Vad heter era hunda?

Sv: Vad heter era hunda?

Min Ceskyterriers kennelnamn är "Selalons Excellent Excuse" men hans tilltalsnamn är Zvante :)

Ingen av mina hundar har namn som relaterar till stamtavlenamnet. Kom inte på nåt sånt helt enkelt utan fastnade för andra namn som passade bättre på dem som individer.

Jag vill att mina hundar ska kallas nåt som är med i stamtavlenamnet eftersom det är så mycket lättare när man pratar med folk att veta vilken hund det är.

Nobla Nikita kallas Nikita och gjorde det redan när hon flyttade till mig 2 år gammal. Finns ingen anledning att byta.

Donna Deleia kallas Leia har jag varit med och bestämt stamtavlenamn själv på. De skulle vara dubbelnamn på D och jag ville att min hund skulle kallas Leia. Testade lite olika prefix före Leia och kom fram till att Deleia lät bäst.

Bettina Bossanova kallas för Nova. Här var det redan bestämt att hon skulle heta Bettina i stamtavlan eftersom uppfödarens första dvärgschnauzer för ca 35 år sen hette det. Sedan hade uppfödaren förslag på andra namnet och då tyckte jag Bossanova var bra för få kunde hon kallas Nova.

*KL*
Min första hund skulle heta Lina hade jag bestämt, men hon lyssnade redan på sitt registreringsnamn så hon fick heta Raskva även om jag vrickade tungan i början och inte kom ihåg vad min hund hette ;). Och det är klart att en islandshund skall ha ett isländskt namn!

Nå, nästa hund skulle få ta namnet Lina men hette enligt stamtavlan Ilona. Likt, och jag fastnade för det så det blev en Ilona trots att hon mest kallades Mulen.

Skroffan heter förstås inte Skroffan, hon är reggad som Lorelei och kallas för Leia när folk inte begriper sig på hennes smeknamn.

Som synes så har mina hundar hetat sina reggade namn eller någon förkortning av dem, det är dock mer en slump än genomtänkt. Och någon Lina blir det nog aldrig...

Min hund som jag själv döpt heter Optimus Prime, efter Autoboternas ledare i Transformers *mycket nördig person*.

Han kallas av mig främst Baby, annars Pops, Poppen, Poptimus, Pops P, Pluttimus, Knoen och Lill-grisen. :rofl:

(Min morbror med Downs och dålig hörsel hörde fel när Pops var valp, Optimus blev "Octopuss(y)" - och han kallar honom således för James Bond! :love:)

Whiteboards Twix- Heter Ian till vardags, efter sångaren i Jethro Tull (Ian Anderson)

Atenagården Disha-Heter Grima till vardags. Kallades Disha de tre första åren, gillar INTE det namnet. Grima betyder lite olika saker om man utgår från gammal nordiska.

Våran vovve heter Anbardiz Match Maker men vi kallar honom Maxi. Jag vet inte riktigt varför han kallas Maxi, det bara blev så ^^

Sen har vi ju mammas hundar..
Chappes Fidili - bom bom
Jambos Elaysa - Tuss
Braveheart - jeppe (pappas jakthund)

En gammal tik vi hade hette Jambos Bimbolina hon kallades för Dixie :)

Vår hund heter Energicas Dana International i stamtavlan och kallas för Dana. Eller prinsessan :D

Min blandis heter Loppan. Innan hon kom hem var jag helt säker på att hon skulle heta Calisi (efter travrusset), men det ville inte hon, och efter två timmar hemma så var hon bara Loppan, helt enkelt.
Kattungen jag köpte åt henne (ja...) fyra år senare fick ta det namnet istället.

Vår gammeltik heter Mandylikes Beamy cheerful= Myra ( Myran, skabban, gammeltanten:love:)

Vår nya ungtupp heter Adores Vagabond= Bosse, bara för att han var en Bosse:)! Uppfödaren heter Bo-Göran men vi hade liksom inga namn som känndes mer passande, ptja, förutom maken som ville kalla honom "Rolf" för det ligger så bra i munnen om man behöver ryta på hunden:p.
Mandylike och Adores är ju kennlarna..

Whippan heter Foxys Qrimsqrams - kallas Glimma (Glim, Glimp, Glimpen).

Bostonterriern heter Lillfjällets Frank-Elliot Moltas - kallas Frank (Frallan, Frall, Frankan).

Båda hundarna är omplaceringar så jag har inte valt tilltalsnamnen. Glimma tror jag är kallad efter sin pappa som heter Solglimt. Glimma är kanske inte ett namn jag själv hade valt men efter lite tillvänjning så gillar jag det. Frank däremot älskar jag! Grymt namn som passar alldeles utmärkt på en liten bostongubbe :D Lite förvirrande dock att ha en boston som kallas Frallan, det är många som tror att han är en fransk bulldog...

Jag föredrar att ha namn som är kopplade till stamtavlenamnet men ärligt talat tycker jag många stamtavlenamn är gräsliga - och svåra att hitta på bra tilltalsnamn till. Jag gillar hyfsat enkla eller roliga namn, inte långa krångliga flashiga namn på engelska. Måste dock säga att jag gillar båda mina hundars stamtavlenamn, de passar dem väldigt bra som individer :)

Mina nuvarande hundar heter Narmo och XO.

Narmo heter Lakkanevas Aiolos i stamtavlan, men han såg mer ut som en Narmo. Det betyder varg på Alviska och vid tiden för inköp av ett styck lapsk vallhund så var jag så himla förtjust i både alver och vargar.

När XO kom till mig var han ca 19 månader. Namnet lyssnade han bra på + att jag hade etablerat en mycket bra kontakt med förra ägaren (jag fick dessutom gå före flera andra spekulanter som var precis lika dugliga för hunden) så det kändes lite oförskämt att byta. I stamtavlan heter han Farbax Benjamin. Han ser verkligen ut som en Benjamin så det var synd att han inte fick kallas det. XO är en kvalitetsbedömning för whisky. Tyvärr låter det som Exxo vilket ungefär varannan schäfer jag möter heter... Jag trivdes inte med namnet alls förr, men jag har vant mig lite nu :D

Jag döpte min hund själv. Han fick namnet Devaberiel efter en alvisk karaktär i Katherine Kerr's böcker om landet Deverry. Till vardags kallas han Devon (Eller vanligast är väl: "Lillfisen", "fjant", "tönt", "sötfis", "HIIIIIIIT", "NEJ" eller när jag är riktigt arg blir det: "Devaberiel Fredriksson")

Min heter Lapprikets Raiga men tyckte inte det passade att kalla henne Raiga så nu kallar jag henne Athena :)

Mina hundar heter:

Cinderella Andorra. Hon kallas Andie eller andorra, fast mest tjockis. =)
Murmästartorps Kharma. Kharma kallas hon.
Keenay och han kallas även Keenay.

KL

Min förra hund hette Chernev's Candy at BRD.
kallades först för Josie(engelska, Djöosi) innan jag fick ta över henne. Alla sa det så svenskt, Josi, som en juice.
Bytte till... Trosan :eek:

Min nuvarande heter Blackneck's B'Jaga och kallas kort och gott för Jaga eller Bagis :love:

Jag är inte nöjd med något av hundarnas namn:confused::)

Den store heter i stamtavlan "kennelnamn Aint that Right" men kallas för Akilles. Han är dock omplacering så det är inte jag som valt det namnet.

Lillebror heter "kennelnamn Sweetnose" vilket jag inte kunde lura ut något bra från som skulle passa en staffe. Det var skitsvår att komma på något som passade honom. Tillslut blev det Charlie, vilket var det enda som inte kändes helt fel:cool:

Liknande trådar

Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 964
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 241
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 620
Senast: tanten
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 409
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka