Vad har du för städrutiner?

Jag är en vig 38 åring som mycket väl kan utföra sin egen fönsterputsning men jag har problem med mina armar pga MS.

Har ett barn.

Är ensamstående, dvs jag utför två föräldrars roll i en 15 årig killes liv, jag måste fungera för att hans skolgång och hans träningar ska fungera.

Har inte jag ett behov samma saker som en barnfamilj eller rätt att få städhjälp? Allt är inte bara svart eller vitt i världen, det finns många gråzooner som man också måste tänka på om man ska rikta in sig på speciella grupper och bedöma vilka som har rätt till att ekonomisk hjälp med städning hemma.

Självklart, och alla de överväganden man gör om behov kommer att träffa bättre än att man ger bidragen till de rikaste.

För att ta det från andra hållet: Min partner har spöat upp mig år efter år, äntligen har jag fattat mod att få ut verdebörande och nu måste jag flytta. Jag har fyra barn, fibro och socialbidrag. Hur stort RUT-bidrag (skatteavdrag) kan jag få för flyttstädningen nu när jag inte har någon inkomst?

Eller

Nu när min arvtant dog och jag kunde kvitttera ut det efterlängtade arvet (skattefritt) Tänker jag säga upp mig från börsmäklarfirman, barnen är utflyttade och jag är frisk och kry. Tänker sprida svensk kultur på spanska solkusten, hur stort bidrag (avdrag) kan jag få för att de först fixar trädgården, sen städar huset för visningen och slutligen flyttstädningen?

Vem har störst behov?
Vem får mest bidrag?

Självklart, och alla de överväganden man gör om behov kommer att träffa bättre än att man ger bidragen till de rikaste.

För att ta det från andra hållet: Min partner har spöat upp mig år efter år, äntligen har jag fattat mod att få ut verdebörande och nu måste jag flytta. Jag har fyra barn, fibro och socialbidrag. Hur stort RUT-bidrag (skatteavdrag) kan jag få för flyttstädningen nu när jag inte har någon inkomst?

Eller

Nu när min arvtant dog och jag kunde kvitttera ut det efterlängtade arvet (skattefritt) Tänker jag säga upp mig från börsmäklarfirman, barnen är utflyttade och jag är frisk och kry. Tänker sprida svensk kultur på spanska solkusten, hur stort bidrag (avdrag) kan jag få för att de först fixar trädgården, sen städar huset för visningen och slutligen flyttstädningen?

Vem har störst behov?
Vem får mest bidrag?

Vad har misshandeln med behov av städningen och avdrag att göra?

Rut avdraget har gett fler folk arbete och gjort ett jobb som oftast avlönas svart till att bli vitt. Samma gäller med Rot avdraget. Om vi går tillbaka till att betala allt svart kommer det att innebära att dom som är anställda som tex lokalvårdare får återgå till att jobba svart och ha oviss framtid. Som det är nu så tjänar ingen på att anlita svart städhjälp.

Dom som utför det kommer således inte få någon SGI, hamna utanför avtal mm och istället bli utnyttjade och inte ha något inflytande på varken lön eller arbetstider. Är det ett bättre alternativ?

Vad har misshandeln med behov av städningen och avdrag att göra?

Rut avdraget har gett fler folk arbete och gjort ett jobb som oftast avlönas svart till att bli vitt.

Den som inte vill förstå kommer inte att förstå. Men vi tar det en gång till.

Som bidrag i form av avdrag kommer bidraget att gynna de rikaste. Den som har mest pengar får störst bidrag.

Som bidrag till de med behov, kommer bidraget att ges till de med behov. Vi kan ha olika åsiker om behov med det fattas via en demokratisk process.

Att säga att man gör svarta jobb till vita genom att sänka priset är lika dumt som att snatterierna skulle minska om ICA sänkte priset på sina varor.

Det finns en massa andra aspekter på vitheten som inte riktigt hör hemma i tråden. Som slavlöner i städföretagen.

Den som inte vill förstå kommer inte att förstå. Men vi tar det en gång till.

Som bidrag i form av avdrag kommer bidraget att gynna de rikaste. Den som har mest pengar får störst bidrag.

Som bidrag till de med behov, kommer bidraget att ges till de med behov. Vi kan ha olika åsiker om behov med det fattas via en demokratisk process.

Att säga att man gör svarta jobb till vita genom att sänka priset är lika dumt som att snatterierna skulle minska om ICA sänkte priset på sina varor.

Det finns en massa andra aspekter på vitheten som inte riktigt hör hemma i tråden. Som slavlöner i städföretagen.

Jag har aldrig haft någon slavlön som lokalvårdare, vi har också fackförbund och avtal att följa. Något måste man själv ta ansvar för själv, om man väljer att arbeta för ett företag utan kollektivavtal så får man stå sitt kast.

Jag har aldrig haft någon slavlön som lokalvårdare, vi har också fackförbund och avtal att följa. Något måste man själv ta ansvar för själv, om man väljer att arbeta för ett företag utan kollektivavtal så får man stå sitt kast.

Vilket inte har något med saken att göra. Dvs att bidragen för RUT går till de rikaste, inte de som har mest behov (Hur vi sen defenierar behov är också en annan sak)

Det är en stor brist på enkla arbeten som gör det möjligt för alla att försörja sig.
Så det där är totalt fel ur ett samhällsperspektiv.

Det är en jätteviktig poäng. Jag har jobbat med RUT-tjänster för ett socialt företag. Alla som arbetade där befann sig alltså långt från arbetsmarknaden. Det här var några år sedan, företaget har tuffat på och flera av mina före detta kollegor har gått vidare och fått andra anställningar. Helt nyligen lades företaget ner och man kan fråga sig varför. Just det här företaget hade en hel del brister men det finns många andra sociala företag som riskerar att drabbas av åtstramningarna vad gäller RUT.

Vilket inte har något med saken att göra. Dvs att bidragen för RUT går till de rikaste, inte de som har mest behov (Hur vi sen defenierar behov är också en annan sak)
Jo det har med saken att göra.
För frågan är om bidragen egentligen går till de som utnyttjar RUT för att få städat eller till dem som tack vare RUT får ett arbete så att de kan försörja sig på rimliga villkor?

ROT infördes därför att byggarbetarna ville ha det.
Så att de kunde arbeta vitt, med den trygghet som det innebär, i stället för svart.

Så helt krasst är det så att RUT och ROT är till för dem som genom detta avdrag får ett arbete och en vit inkomst.

Den som inte vill förstå kommer inte att förstå.
Det är du som inte förstår.
Därför att du tittar för grunt och för kort på effekterna av och bakgrunden till RUT och ROT.

Om du lyfter blicken så att du kan se sammanhanget så kommer även du att förstå.

golit har inte debatterat om hem städas av andra, golit har diskuterat att det är de är de rika som får bidrag för städningen, inte de som har behov.
Golit har fullständigt missat målet för vem bidragen är avsedda till.
De är inte avsedda för dem som köper tjänsterna utan för dem som får jobb tack vara bidragen.
Det är en arbetsmarknadsåtgärd.

Därför så blir Golits resonemang helt uppåt väggarna.
För Golit är i fel ände och rotar.

Syftet med avdraget har väl aldrig varit att de som har behov av städning ska få detta.
Har man det behovet får man söka hemtjänst eller liknande.
Anledningen till avdraget var ju att det gynnade samhället med fler skatteintäkter.

Såg nu att flera svarat samma.

Inspirerad av flera trådar om städning och rensning ska jag rensa idag.,, hoppas få iväg ett gäng skor bl.a.
Jag är halvt inspirerad och halvt tvungen att städa. För att det ska gå lättare har jag datorn på och går och läser/skriver ett inlägg då och då medan jag bär saker från nedervåningen till överditon, dammar osv. Ett tips :up:

Golit har fullständigt missat målet för vem bidragen är avsedda till.
De är inte avsedda för dem som köper tjänsterna utan för dem som får jobb tack vara bidragen.
Det är en arbetsmarknadsåtgärd.

Därför så blir Golits resonemang helt uppåt väggarna.
För Golit är i fel ände och rotar.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 794
Senast: MML
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
21 196
Senast: Nytant
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka