Ja mig gav den ångest, herreminje, borde jag göra det där
Jag hittade ganska många som definitivt inte behövs göras om man just inte explicit vill det och sedan många där behovet att genomföra är så sällan att det svårligen är ett problem (men det kan ju vara det, om flera i hushållet inte bidrar med nästan något alls av det). Om det är någon som ska ta ansvar för allt detta för både sig själv och andra är det ett enormt curlande som jag inte tror gynnar en enda själ i världen.
"Planera in fritid åt partner" är en sån som jag inte ens förstår. Eller "håller kontakten med släkten", det gör väl var och en på det sätt man önskar helt utan andra krav som ska hållas reda på? Jag menar alltså att delar av listorna handlar om sådant som ligger på varje självständig individ att både bestämma värdet av, ta initiativ till och genomföra. Och sedan andra delar som handlar om ett gemensamt ansvar för hem och familj, där fördelningen måste vara jämn för både initiativ och genomförande. Och sedan delar som är basala för en förälder eller djurägare eller bilägare, och de måste såklart tas om hand enligt samma rimliga initiativ- och genomförandefördelning.
Här kommer 2 konkreta som helt handlar om eget val och finns noll och intet annat behov av att tynga sig med:
Visa bifogad fil 112317
Fast inte heller det har jag påstått en endaste gång. Inte ens antytt.
I instruktionen på listan står det klart och tydligt att man kan stryka det som inte gäller er och lägga till om man saknade något. Vill ni inte ha stearinljus eller krukväxter så stryk. Det är ett sätt att se vem som gör de uppgifterna i hemmet. Gör ingen dem så behöver ni väl inte det. Gör person A 80% av det ni tycker är viktigt så är det inte jämställt. Det är inte en handbok om hur man har ett drägligt eller perfekt liv, utan ett sätt att synliggöra uppgifterna som kan finnas i ett hem och sen får man som familj utvärdera om allt på listan som görs verkligen behövs/ger glädje till familjen (även om det för en individ gör varken till eller från så kan det ha större betydelse för andra individer och ändå bli en viktig punkt för att hela familjen ska må bra och trivas) eller om man gör vissa saker för att man tror det och framförallt att man ska kunna fördela de viktiga uppgifterna så arbetsbördan blir jämn. Är ni och era partners nöjda med fördelningen hemma så behövs inte listan alls. Men faktum är att så ser inte samhället ut.
Edit: tvåa på bollen ser jag