Vad heter era hunda?

Sv: Vad heter era hunda?

*KL*

Jag glömde ju svara på en sak :D

Jag vill absolut(!) att mina hundars namn har någon anknytning till stamtavlenamnet, allra helst att man tar namnet som är och kallar hunden för det. Å andra sidan förstår jag att man inte vill kalla sina hundar för vissa saker... Med salukinamn brukar det ju vara väldigt lätt att göra "så som jag vill" med namnen. Just Karims namn blir kanske lite opraktiskt.. Jag skulle inte gå runt och ropa Obiajulu, men kanske hittat på något annat på O om det gick.

Wahidahs syskon gav vi namn just som skulle kunna gå att kalla dem hela tiden om man ville. De heter Waqar, Waseem, Wardah och Wesper Wasimah.
Wesper och Waseem heter just det även till vardags. Waqar blev en Loitsu och Wardah blev en Zorba.

Jag tycker namn är superkul!

Terriern heter Kailzie (keylii) eftersom hon var en gåva från Kailzie Home Farm.
Shiban heter egentligen "Lorendale Happy Soul" Men eftersom jag tycker att shiborna ska klinga japanskt valde jag Chika (千花) som tilltalsnamn.

Man kan aldrig vara nördig nog. ^^

Båda namnen är dessutom tvåstaviga och rätt enkla.

Min äldste heter i stamtavlan Exigor's Omar Optimal. Han kallades Oscar redan när han kom som omplacering 9 månader. Han gillar små barn och när jag har kallat "Oscar kom nu" så har det hänt några gånger att barnets föräldrar har tittat konstigt. Då har det visat sig att även barnet har hetat Oscar.

Den yngste (som är son till Oscar) heter i stamtavlan Queen of Avalon's Alfonzo och honom kallar jag Fonzie eftersom jag tyckte att Alfonzo var för långt.

Min pärla heter Lilla Mossens Selma. Selma är tydligen efter en boxer som stått dåvarande sambon nära och Lilla Mossen är stället hon föddes på :)

Hon kallas i vardagen Selma, Semlan, Pärlan, Hjärtat osv.. vad snuttigt detdär lät hörde jag nu :o

När jag köpte labben hade alla valparna döpts efter Gladiatorerna som var populärt på den tiden och min valp hette Zeke. Jag gillade inte namnet så det fick bli Loke (som också var en gladiator).

Schäfernågonting hette Menina när jag fick henne, men jag hörde fel så det fick bli Minina. Det kändes också bra att ändra lite på hennes namn eftersom hon inte haft det så bra innan.

I lillens kull fanns 2 hanar och jag skulle ha den ene. Uppfödaren ville absolut att en valp skulle heta Sting och föll för ett av mina förslag på S-namn till den andre; Sarek. Namnet kom av att det är en plats jag länge drömt om att besöka, och att eftersom detta inte blivit av så ville jag att en av mina andra drömmar skulle gå i uppfyllelse, nämligen att få köpa denna efterlängtade valp. Dessutom var det en ovanligt kall vinter när han föddes. När jag sedan åkte och tittade på valparna var det en himla tur att just Sarek var den jag ville ha!

Plexus heter egentligen Frodo (hela kullen har sagan om ringen namn) men det passar inte en dobbis - så han kallades Plexus av förra ägaren. Kanske inte det namn jag valt själv, men bättre än Frodo.
Kallas Plex (eller Dobby) oftast.

(Jag älskar förövrigt sagan om ringen, det är bara just hobbit namn på en Dobermann jag protesterar mot - resten av kullen har mkt bättre namn..)

Dom jag valt "smeknamn" till själv;
Lollos Bossanova - Bossi, Buppan, Boppa.
Hägnatorpets EnCarholldas Fleur - Fiffi, Fififi.

Makens Hägnatorpets Encarholldas Fantasia - Humla kallar jag oftast för Fumla. För att hon har så himla svårt att få tag på godisbitarna.

Mina hundar heter:

Bärtil - kallas Bärra eller Bärris
&
Jens - Jense eller Jensi. (Heter på stamtavlan Dumle :D)

Kravet för att skaffa hundarna var att pappa skulle få bestämma namnet på dem. ;)

Alf

Hej
Han hette Alf hos uppfödaren (alla syskon har också korta A-namn) och vi tyckte det var tufft och bra så han fick ha kvar det. Uppfödaren verkade också lite glad över att vi valde att behålla hans namn :)

Våran förra hund hette *Kennelnamn*Jappeloup, men kallades Pipgrisen eftersom han pep som en gris varje gång han inte riktigt fick som han ville. Vi döpte honom till Birk, och svägerskan som tog en kullsyster döpte henne till Ronja. Svägerskans familj hade döpt alla sina djur efter Astrid Lindgrens sagofigurer och Birk och Ronja tyckte vi passade bra ihop.

Våran nuvarande fick vi bestäma själva, fast vi fick honom på ett återbud, vi hade stått i kö och fått besked att vi inte skulle få någon, men så ringde uppfödaren och talade om att en hade backat ur och undrade om vi var intresserade och ville vi ha honom och ville hitta på namn själva så var vi tvugna att hitta på ett till dagen därpå, på O. Snabbt beslut blev att vi tog valpen och döpte den till Orvar. :D Sen har han även sitt kennelprefix förstås! ;)

Min fina heter Beyla i stamtavlan och det har vi behållit. Ibland kallas hon även Beylis. Jag var tveksam till namnet när vi köpte henne som valp men nu tycker jag Beyla är ett väldigt vackert namn.

Föregående hund hette Ted i stamtavlan, men honom kallade vi för Tuff. Hunden innan dess hette Ellie i stamtavlan och kallades även det. Tycker man ska använda stantavlenamnet så länge det känns bra. I annat fall tycker jag inte att man måste följa namnet utan hitta på något helt eget. :)

Hanen heter Meder´s GoldDog Chinwendu, men kallas Grim.
Tiken heter Meder´s GoldDog Divinium Liv, men kallas för Evi.

Vi har alltså döpt helt efter eget huvud. Grim valde vi därför att vi gillar fornnordiskt. Evi valdes då vi istället blev att tänka på "Grim and Evil" och ja, då blev det Evi.

Jag har inte döpt om någon hund. De får heta det de heter från början. (Sen har jag en hel drös med smeknamn förstås) Nuvarande hund heter Tuffe och är döpt av barnen där han föddes. Han fick fortsätta heta Tuffe. (Kallas ofta för Tuffelito.) Förra hunden hette Farenheits Amie och kallades Amie.

knapplån*

Min hund heter i stamtavlan "Yrar I am What I am."
Han fick tilltalsnamnet Isak av uppfödaren, men springer och gömmer sig om man ropar det. Så han heter numera" Puttefnask"...... eller "Putte" :D

sdc15593_177545028.jpg

Jappens kennelnamn är Alegros Coles born to be beauty, men tilltalsnamn är Mikko. Efter Hv71 spelaren Mikko Louma. De senaste hundarna har haft tilltalsnamn ifrån Hv-truppen, så det kändes rätt! Hahah

Labbens kennelnamn är Mandy likes Absolut men kallas Esa efter Esa keskinen, en förredetta Hv-spelare ;) Ja familjen är lite besatt av hockey kan man säga :D

Islänningen heter och kallas Landi, som betyder "landsman" på isländska. Det är också isländsk slang för "hembränt" men det visste inte uppfödarna.:D

Dvärgpudel nr 1 heter och kallas för Adde. Nr 2 heter Sweet Honey, eftersom hans kullsyster var tingad och de blivande ägarna ville att hon skulle heta Hot Chili. Han blev kvar på kenneln hela första året och kallades för Lilleman, han är på gränsen till toy. Nät vi tog över honom kortade vi ner det till Manne.

Alla tre har kennelnamn och en massa smeknamn dessutom.

Vår svarta golden/labbe har vi själva döpt, Aska!
Vi var lite till o från, för hon är ju helsvart.. Men, hon passar bra som en Aska! :)

Men hon kallas... Stumpis, lillskit, svarta faran, nakenmage(!) och lövätaren.. :)

KL

Jappen heter Isumi's shiro musashi koge kitai (sista orden vet jag inte ens vad de betyder :o ). Kallas för Sami för att jag tycker att det är ett väldigt fint namn. Ibland heter han Saami också, det varierar lite :)

Kelpien heter Meringa's Inglorion. Kallas Grimm, efter Jacob Grimm, som formulerade Grimms lag (nörd). Han är också lite småkänd för att ha skrivit sagor med sin bror...;)

*kl*

min nya schäfervalp heter Mittilandets Qashqai men samma sekund jag såg henne visste jag att det var en Vilja. det krävdes lite övertalning på sambon men hon lystrar numera till Vilja. ;)

Tidigare hundar har hetat *Kennelprefix* Sela (schäfer) kallades för Tanja, *Kennelprefix* Elvira (dalmatiner) kallades för Kitty och *Kennelprefix* Ringo (schäfer) kallades för Ringo, mest för han var några år när han kom till oss. Vi har även haft en GD som kallades Bonnie, vet inte vad hon hette från början.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 027
Senast: MML
·
Övr. Hund Min hund är besatt av att ta mina vantar eller min mössa när jag kommer hem efter att ha varit någonstans utan hunden. Får hon inte det...
Svar
4
· Visningar
425
Senast: KesoNeso
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
778
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 034
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka