Om professionell städning och däckbyte skapar/är en konsekvens av ojämlika samhällsvillkor så är det bättre att folk städar själva och byter sina egna däck.
Arbeten som exploaterar de människor som är i de mest utsatta positionerna i samhället är "inte OK".
Det är det överlägset bästa argumentet för privatköp av städning. Men i det riskerar ett välstädat hem att upprätthållas som norm. Hur städat ditt hem är skulle då bli ett kvitto på hur rik du är eller hur du "prioriterar" din ekonomi. Jag vill inte ha ett samhälle där huruvida du byter dina gardiner själv eller inte visar om du är arbetar- eller medelklass.
Jag tror heller inte att professionell städning hjälper till att göra städning och ansvar för hemmet till en könsneutrala uppgifter. Det måste komma "underifrån" med att män börjar ta hand om sina egna hem. Annars kommer det bara vara kvinnans uppgift att ha kontakt med städbolaget - och fortsätta ha ansvaret för hemmet, tror jag.
Jag kan inte begripa varför just städning är en sån stor bov i dramat? Varför är just välstädade hem något som är en norm som måste bekämpas?
På restauranger och cafeer arbetar folk med att servera människor som är tillräckligt rika för att låta någon annan laga deras mat.
På tvätterier jobbar folk med att tvätta tillräckligt rika människors tvätt.
Målare jobbar med att måla huset åt folk som har råd att betala någon för det.
Personligen är det en lätt match att tapetsera ett rum eller måla en fasad. Det är saker som jag aldrig skulle få för mig att betala någon annan för att göra. Att putsa fönster med ett vettigt resultat är däremot mission impossible. Varför det skulle vara "okej" att anlita någon för tapetseringen men inte för fönsterputsningen är för mig obegripligt.
Om det är någon norm som ska bekämpas är det väl den att vissa "hushållsnära tjänster" är okej att arbeta med men inte andra.