En barnfamilj med djur har ju strikt talat inget akut behov av djur heller. Det är valbart. Barn har ingen egentligen något akut behov av heller men de går ju inte göra sig av med i efterhand. Jag var aldrig särskilt förtjust i kalas som liten men det är kanske inte alla barn som vill ge upp barnkalasen helt i livet bara för att föräldrarna betraktar de delarna av barnets uppväxt som lika valbara som en blomkruka. Det är kanske inte alla barn heller som själva klarar av att underhålla kontakten med kusinerna eller far- och morföräldrarna eller vad det nu kan vara. Eller som själva kan planera och fylla sin fritid och ta sig själva till sagda fritidsaktiviteter.
Vill och vill. Apropå att någon
vill
satsa sin begränsade ork. Om vi säger att ingen i familjen faktiskt vill lägga sin begränsade ork på att göra majoriteten av det som står på listan. Säg att man prioriterar bort i princip allt. Vem är det som oftast får skulden när disken hopar sig och bostaden är allmänt kaosartad, maten är torftiga nödlösningar, barnens sociala liv krackelerar eftersom de aldrig kan bjuda hem någon och aldrig tillåts ha något barnkalas, de har inget inplanerat på fritiden och ingen alls som fyller sin lediga tid tillsammans med dem. Är det mannen som alla kommer titta anklagande på, när allt går åt helvete? Jag tror att en anledning till att män kan tillåta sig att inte engagera sig i hemmet, i sina barns liv och så vidare, är att de i mycket lägre grad förväntas göra det. Så det kostar betydligt mindre, socialt, för en man att strunta i saker. Det är inte han som kommer ta smällen sen ändå, det är inte han som förväntas ha koll på allt så han kan utan problem säga åt sin partner att slappna av och inte städa så mycket, lycklig av erfarenheten att det inte kommer riktas några dömande blickar åt hans håll.
Jag tycker det här syns i tråden också, där några reagerar med att det här är något de borde göra annars är de dåliga kvinnor, medan andra tycker att saker på listan bara är onödiga. Båda de instinktiva reaktionerna kommer ju sannolikt delvis av att man enligt könsrollerna antingen har en slags skyldighet att bry sig eller ett privilegium att kunna skita i allt. Sen att det blir en slags detaljerad genomgång av vad man inte behöver bry sig om i sina egna samt sina barns liv är väl ganska ointressant enligt mig. Ska man vara sådan kan man väl bara konstatera: gör slut, skaffa inte barn eller djur, kasta krukväxterna, säg upp kontakten med släkten, med vännerna med, bo inte i hus, och du löser många av problemen. Att du kanske får ett tråkigt liv är en annan sak, men ej relevant. Nu när vi har klarlagt detta kan vi återgå till jämställdhetsproblemet det i grunden handlade om.