För mig blir det en väldigt konstigt diskussion när man hävdar allt man kan välja bort. Man kan väl välja bort precis allting om man hårddrar det? Jag skulle kunna både avliva hunden, sälja huset och säga upp kontakten med hela släkten. Jag hade kunnat välja att inte ens skaffa barn från början "om det nu är så förbaskat jobbigt". Själva problematiken ligger väl i att många vill mycket, och vill man ha mycket så måste man ge mycket. Vill jag ha familj och vänner måste jag vårda mina relationer. Vill jag ha djur så måste jag sköta dem. Vill jag ha barn så är det min skyldighet att ge dem en bra uppväxt. Hur skulle det kännas att vara den enda bland sina kompisar som inte får ha kalas eller gå på någon kvällsaktivitet? En är väl fullt medveten om att det går alldeles utmärkt att bli en eremit långt ute i skogen men nu har ju många uppenbarligen valt någonting annat.
Sedan går ju allt igenom olika faser också. Det är extra mycket vissa tider på året, och vissa tider i livet. Ska en undvika familjelivet helt för att det blir mycket med julklappar och rulla köttbullar kring jul? Att det blev mycket den där helgen med både fotbolls cup och middagsbjudning? Eller ska man undvika att skaffa barn helt för att det blir några extra intensiva småbarnsår? Missa det helt, för att man vet att det tidvis kommer vara jobbigt?
Nej, så fungerar ju inte livet. Jag vet ingen, med eller utan barn, som lyckas planera sitt liv så att varje vecka är lugn och harmonisk. Ibland råkar man planera in för mycket och då blev det stressigt, men man visste kanske inte från början att man tagit sig vatten över huvudet. Men det kanske blev kul också, så trots att man stod i sista sekund och blåste ballonger och hade tre skrikande barn hängandes i kläderna och man för en sekund kände att man snart kommer explodera så kanske det var superroligt två timmar senare när alla satt och åt tårta. Barnet kryper ner i sängen på kvällen med en ny nalle som den fått av en släkting, och ögonen lyser av lycka.
Så ser i varje fall jag på livet. Jag skulle kunna skala ner, välja bort, hoppa över. Det hade ju varit lugnt och skönt. Men tänk allt som jag skulle missa, allt som vi vill göra. Så vi maxar vår kapacitet och ja.. jag kommer bryta ihop ibland. Jag kommer undra vad tusan vi håller på med. Men tänk vad vi får, och tänk vad vi ger. Tänk vilka minnen vi skapar. När jag ligger på min dödsbädd vill jag tänka på alla barnkalas och alla middagsbjudningar. Vänner på min veranda med en kall mojito och när dottern vinner en hopptävling eller gör ett mål på en innebandymatch. Men det är inget liv jag tänker servera min man på ett silverfat utan vi är i det tillsammans.