt en vedhäck och burit in skvätten så nu är det fullt inne för det ska ju bli en dec snö imorgon. Gammal mosig men torr al och sälg värmer det också, dessutom är den gratis. :up:
Gratis ved är bra :)
Pappa betalade inte öre förrän han blev så dålig att han inte orkade hämta stormfällda träd längre.
Det är lite därför jag är helt rudis på kubik.
Vi travade allt han kapade och klyvde och fyllde sen vedboden.
Och resten av gamla lagårn.
Ingen som räknade kubik då haha.

Den veden jag travade nu var det ingen vidare kvalite på.
Hoppas på bättre i nästa säck.
Täckte sidorna på vedförrådet nu inför snön som kommet och säcken som är kvar är täckt med.
Ska få in det med i förrådet imorgon så kanske jar klarar mig tills i mars om jag inte flyttar innan.

Gratis ved är bra :)
Pappa betalade inte öre förrän han blev så dålig att han inte orkade hämta stormfällda träd längre.
Det är lite därför jag är helt rudis på kubik.
Vi travade allt han kapade och klyvde och fyllde sen vedboden.
Och resten av gamla lagårn.
Ingen som räknade kubik då haha.

Den veden jag travade nu var det ingen vidare kvalite på.
Hoppas på bättre i nästa säck.
Täckte sidorna på vedförrådet nu inför snön som kommet och säcken som är kvar är täckt med.
Ska få in det med i förrådet imorgon så kanske jar klarar mig tills i mars om jag inte flyttar innan.
Jag har inte heller räknat kubik förr. Men har blivit tvungen nu när jag köper veden. :(

Till mina två hus och vedspisen går det åt runt 25 kubik på ett år. Mindre om det är en varm höst eller vår.

Tänk vad enkelt det är att göra av med pengar,sitter i soffan o funderar på om jag ska tapetsera vidare och vips så har 8000 försvunnit från kontot,och en ny tvättmaskin lev om någon vecka :bump:

Jag vill också basta! :arghh:

Jag också! :mad: :arghh:

Alltså, hur mycket kostar det att bygga en bastu? Jag har inte plats för en i huset, så jag måste bygga en separat byggnad. Snälla, säg att det inte är så dyrt. En vedeldad. Jag behöver inte ha dusch ens utan kan fylla upp en tunna med vatten och hälla över mig. Det kan väl inte vara så dyrt...? Jag behöver inte ha el heller utan kan ha värmeljus i fönstret. Det borde väl inte vara jättedyrt...? En liten en bara...

Sonic, nää då är det ju liksom ingen vits att räkna kubik när flödet in överstiger flödet ut hela tiden. Gratis är alltid gott. :)

Förra vintern var jag lite lat och eldade pellets mest hela tiden, slutnotan blev runt 6000:- för hela säsongen. Skulle jag hämtat, kört ut, kört hem, upparbetat mm. ved själv hade slutnotan blivit 8000:- och då hade jag gratis råvara så mycket jag bara ville och kunde ta reda på. Egen traktor, egen skotare, egna transporter. egen motorsåg och egen vedmaskin har jag ju också så det där var bara fasta kostnader och drivmedel. Traktorn ska säljas, skotaren likaså och nästa gång jag behöver råvara lyfter jag bara luren och beställer bil och släp, det räcket 4-5 år,,,,,,,,,om jag inte skiter i alltihop och klappar dit en värmepump istället och ägnar mig åt nåt annat istället som jag tjänar in bränslenotan på på mycket enklare sätt. Lagar bromsar på 2 bilar och byter ett avgassystem och så var årets värme betalt. :up:

Alltså, hur mycket kostar det att bygga en bastu? Jag har inte plats för en i huset, så jag måste bygga en separat byggnad. Snälla, säg att det inte är så dyrt. En vedeldad. Jag behöver inte ha dusch ens utan kan fylla upp en tunna med vatten och hälla över mig. Det kan väl inte vara så dyrt...? Jag behöver inte ha el heller utan kan ha värmeljus i fönstret. Det borde väl inte vara jättedyrt...? En liten en bara...
Den bygger du gratis av spillvirke och lastpallar, hör med nåt byggvaruhus om du inte kan få hämta virke i deras container som är utsorterat och som du ska "elda med". :angel: Det enda som då kostar är spiken och aggregatet-kaminen gör du av nåt lämpligt plåtkärl och skorstenen, ja där duger spirorör från skroten bra. :D

Den bygger du gratis av spillvirke och lastpallar, hör med nåt byggvaruhus om du inte kan få hämta virke i deras container som är utsorterat och som du ska "elda med". :angel: Det enda som då kostar är spiken och aggregatet-kaminen gör du av nåt lämpligt plåtkärl och skorstenen, ja där duger spirorör från skroten bra. :D
:mad: Jag kan ju inte bygga själv :arghh:

Varit trött men feberfri hela dagen fram tills nu...nu är jag mer eller mindre döende igen :yuck: och är åter inbäddad i dubbla tröjor halsduk och mössa under täcket :cool: Men jag klarade att genomföra åkturen jag lovat grannens besökande lilla barnbarn på min lilla ponny...tur hon är i princip självgående gällande allt i körningen :love:
Ungen var helt överlycklig i alla fall så det var helt klart värt det :love:

Den här kostar 29'
staende-bastutunna.jpg

den här kostar 25'
traditionell-bastu.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 144
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 545
Senast: Jahaja
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 233
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 273
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar