Vad heter era hunda?

melvin

Trådstartare
Hur tänker ni när ni ger era hundar namn, vill ni ha något som går att härleda till dess riktiga namn, eller döper ni helt efter eget huvud? Vad heter era hundar på riktigt och vad kallar ni dem? :)

Sv: Vad heter era hunda?

Alla mina hundar har hetat saker som är relaterat till deras stamtavlenamn.

Camaro heter Zekene's Camaro. Hon var dessutom 6 månader när vi köpte henne så hon hade redan sitt tilltalsnamn.

Alice hette Alice in Wonderland Resh Zone. Jag fick vara med och välja stamtavlenamnet och tyckte att Alice var jättefint.

Ila heter MiVinna's Avila. Hon kallades Ila när vi köpte henne 3 år gammal och så fick det fortsätta vara.

Jag tycker inte att just tilltalsnamn är så jätteviktigt. Bara det är något som är enkelt att säga och som hunden lyssnar till så :)

Jag känner mig skittråkig när det kommer just till detta :P Hade så många namn på min lista över "favvonamn" på kommande hund. När vi skulle hämta vovve hos uppfödaren visade det sig att han kunde sitt namn så bra så han fick ha det kvar. I efterhand tycker jag det är tråkigt och vanligt och blö :p Jag skulle ju kunnat byta eftersom han inte var mer än 11 veckor men det föll mig aldrig in.

Hans stamtavlenamn är Puddingface Höjd, tilltalsnamnet är Chico :grin:

Nuvarande hundar;

Benjamin - Benni (Snuffe, Benzi)
Peggy Sue - Peggy (Pegs, Piggy)
Aella - Monster (Lisa, Lis, Puppalisa)
Hillevi - Hillevi (Snillet, Snill, Vi-Vi)
Qola - Kola (Kola-Bus)
Bad Moon Rising For - Moony

Några tidigare;

Byron - Bajjon (Bajs)
Xantia - Xanti
Cacko - Sacko
Grym - Grabben (Bebben)
Seff - Seff
Arras - Arras
Max Kalle Turner - Max
Prinsessan Märta Malou - Malou (Posan)

Ja, det var dom jag kom på just nu. Har utelämnat kennelprefixen, och bara skrivit själva namnet på hundarna i stamtavlan. Sen deras namn hemma, plus eventuella smeknamn på det.

Mina nuvarande hundar:

Minnows Pleasure -Frasse (Bam-Bam, Mmmmulle:p)
Searover Pearl June -Nessi (Snape:o)

De har döpt sej själva! Frasse va en Frasse. Nessi visade sej vara ett riktigt sjö-odjur så då blev det Nessi!

/LL

Senast ändrad:

Kennel namnet är Working bull's Pelle Jöns, men när vi fick honom som 6 månader (omplacering) så lyssnade han till Bobby som han hetat i det andra hemmet. Så han kallas Bobby till vardags, men hans riktiga namn stämmer in bra, för han är en riktig Pelle Jöns! :grin:

Jag vill nog egentligen gärna ha nåt som går att knyta till stamtavlenamnet men ibland hittar man inget som ligger bra i munnen och till hunden. Jag försökte få till något med Yoddla men lyckades inte, så hon blev kallad efter Ziva David i NCIS istället hela familjens favoritserie vid den tidpunkten :D Passade bra personlighetsmässigt med att båda var tuffa brudar, även om min Ziva delvis lugnat ner sig nu

Mina heter:

Hot Isle Nanante - Cashmir

Heesa Meesas Jacks Long Star (kanske lite felstavat :o) - Caspian

Jag valde inte efter stamtavlenamnet utan gav favvonamn som jag haft på listan innan :D

Min förra hund hette Rosebird Uncle Joe Rose (som jag inte tyckte var superkul) och ville kalla Lester istället. Men jag blev nedröstad av min familj som promt skulle döpa honom till det enligt min lite trista (och för långa) Othello, så det fick bli så. Kommande valp kommer jag förmodligen i diktatorisk anda att kalla för Lexa (hon heter Rosebird Carmen Rose på riktigt.) Jag har några namn till på listan, så det blir väl till att se vad hon ser ut att passa som när vi hämtar henne. :)

Senast ändrad:

Vi fick välja namn på stamtavlan själva, så de har samma där som tilltal.

Våra heter Knestorps Ipod och Knestorps Falco.
De enda restriktionerna vi hade från uppfödaren vid namnval var bokstäver, I på Ipod och F på Falco.

Mellanhunden som vi gav bort för ett halvår sedan var döpt till Hero av de tilltänkta köparna. Det var Falco som parat tiken, så uppfödarna undrade om vi ville ha honom när de fick återbud, och vi fick väldigt svårt att säga nej. Han fick följa med hem.
Hero tyckte vi var fult, så han döptes om till Dacke (som ju är otroligt mycket snyggare :p)

Kamsåsmyrens Älsa. Jag fick välja vilket namn jag ville ha av dom som uppfödaren hade valt och jag tyckte att Älsa var finast. Vi valde namnet före hunden :D men hon är Älsa.

Vår lilla kille är döpt efter kennel namnet Osito blanco of bla bla bla- Zito (byt ut bla bla bla till något annat så får ni det riktiga svårstavade)
Men stövaren heter Hugo, dock hette sambons farfar det så han fick heta Boss istället (Hugo boss, riktigt fyndigt...)
Men han är lite rolig, han heter bara Hugo enligt registreringspappren men på hunddata så har han ett kennelnamn också så är osäker på vad han egentligen heter.

Jag tycker det viktigaste är att namnet ligger rätt i munnen, så att det är lätt att säga, och lätt för hunden att uppfatta.

Min förra hund hette Molly, och jag bryr mig inte ett dugg om att det nog är det vanligaste namnet som finns på tikar - det finns en anledning till att det är vanligt. Säg det några gånger och jämför med andra namn så förstår ni.

Min nuvarande hund heter Nelly, vilket inte är riktigt lika lätt att säga, men nästan.

Båda har långa och oanvändbara kennelnamn; Collowin's Dawn of Deighton och Yellows Guest in Conwy.

Zipper - hette det när jag köpte honom 1 år gammal.
Devil - heter Kennelnamn's Devil In Disguise, var med och valde kennelnamnet själv och tilltalsnamnet kom naturligt :)

Gammeltanten tog vi över som 7-åring, * Ruberta i stamtavlan, kallades Ruberta. Vi förkortade snabbt ner till bara Berta, varierar det med Bertis ibland (usch vad fult det såg ut skrivet :D )
Mellantiken heter * Eloisa. Vi hade bestämt oss för en Enya, men det döpte uppfödaren andra tikvalpen i kullen till. Tillslut landade vi på Eijdih, och det funkar bra. Av någon anledning kallar jag henne Skouffi av och till, tror att det började som Skrållan, och nu har muterat till något helt oigenkänneligt :)
"Valpen" heter * Andante, fullständigt egenvalt namn då hon är från min första kull. Lät sambon välja vardagsnamn, vilket blev Alva. Allvis och/eller Lallvis funkar också.

Fast det mest underbara hundnamnet var en cavalier king charles som hette Muffins:D Passade löjligt bra

Mina hundar heter Billy och Ivan, eftersom det är två namn som liksom passar. Billy heter Billy eftersom det helt enkelt passar, och så har det lite, lite med Billys panpizza att göra eftersom vi spånade hejvilt. Han heter "egentligen" Andeless A Bite Of Antares (Älskar det namnet!).

Ivan heter egentligen Andeless White Russian, eftersom hans föräldrar är ryska och han har en vit fläck på bröstet. Där ville vi ha ett kort namn, men gärna med ryskt påbrå. Och Ivan är så himla fint :love: (Men han är faktiskt döpt efter Ivan den förskräcklige :o)

Vi har inte varit med och bestämt något av kennelnamnen.

Min heter chili, kort och gott, och kallas chili.

Gamhunden heter Hardys apricot Ingo, kallades Bingo eftersom att han hade sån tur som överlevde sitt stora äventyr.

MIna vovvar heter:

Marinestjejer's Adina - Kallas Jaffa
Flera dagar gick innan jag kom på ett passande namn, läste ordet Jaffa på en apelsin och tittade på min lilla vita spets och ja, visst var det en Jaffa :D

Silvia - Kallas Buffa.
Buffa är en boxer och fick heta det för hon är ju en bufflig boxer, passa henne perfekt. Sen heter ju Mulle Mecks boxer Buffa ;)

Cessibon's Everything Counts - kallas Love.
Hade redan bestämt innan att nästa hund, en hanhund, skulle heta Love.
Och ja, han passa bra i det så det blev så! :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 027
Senast: MML
·
Övr. Hund Min hund är besatt av att ta mina vantar eller min mössa när jag kommer hem efter att ha varit någonstans utan hunden. Får hon inte det...
Svar
4
· Visningar
425
Senast: KesoNeso
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
778
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 034
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka