Men du verkade ju tolka de olika punkterna på ett väldigt speciellt sätt som i alla fall jag inte tror de är avsedda att tolkas? Jag får intrycket av att du fortfarande inte reviderat liksom. Du verkar fortfarande basera din slutsats på att ”skicka inbjudan till middag” är en handskriven inbjudan med kalligrafipenna på 150 gsm papper."Psykiska besvär" är något du läser in. Jag skulle snarare säga "bunden till händer och fötter av patriarkala strukturer och internaliserade föreställningar om kön".
Självklart och uppenbart drar kvinnor det tyngre lasset. Det vet vi ju.
Icke förty blir min reaktion på listan att den prickar av saker i ett liv som är EXTREMT genomplanerat. Planerat på en nivå högt över min ork. Det påminner mig om något jag läste någonstans, då en kvinna skulle resa bort några dagar och innan dess lade iordning färdiga kit med matchade kläder till bebisen, som mannen skulle klä bebisen i, samt gömde choklad som mannen kunde hitta (som små belöningar). Jag skulle önska att den kvinnan vågade planera och hålla koll lite mindre. (Om bebisen då inte blir vettigt omhändertagen, hade separation varit mer rimligt som lösning än de där förberedelserna, tycker jag.)
Sen KAN det så klart vara så att någon annan i min familj gör mycket av det där som jag tror att ingen gör. Det vore onekligen både intressant och skrämmande att upptäcka.
Är det så svårt att tänka sig att det är jäkligt mycket roddande med en familj med två vuxna och två barn, hund, hus och bil, och att det blir ohållbart om bara den ena vuxna gör jobbet för samtliga, ÄVEN om denna vuxna lägger sig på en helt rimlig nivå?