Vad har du för städrutiner?

Golit har fullständigt missat målet för vem bidragen är avsedda till.
De är inte avsedda för dem som köper tjänsterna utan för dem som får jobb tack vara bidragen.
Det är en arbetsmarknadsåtgärd.

Därför så blir Golits resonemang helt uppåt väggarna.
För Golit är i fel ände och rotar.

Visst är det en arbetsmarknadåtgärd och den kan man göra på olika sätt. Man kan som Annie (jobb jobb jobb landsbydgen) betala 1,6 miljoner per jobb genom sänkta arbetsgivaravgifter för unga. Man kan göra det genom att ge städbidrag till rika.

Eller så kan man göra det genom att göra jobb som behövs göras.

Syftet med avdraget har väl aldrig varit att de som har behov av städning ska få detta.
Har man det behovet får man söka hemtjänst eller liknande.
Anledningen till avdraget var ju att det gynnade samhället med fler skatteintäkter.

Såg nu att flera svarat samma.

Man väljer vad man gör för skattepengarna. Bidrag till de rika eller till de som har behov.

Vet inte om jag direkt har några städrutiner. Men försöker åtminstone hålla undan disk och hålla ytor rena i köket dagligen samt dra över med dammsugaren var eller varannan dag. Dammsugningen går dock väldigt snabbt då jag inte dammsuger hela huset grundligt varje dag utan bara kör över det värsta som i hallen, köket och badrummet, tar nog inte mer än 5-10min. Vi har två katter som gärna kör rejs ut från kattlådan och sprätter sand på vägen så det hamnar ju lite överallt, och jag avskyr att känna kattsand under fötterna :p. Och snart blir det tillskott i familjen i form av bebis och då känns det ännu viktigare att ha rent.
Torkar golv görs väl åtminstone någon/några gånger i månaden i hela huset beroende på behov, köket och ena badrummet kan bli oftare.
Att damma däremot, det är vi nog sämre på här hemma och brukar ske när saker och ting ser lite väl grå ut.

Jo det har med saken att göra.
För frågan är om bidragen egentligen går till de som utnyttjar RUT för att få städat eller till dem som tack vare RUT får ett arbete så att de kan försörja sig på rimliga villkor?

ROT infördes därför att byggarbetarna ville ha det.
Så att de kunde arbeta vitt, med den trygghet som det innebär, i stället för svart.

Så helt krasst är det så att RUT och ROT är till för dem som genom detta avdrag får ett arbete och en vit inkomst.

Nej, Rot har genererar en massa andra jobb, som att någon ska göra gipsplattorna och skruvarna, samt är en investering. Rut är inte det. Det är vetenskap på nivå av klimatkrisen, så det tänker inte golit diskutera. Det bara är så.

Hur svarta jobb blir vita är också en annan diskussion. Det är möjligt att bidrag till de rikaste är ett sätt att göra det på. Det finns säkert andra och effektivare.Som att återinföra det "krångel" som borgarna avskaffat, att ett AB måste ha revisor och andra saker som att underlätta det för vårdprofitörer, gör att samhällshotande kriminalitet har det så mycket enklarare att verka.

Så helt krasst, man väljer hur de som får jobb genom rut. Bidrag till de rikaste är ett sätt, det finns andra med bättre träffbild

Men de som får
RUT och ROT-jobben har faktiskt verkligen behov av dem.
Vad skall de göra annars menar du?

Vad de ska göra har vi aldrig debatterat, golit kan tycka att det är en omständig och rätt konstig väg att uppnå det man vill uppnå genom att ge bidrag till de rikaste.

golit tycker det är bättre att behovet, snarare än plånboken får styra

Vad de ska göra har vi aldrig debatterat, golit kan tycka att det är en omständig och rätt konstig väg att uppnå det man vill uppnå genom att ge bidrag till de rikaste.
RUT och ROT är ett enkelt sätt att få fram enkla jobb till dem som behöver dessa.
Att ta bort RUT och ROT utan att först ha löst arbetsmarknadsfrågan för dessa skulle bli en mindre katastrof för de som då blir arbetslösa.
De som köper tjänsterna skulle inte märka så mycket mer än att de får flera dammråttor.

Apropå rot och Rut så gör sambo.mn en del rotjobb när de monterar fönster.

Väldigt många av hemmen de monterar i är mindre städade än vårt. Även när de åker för att kontrollmäta. Att man inte anstränger sig innan ett montage är inte så konstigt.

Så det är många som inte städar bara för att det kommer främmande. Och inga fattiglappar heller ;)

RUT och ROT är ett enkelt sätt att få fram enkla jobb till dem som behöver dessa.
Att ta bort RUT och ROT utan att först ha löst arbetsmarknadsfrågan för dessa skulle bli en mindre katastrof för de som då blir arbetslösa.
De som köper tjänsterna skulle inte märka så mycket mer än att de får flera dammråttor.

En ganska klok synpunkt. Framförhållning är viktigt. Just nu ska man minska bidraget till de allra rikaste så att bara lite mer rika använder bidraget.

men låt oss vara lite pragmatiska, säg att vi minskar bidraget till ett avdrag på 10.000. Vad skulle hända då?

I en marknadsekonomi skulle företagen försöka städa färre slott och fler lägenheter.

Ditt argument var att överklassen ska inte få bidrag. Då ska det gälla rot och Rut.
Sen tycker jag det är så sorgligt med den synen att hantverksyrken är okej men inte städning. För städning är fult och låg status.

Ren principiellt, vetenskapligt och odiskutabelt, är det skilland på rot och rut.

Men visst, det går att få bättre träffbild med bidragen. Mindre slott och mer kojja.

Ditt argument var att överklassen ska inte få bidrag. Då ska det gälla rot och Rut.
Sen tycker jag det är så sorgligt med den synen att hantverksyrken är okej men inte städning. För städning är fult och låg status.

Det är bara att ta åt sig fakta om skillnaden. Det är skillanden mellan att bygga en bro och att ploga den.

Båda sakerna behövs, men bygga är en investering som genererar fler jobb, bland annat plogningen.

Det är bara att ta åt sig fakta om skillnaden. Det är skillanden mellan att bygga en bro och att ploga den.

Båda sakerna behövs, men bygga är en investering som genererar fler jobb, bland annat plogningen.

Är du ingenjör eller jobbar med bygg? För det ovan är väldigt nedlåtande skrivet. Att värdera jobb. Inte okej.
Städningen ger också jobb tex städprodukter som ska tillverkas.

Men ditt argument var att överklassen inte skulle få bidrag, så då gäller det bara vid städning då?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 794
Senast: MML
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
21 196
Senast: Nytant
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka