Svar ja.Lönar det sig samhällsekonomiskt om folk får göra avdrag för hushållsnära tjänster?
På många sätt så är det jättebra ur ett samhällsperspektiv.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Svar ja.Lönar det sig samhällsekonomiskt om folk får göra avdrag för hushållsnära tjänster?
Jodå. Men frågan var ju bara formulerad som ett förklarande exempel. Inte för att besvaras.Svar ja.
På många sätt så är det jättebra ur ett samhällsperspektiv.
Med Rut och rot får fler råd som annars inte skulle ha råd.Tja eller varför ska de som ha råd och tycker sig ha ett behov ha ett avdrag, när man de som inte har råd och ett behov inte få ett bidrag?
Man väljer vad man gör för skattepengarna. Bidrag, som till de med pengar heter avdrag. Undrar om inte överklassen håller på att bli bidragsberoende.
Med Rut och rot får fler råd som annars inte skulle ha råd.
Att anlita hantverkare eller städare är det inte bara överklass som bor i slott som gör.
I dessa fall med rut och rot har det säkert främst handlat om att man vill stimulera de branscherna och det skapar vita jobb som ger skatter.Visst, men åtgärden har dålig träffbild. Vill man hjälpa de som har behov är bidrag i for av bidrag bättre än allmänna bidrag i form av avdrag.
Ja, många unga människor arbetar en period med okvalificerade arbeten innan de utbildar sig (de som utbildar sig alltså). Men medellängden på yrkeserfarenhet inom städ är för kvinnor ungefär sju år. Vi kan alltså sluta oss till att ganska många av de som städar inte sitter i samma samhällsposition som du och din man.@Trani
Angående klassaspekten så är det ju inte så att det är statiskt vilka som köper tjänsten och vilka som utför den.
När jag var ung jobbade jag i gatukök och fabrik och hade andra lågavlönade jobb. Jag sökte även jobb på mcdonalds och som städare men utan att få. Min man jobbade flera somrar som städare. Nu är vi hyfsat högavlönade och köper städhjälp ibland. Det är inte så att alla fastnar i en roll och har den hela livet. Man gör olika under olika perioder av livet helt enkelt.
Det är det överlägset bästa argumentet för privatköp av städning. Men i det riskerar ett välstädat hem att upprätthållas som norm. Hur städat ditt hem är skulle då bli ett kvitto på hur rik du är eller hur du "prioriterar" din ekonomi. Jag vill inte ha ett samhälle där huruvida du byter dina gardiner själv eller inte visar om du är arbetar- eller medelklass.Precis!
Jag tycker att det är skitbra att åsikterna omkring städning i hemmet förändras till att det faktiskt är ett arbete som bevisligen tar massa tid. Något som är värt lön.
Inte bara en grej som "mamman i huset" förväntas göra samtidigt som hon lagar långkok, snyter ungar och gör stjärnkarriär som affärskvinna!
De kanske gillar jobbet?Ja, många unga människor arbetar en period med okvalificerade arbeten innan de utbildar sig (de som utbildar sig alltså). Men medellängden på yrkeserfarenhet inom städ är för kvinnor ungefär sju år. Vi kan alltså sluta oss till att ganska många av de som städar inte sitter i samma samhällsposition som du och din man.
Vad är en oseriös arbetsgivare? Många av städföretagen i Sverige ägs av riskkapitalbolag.De kanske gillar jobbet?
Alla vill inte gå på universitetet.
Det viktiga är att få bort oseriösa arbetsgivare.
Det finns massa svarta jobb och dåliga villkor inom hästbranschen, restaurangbranschen.
Ska vi sluta gå på krogen då? Sluta ha häst?
Nej vi som kunder ska inte använda för billiga tjänster och ställa krav på företag vi anlitar.
De kanske gillar jobbet?
Alla vill inte gå på universitetet.
Det viktiga är att få bort oseriösa arbetsgivare.
Det finns massa svarta jobb och dåliga villkor inom hästbranschen, restaurangbranschen.
Ska vi sluta gå på krogen då? Sluta ha häst?
Nej vi som kunder ska inte använda för billiga tjänster och ställa krav på företag vi anlitar.
Vad är en oseriös arbetsgivare? Många av städföretagen i Sverige ägs av riskkapitalbolag.
Många saker går lätt att ta reda på genom lite googlande, så slipper man spekulera. Jag hittade en rapport om deltidsarbete inom städbranchen. I den står bl a:
"Människor med invandrarbakgrund är koncentrerade till ett fåtal branscher på den svenska arbetsmarknaden (Integrationsverket 2003), som till exempel städbranschen. 31 procent av alla städare i landet är personer av utländskt ursprung (SCB 2003). Fenomenet är dock inte nytt i Sverige. Även på 1960-talet var städaryrket ett av de vanligaste första jobben som invandrare, även de välutbildade, kunde få (Liukkonen 2005). Även i grannlandet Finland är städyrket vanligast bland invandrare och särskilt bland de välutbildade. När en invandrare får städjobb i Finland, är det ofta en person som avlagt akademisk examen (Filio & Egharevba 2004, Jukarainen 2004)" (https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:316241/FULLTEXT01.pdf)
Det är ju knappast så att just invandrare (från olika delar av världen!) tycker att det superskojigt att städa, så roligt att de hellre arbetar med det än med det de är utbildade till...
Ja, många unga människor arbetar en period med okvalificerade arbeten innan de utbildar sig (de som utbildar sig alltså). Men medellängden på yrkeserfarenhet inom städ är för kvinnor ungefär sju år. Vi kan alltså sluta oss till att ganska många av de som städar inte sitter i samma samhällsposition som du och din man.
Ja, jag klagar inte på att städbranchen anställer människor. Det var en invändning mot din teori att folk arbetar med det för att de gillar det och inte är intresserade av att utbilda sig. Därmed inte sagt att ingen gör det men städbranchen är uppenbart en branch där de som har de minst fördelaktiga positionerna i samhället, minst utrymme, minst makt över sin situation, hamnar.Men då är det ju andra branscher det är fel på! Ingenjören som inte får ingenjörsjobb - varför vill inte den branschen anställa honom.. Det är ju problemet då!
Själv tycker jag att jag försöker prata om hur det faktiskt ser ut i samhället idag.Det är klart att det inte är så för alla. Men jag menar att frågan är mer nyanserad än jag tycker du framställer den som.
Ja och som jag skrivit så ska man se till att de får bra anställningsvillkor och bra löner.Ja, jag klagar inte på att städbranchen anställer människor. Det var en invändning mot din teori att folk arbetar med det för att de gillar det och inte är intresserade av att utbilda sig. Därmed inte sagt att ingen gör det men städbranchen är uppenbart en branch där de som har de minst fördelaktiga positionerna i samhället, minst utrymme, minst makt över sin situation, hamnar.
Självklart. Dock tycker jag att det även är problematiskt att riskkapitalbolag gör miljonvinster på lågavlönade anställda.Ja och som jag skrivit så ska man se till att de får bra anställningsvillkor och bra löner.
Ingen här i tråden skriver ju att de vill att folk ska få betalt svart och bli utnyttjade.
Är det? Här är en iaf. Jag är fullt kapabel att byta däck själv, gör det vid punktering och även vid däckbyte förr. Men sen insåg jag så mycket smidigare det var att lyfta in däcken i bilen och svänga bort till verkstan. De har mutterdragare - zzum, zzum så är det klart - och en lift; medan jag fick veva, veva, veva upp och ner och stå och hänga på verktygen för att få loss tjuriga muttrar. Så nu får jag det ordnat snabbt och lätt för en mycket human summa. Jag är en god kund och de har alltid tid när jag behöver hjälp. Toppenservice.
De som verkligen har råd har alltid råd.
Medan de som behöver inte alltid har råd.
Med RUT och ROT så får flera av de som behöver råd.