Vad har du för städrutiner?

Ytterligare en aspekt är ju att en städfirma faktiskt är duktigare på att städa än gemene man.
När jag köpte flyttstädning så blev kaklet i badrummet skinande rent. Trots att jag försökt Själv förut hade jag aldrig fått det så rent.
Så jag gillar inte att man bara säger att det är okvalificerat. Att vara duktig på att städa är en kunskap som är värd lika mkt som andra hantverksyrken.
Absolut

Jag har en inkomst på över 15 000:-, är numera ett skröppel och är ensamstående med ett barn. Ska inte jag ha rätt att få hjälp? Vad har antalet barn med det hela att göra? Eller om man är pensionär?

... som exempel på att det går att ordna utan någon nämnvärd administration.

Ett avdrag är ett bidrag till se som får avdraget, dvs i stort sett alltid de som har mest pengar.
Om det verkligen kostade samhället pengar så skulle jag hålla med.
Men här så går pengarna direkt till samhället i alla fall som skatt från den som utför arbetet.
Som då dessutom får det sociala skyddsnät som följer med skatten i form av SGI, pensionspengar o.s.v.
För du tror väl inte på allvar att samhället kommer att få in den dubbla skatten?
Och dessutom så kommer det att behövas andra bidrag till att försörja de som inte får dessa ROT och RUT-jobb.

Ganska ointressant för diskussionen. Tror vi är ense om att bidrag i form av avdrag går till de som tjänar mest.
Inte alls.
Det har tagits upp som en klassmarkör att ha ett hem som är städat av andra.
Så då är det lämpligt att definiera klass.

Jag är överklass med ett otroligt stökigt hem.
Något som är vanligt just hos överklass på landet.
Det är inte prioriterat helt enkelt.
Och inte köps det in några städtjänster här.
Det städas inte.
Så enkelt är det med det.

Min nya robotkompis har nu kämpat på här hemma i snart en timme, och jag är faktiskt nöjd med att jag bröt ihop och skaffade en. Det gör stor skillnad för mig! Visst, det den gör är bara en liten del av städningen, men det får igång mig att plocka upp saker och ställa undan vilket är en stor del av mitt problem. Dessutom har den ju faktiskt samlat ihop en hel del hundhår, damm och grus. :D

Nu ska den laddas, och sen ska den få se hur övervåningen ser ut.

Min nya robotkompis har nu kämpat på här hemma i snart en timme, och jag är faktiskt nöjd med att jag bröt ihop och skaffade en. Det gör stor skillnad för mig! Visst, det den gör är bara en liten del av städningen, men det får igång mig att plocka upp saker och ställa undan vilket är en stor del av mitt problem. Dessutom har den ju faktiskt samlat ihop en hel del hundhår, damm och grus. :D

Nu ska den laddas, och sen ska den få se hur övervåningen ser ut.
Klarar den mattor och sånt (lösa mattor), åker den in och håller sig lugn eller kör den runt hela tiden?

Klarar den mattor och sånt (lösa mattor), åker den in och håller sig lugn eller kör den runt hela tiden?

Alltså, jag köpte en som är längst ner i prisklasserna, så den är inte särskilt avancerad alls! Men den har klarat mina mattor utan problem, bara den inte har dammtorks"moppen" på sig också. Jag har dock inte särskilt mycket mattor, mest bara tunna och ganska hårda från ikea, men jag har en ordentlig ullmatta i vardagsrummet med en ganska hög kant på och där klättrade den fint upp utan protester också. Och de är alla renare än de var innan. :D

Jag förstår inte vad du menar med om den åker in och håller sig lugn, dock? Menar du om den går och parkerar sig själv? Den jag köpt har ingen kartintelligens, så den irrar runt på måfå tills batteriet tar slut (eller den kör fast på en mattkant för att jag inte tänkt på att ta bort moppen).

Alltså, jag köpte en som är längst ner i prisklasserna, så den är inte särskilt avancerad alls! Men den har klarat mina mattor utan problem, bara den inte har dammtorks"moppen" på sig också. Jag har dock inte särskilt mycket mattor, mest bara tunna och ganska hårda från ikea, men jag har en ordentlig ullmatta i vardagsrummet med en ganska hög kant på och där klättrade den fint upp utan protester också. Och de är alla renare än de var innan. :D

Jag förstår inte vad du menar med om den åker in och håller sig lugn, dock? Menar du om den går och parkerar sig själv? Den jag köpt har ingen kartintelligens, så den irrar runt på måfå tills batteriet tar slut (eller den kör fast på en mattkant för att jag inte tänkt på att ta bort moppen).
Ja, alltså om den irrar omkring jämt eller om den går och lägger sig någon gång?

Men funkar den baea på tomma ytor då? Tex i matrummet har jag ju matbord och stolar och det blir ju en massa ben. KOm mer den åt dammat och att städa då?

Men funkar den baea på tomma ytor då? Tex i matrummet har jag ju matbord och stolar och det blir ju en massa ben. KOm mer den åt dammat och att städa då?

Ja, den kör tills den bumpar emot något (eller det stämmer inte heller, ibland snurrar den runt i mönster utan att stöta emot saker också, gissningsvis för att den inte bara ska städa i närheten av möbler), då letar den sig liksom runt den saken genom att köra fram och tillbaka och ändra vinkeln litegrann varje gång och verkar faktiskt "söka" sig runt hinder. Gissar att bumpen triggar något program där den ska köra i korta snäva svängar ett tag.

Det måste ju dock finnas plats att ta sig fram. Det är för trångt mellan soffbordet och soffan på ena sidan här, tex, så mellan soffbenen och soffan blev det några cm där den inte nådde.

Blev så förbannad på min robotdammsugare för några veckor sedan att jag kastade den... Den körde typ fast på löv.. :p

Ja, den kör tills den bumpar emot något (eller det stämmer inte heller, ibland snurrar den runt i mönster utan att stöta emot saker också, gissningsvis för att den inte bara ska städa i närheten av möbler), då letar den sig liksom runt den saken genom att köra fram och tillbaka och ändra vinkeln litegrann varje gång och verkar faktiskt "söka" sig runt hinder. Gissar att bumpen triggar något program där den ska köra i korta snäva svängar ett tag.

Det måste ju dock finnas plats att ta sig fram. Det är för trångt mellan soffbordet och soffan på ena sidan här, tex, så mellan soffbenen och soffan blev det några cm där den inte nådde.
Då skulle den nog inte funka hos mig. Kanske behöver plocka bort lite saker först.

Vad har antal barn och ev pension med saken att göra undrade jag? Jag ifrågasatte inte det administrativa.

Man kan tänka sig att en barnfamilj har större behov tvätt och städning än en ensamstående man i 25-årsåldern. Att en pensionär över 80 har svårare att genomföra fönsterputsning än en vig 30-åring.

Inte alls.
Det har tagits upp som en klassmarkör att ha ett hem som är städat av andra.
Så då är det lämpligt att definiera klass.

.

golit har inte debatterat om hem städas av andra, golit har diskuterat att det är de är de rika som får bidrag för städningen, inte de som har behov.

Man kan tänka sig att en barnfamilj har större behov tvätt och städning än en ensamstående man i 25-årsåldern. Att en pensionär över 80 har svårare att genomföra fönsterputsning än en vig 30-åring.

Jag är en vig 38 åring som mycket väl kan utföra sin egen fönsterputsning men jag har problem med mina armar pga MS.

Har ett barn.

Är ensamstående, dvs jag utför två föräldrars roll i en 15 årig killes liv, jag måste fungera för att hans skolgång och hans träningar ska fungera.

Har inte jag ett behov samma saker som en barnfamilj eller rätt att få städhjälp? Allt är inte bara svart eller vitt i världen, det finns många gråzooner som man också måste tänka på om man ska rikta in sig på speciella grupper och bedöma vilka som har rätt till att ekonomisk hjälp med städning hemma.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 794
Senast: MML
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
21 196
Senast: Nytant
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka