Jag är en vig 38 åring som mycket väl kan utföra sin egen fönsterputsning men jag har problem med mina armar pga MS.
Har ett barn.
Är ensamstående, dvs jag utför två föräldrars roll i en 15 årig killes liv, jag måste fungera för att hans skolgång och hans träningar ska fungera.
Har inte jag ett behov samma saker som en barnfamilj eller rätt att få städhjälp? Allt är inte bara svart eller vitt i världen, det finns många gråzooner som man också måste tänka på om man ska rikta in sig på speciella grupper och bedöma vilka som har rätt till att ekonomisk hjälp med städning hemma.
Självklart, och alla de överväganden man gör om behov kommer att träffa bättre än att man ger bidragen till de rikaste.
För att ta det från andra hållet: Min partner har spöat upp mig år efter år, äntligen har jag fattat mod att få ut verdebörande och nu måste jag flytta. Jag har fyra barn, fibro och socialbidrag. Hur stort RUT-bidrag (skatteavdrag) kan jag få för flyttstädningen nu när jag inte har någon inkomst?
Eller
Nu när min arvtant dog och jag kunde kvitttera ut det efterlängtade arvet (skattefritt) Tänker jag säga upp mig från börsmäklarfirman, barnen är utflyttade och jag är frisk och kry. Tänker sprida svensk kultur på spanska solkusten, hur stort bidrag (avdrag) kan jag få för att de först fixar trädgården, sen städar huset för visningen och slutligen flyttstädningen?
Vem har störst behov?
Vem får mest bidrag?