Vad heter era hunda?

Sv: Vad heter era hunda?

Första hunden, en svensk Lapphund hette Argo, men fick heta Puck efter pappas första hund.
Andra hunden en långhårig kanintax hette melissa fick heta Tachira "Chira"
Nästa hund en bichon frise hette Anubis men vi döpte honom till Tulo, efter att en kompis drömt att vi köpt en liten vit hund som kom rullande utför trappen. Alltså en Tulo.
Nuvarande hund hette fatima, men vi döpte henne till Impa för att hon var impuls köpt:o Jag ville att hon skulle heta impulsa, men då skulle det nog bli "pölsa" och det kändes inte bra.
Barnen kallar Impa för Impa-pimpa eller ryamattan.... Hon ser ut som en sådan.

* Jenny *

Zorwinns Nellie heter till vardags Nellie.
Var redan döpt när vi hämtade henne.
(Golden Retriever)

Solid Gold Harmony heter till vardags Sooki
(valp efter nellie)

Vilja heter kort och gott Vilja både i stamtavla och till vardags.
(Jämthund)

Vilja fick sitt namn av oss då hon visade enormt mycket
egen vilja som valp :p

Sooki hade vi svårare att döpa,
men sambon surfade runt och hittade nåt liknande
som betydde Älskad på kinesiska el japanska.
Och det passade valptussen perfekt :)

Billwill i stamtavlan, han kallas Sture. Tog över honom som 2-åring och då kallades han redan det. Tyckte först det var skitfult och skulle byta men det blev aldrig av och nu tycker jag det är rätt gulligt och passar honom, han är som en gubbe i sitt temperament så :p

Sweet Little Beautys Heavy i stamtavlan, han kallas för Prince. Ville först ha ett namn som var likt det han hade i sin stamtavla men Heavy kan man ju inte kalla en hund :p Så jag funderade bara på något som var fint och som jag trodde skulle passa honom och hans temperament. Nu passar det perfekt han är som en liten prins här hemma så :p

Sen tycker jag som andra redan skrivit att det ska vara lätt att uttala/ropa och ganska kort så det är lätt för hunden att uppfatta det :)

Mina heter Megingjords Diser Dime - "Pingu" och Fjellalunda's Bob - "Rummel". Jag gillar roliga och lite oväntade namn. Förr hade vi R-tema på hundarna inom familjen; Rabalder, Rummel och Rally. Sen är "Rummel" tyvärr inte det lättaste namnet för mig som halläning att uttala, då halläningar ju inte har så lätt att artikulera "R", han tror nog han heter "Gummel" :p Så när Pingu kom så kände jag mig tvungen att bryta R-traditionen, Pingu fick det bli, döpt efter pingvinen givetvis, och jag tycker faktiskt det passar bra, även om det är något udda.

Mina tilltalas med sina registrerade namn (tyvärr;)). Fridolf heter Fridolf och Boss heter Boss.

Jag hade gärna haft andra namn, men har själv svårt att ställa om efter att ha fått höra från uppfödaren vad valpen heter, så de har fått behålla sina valpnamn.

Husses ena hund däremot heter inte som det står i pappren, han heter Cleo men kallas för Love.

Roseole's Tarte Lintzer - kallas för Kenzo, han var 9 månader när vi köpte honom av uppfödaren och då kallades han redan för Kenzo. Kennelnamnet kommer från en fransk kokbok och betyder Lintzertårta. ;)

Roseole's Ag Brochet En Blanquette - kallas för Chili, det valde vi själva, ville ha något som passade en livlig valp och det passar honom rätt bra även nu vid 10.5 års ålder. :D Kennelnamnet kommer från en fransk kokbok och betyder gädda i ljus sås (eller nåt sånt) men är ju inte riktigt användbart som tilltalsnamn. :rofl:

Goosewood's Garibaldi - kallas för Garibaldi, Baldi eller Gari, eller puppis från när han var valp, det hänger ibland fortfarande med. ;) Kennelnamnet är från en metrostation i Paris (valparna är "tillverkade" i Paris).

Goosewood's Hoche - kallas för Sigge, köptes som omplacering vid 9 månaders ålder och kallades då redan för Sigge. Precis som brorsan så kommer hans kennelnamn från en metrostation i Paris.

*KL*

Våra heter:

*Kennelprefix* Aj Lavv Jo - Mimmi, kallades för Jojo hos uppfödaren men när hon kom hem så var det ingen Jojo utan en Mimmi :)

*Kennelprefix* Clipper - Chicko, hette redan så när vi köpte honom vid 6 månaders ålder så han fick behålla det.

*Kennelprefix* You Are My Sunshine - Tindra, hade flera favoritnamn och dagen efter vi hade hämtat henne så bestämdes namnet. Hon var en liten Tindra och det passar henne perfekt.

*Kennelprefix* Angel Of The Morning - Pärlan, helt enkelt för att hon är vår lilla pärla :love:

*KL*

Min älskade tant hette Al-Dabaran Zala. Hon kallades helt enkelt för Zala, men när jag skulle säga henne stamtavlenamn så uttalade jag det "sala" och till vardags sa jag "Säle", så var det redan när jag fick henne som vuxen.

Hennes dotters namn brukar ställa till med lite problem vid prisutdelningar osv :D
Hon heter Khalils Wahidah Cherazade Bint Zala och det är ett namn jag valt själv. Till vardags kallas hon Wahidah eller "Hida" om jag är lat. När jag skriver blir det ofta Waha, men det är inget jag någonsin säger.

kl

Mina fina tjejer heter:

"kennelnamn" Luminous Wildah Kallas för Tindra

"kennelnamn" A Star For Ezharia Kallas för Robyn

Tindra kallar vi Tindra för att uppfödaren kallade henne för det från den sekunden hon föddes :)

Robyn kallas så för att det passar bra med resten av alla namn i familjen (inte för likt någon annan) och för att det är fint så klart. Hon kallas även Pluppis

Mina hundars namn har ingen anknytning till stamtavlenamnet.

Den äldsta heter Rover, dels för att det är lite småroligt med ett så klassiskt, engelskt hundnamn som knappt någon använder längre(ungefär som Fido), dels därför att jag och mitt ex faktiskt hade en bil av märket Rover när vi skaffade honom.

Jag hade redan bestämt att fortsätta på temat brittiska bilmärken som hundnamn och eftersom min pappa köpte en Bentley för ett par år sedan ville ju inte jag vara sämre, så nu har jag också en. :D

Den enda som heter som i stamtavlan är Fortune, hon heter Xx Fab Fortune. Loka heter Xx Cholena, vilket jag tycker är lite småfult, så jag döpte henne först till Lova, men det blev inte riktigt bra så det fick bli en liten Loka.

Ynglingen är döpt efter en tjeckisk öl eftersom hennes pappa bor i Tjeckien och de blev tillverkade där:) där fick jag välja namn på en lista. Sedan döpte jag henne till Choice, dels för att hon var mitt val på många sätt, men också för att jag gillar engelskklingande namn sedan min farbror hade en Nothing när jag var barn.

Flatten - *Kennelprefix* N-Y-Alex - kallas Alex. (Var döpt som valp och fick behålla det.)
Basseten - *Kennelprefix* Titan - kallas för Qvik. Vi valde Qvik för vi tyckte han var en kvick liten valp när vi hälsade på. Visade sig att vi fick hem en riktig soffpotatis som inte är kvick i onödan ;)
Mallen - *Kennelprefix* B'Ella - kallas Esta. (Hette det när hon kom som omplacering.

Roseole's Ag Brochet En Blanquette - kallas för Chili, det valde vi själva, ville ha något som passade en livlig valp och det passar honom rätt bra även nu vid 10.5 års ålder. :D Kennelnamnet kommer från en fransk kokbok och betyder gädda i ljus sås (eller nåt sånt) men är ju inte riktigt användbart som tilltalsnamn. :rofl:

:rofl: Underbart namn, 'gädda i ljus sås'.

-KL-

Min dvärgpudel heter Hightop's What U See Is What U Get men kallas "Siri" till vardags, så där är det inte så himla likt. Hon har fått sitt namn efter en Tina Turnerlåt :p

Min saluki heter Khalils Obiajulu Ben Genesis, men kallas för Karim. Jag älskar hans tilltalsnamn, tycker det är så vackert och rullar bra på tungan. Hans riktiga namn betyder tydligen "The heart is consoled", dvs hjärtat är tröstat.

Siri och Karim är ganska perfekt :)

Första dvärgschnauzern: Hotpinsch Letter Express, inte direkt det bsäta namnet. Det blev Spike istället ;)

Nuvarande dvärgschnauzern: La Leia's Dazzling Dahlia. Jag var inne på Ellie till min nästa hund men eftersom Dahlia var så fint och uppfödaren (jag är fodervärd) tyckte att det är roligare när de heter som de heter så att säga blev det så! Är väldigt nöjd med både namn och hund ;) Smeknamnet är Dallan :D

Senast ändrad:

Jag vill helst ha namn jag tycker är fina, gärna efter någon bok- eller filmkaraltär jag gillar. Har dock bara namngett en hund själv.

Tidigre hundar
X Brown Baloo - Baloo
X More Than Words - Sirius

Nuvarande
X Heart Of Gold - Mattis ( han var nästan 14 veckor när jag köpte honom och då hade han börjat lyssna till det. Tänkte mig Harry, men Mattis ligger bättre i munnen)

Turbo heter bara Turbo. Inget jag gillar egentligen, lite för vanligt, men han var 1,5 år när jag fick honom, namnet passar honom och det ligger bra i munnen.

Vår lille illbatting heter * Iggy Pop

Hade väl tänkt att ha något annat "vardags"namn på honom men det blev aldrig att vi kom på något utan vi sa Iggy, Piggy, Piglet.
Piggy Poop händer det att han får heta emellanåt.

Fnissar lite för mig själv och funderar på namnen på mina hundar som är Gunnar och Affe.
Gunnar är född hos oss och Affe är en "räddningshund"= räddad från missär.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 027
Senast: MML
·
Övr. Hund Min hund är besatt av att ta mina vantar eller min mössa när jag kommer hem efter att ha varit någonstans utan hunden. Får hon inte det...
Svar
4
· Visningar
425
Senast: KesoNeso
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
778
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 034
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka