Vad har du för städrutiner?

Det är nog få som åker till bilmekanikern för att byta däck.
Är det? Här är en iaf. Jag är fullt kapabel att byta däck själv, gör det vid punktering och även vid däckbyte förr. Men sen insåg jag så mycket smidigare det var att lyfta in däcken i bilen och svänga bort till verkstan. De har mutterdragare - zzum, zzum så är det klart - och en lift; medan jag fick veva, veva, veva upp och ner och stå och hänga på verktygen för att få loss tjuriga muttrar. Så nu får jag det ordnat snabbt och lätt för en mycket human summa. Jag är en god kund och de har alltid tid när jag behöver hjälp. Toppenservice.

Det är nog få som åker till bilmekanikern för att byta däck. Betydligt vanligare (och billigare) är däckbytarfirmor som under säsong slår upp tillfälliga anläggningar på exempelvis stormarknadernas parkeringar. Jag är väldigt tveksam till att de som står och skruvar av och på hjul dagarna i ända har bättre lön än städarna..
Majoriteten av mina vänner som har bil gör just det. åker dit för att byta däck bara.

Arbeten som exploaterar de människor som är i de mest utsatta positionerna i samhället är "inte OK".
Sa att vara stadare i ett hem exploaterar manniskor mer an att vara stadare pa foretag? Hur ar det med andra lagloneyrken som inte kraver utbildning, McD och dyl. Ar du kritisk aven till sana arbeten? Strikt taget kan man ju ata hemma ocksa.

Suck. Här sitter jag och läser den här tråden istället för att städa. Jag skulle ha varit klar nu (med en ytlig grovstädning av tre rum), men har inte ens börjat. :cautious:

Igår plockade jag upp omkringlekta garnnystan (min hund tror han är en kattunge :banghead:) från golvet och tillbringade 4-5 timmar med att trassla isär dem och nysta ihop dem igen. Väl spenderad tid! :meh: Men det är ju inte så att jag hade lagt de där timmarna på att städa "på riktigt" istället, hade jag faktiskt börjat röja så hade jag hittat någon annan detalj att låsa fast vid istället...

mer problematiskt att sådana här trådar om städning kommer upp så pass ofta, och hur normer för God Ordning I Hemmet befästs
... och kraven på att vara Den Goda Husmodern samtidigt med alla andra krav i livet.

Även om männen inte plockar upp bollen med femtiotalsstuk på hemmets skötsel måste kvinnor tillåta sig att släppa den ändå. Fram för mer slarv och mindre stress.

Sa att vara stadare i ett hem exploaterar manniskor mer an att vara stadare pa foretag? Hur ar det med andra lagloneyrken som inte kraver utbildning, McD och dyl. Ar du kritisk aven till sana arbeten? Strikt taget kan man ju ata hemma ocksa.
Jag tycker att det är stor skillnad mellan att köpa städning som företag eller som privatperson. Av anledningar som jag har lagt fram, dvs klassaspekten.

Ja det finns ju bevisligen stora problem med arbetsförhållandena inom de yrkena! Självklart är jag jävligt kritiks mot Mcdonalds som arbetsgivare och som multinationellt företag. Exploatering är bara förnamnet.

Blir man exploaterad om man jobbar som städare?
Jag har jobbat som det och det var ett bra jobb. Jag har inga problem med jobbet så länge det var okej betalt och rimliga arbetsvillkor.
I strikt mening är allt lönearbete exploatering. Köpte du själv städhjälp hemma när du arbetade som städare? Det är ju det det handlar om - vilka städar och vilka köper städning?

Jag har också arbetat som städare f ö.

I strikt mening är allt lönearbete exploatering. Köpte du själv städhjälp hemma när du arbetade som städare? Det är ju det det handlar om - vilka städar och vilka köper städning?

Jag har också arbetat som städare f ö.
Ja jag köpte flyttstädning under den perioden..ja...
Men är det själva arbetsuppgifterna- städningen som du vänder dig emot eller att det är ett låglöneyrke?

Ja jag köpte flyttstädning under den perioden..ja...
Men är det själva arbetsuppgifterna- städningen som du vänder dig emot eller att det är ett låglöneyrke?
Jag är inte "emot" städning som yrke. Jag är emot att privatpersoner använder en yrkeskategori som arbetar under inte alltför bra villkor (lågutbildade kvinnor födda utomlands som arbetar deltid) för att köpa loss fritid. Maktasymmetrin där är inte trevlig.

Självklart är jag jävligt kritiks mot Mcdonalds som arbetsgivare och som multinationellt företag.
Ja men givetvis. Jag menade mer sjalva yrket i sig. Ar det "OK" att ha ett låglöneyrke dar man flippar burgare eller ar det per definition exploatering? Finns ju massa manniskor som inte har nat val, man masts ju ata liksom.

Ah. Never mind. Sag detta:
I strikt mening är allt lönearbete exploatering.
och da har vi ju svaret dar :up:.

• Gilla
Reactions: Sar
Jag är inte "emot" städning som yrke. Jag är emot att privatpersoner använder en yrkeskategori som arbetar under inte alltför bra villkor (lågutbildade kvinnor födda utomlands som arbetar deltid) för att köpa loss fritid. Maktasymmetrin där är inte trevlig.
Det viktiga då är ju att man anlitar rätt företag. Dvs när jag köpte flytthjälp och flyttstädning så tog jag ett företag med kollektivavtal, som betalar vitt etc.

I det företaget jag gjorde praktik och utförde hemstädningar så var det inte utlandsfödda kvinnor med i företaget. Däremot utförde vi många av våra uppdrag hos utlandsfödda kvinnor gifta med framgångsrika utlandsfödda män!

Jag har både köpt hemstädning och utfört det, ser inga problem med det alls.

• Gilla
Reactions: Sar
I det företaget jag gjorde praktik och utförde hemstädningar så var det inte utlandsfödda kvinnor med i företaget. Däremot utförde vi många av våra uppdrag hos utlandsfödda kvinnor gifta med framgångsrika utlandsfödda män!

Jag har både köpt hemstädning och utfört det, ser inga problem med det alls.
Jag ser inte heller något problem med städning som ett yrke - jag har problem med att folk inte vill betala själva. Och med hur man argumenterar för RUT

Jag ser inte heller något problem med städning som ett yrke - jag har problem med att folk inte vill betala själva. Och med hur man argumenterar för RUT

Och många ggr är Rut avdragen även en stor hjälp för dom svaga i vårat samhälle nämligen dom gamla och sjuka. Jag skulle få betala mindre för en Rut än för hemhjälp. Många av oss sjuka använder oss istället av Rut för städningen hemma än att anlita hemtjänsten för samma uppgift. Det är givetvis helt fel att det ska vara så, det säger jag inte emot på något sätt.

Däremot utförde vi många av våra uppdrag hos utlandsfödda kvinnor gifta med framgångsrika utlandsfödda män!
Kvinnorna var inte själva "framgångsrika"? Det var inte männen som köpte tjänsten?

Det där belyser en del av klass- och könsaspekterna som jag pratar om. De "framgångsrika" har resurser att köpa städning. Kvinnor ansvarar för städningen (hemmet) även om de har gift sig med män(!) som är "framgångsrika" nog att se till att hushållet kan köpa in städning utifrån.

Kvinnorna var inte själva "framgångsrika"? Det var inte männen som köpte tjänsten?

Det där belyser en del av klass- och könsaspekterna som jag pratar om. De "framgångsrika" har resurser att köpa städning. Kvinnor ansvarar för städningen (hemmet) även om de har gift sig med män(!) som är "framgångsrika" nog att se till att hushållet kan köpa in städning utifrån.

Kvinnorna var hemma med småbarn i dom hemmen vi städade i. Har ingen aning om vad dom arbetar med eller om dom gör det eller vad dom gör. Jag är där för att utföra en köpt tjänst inte för att ha kafferep.

Jag har en vän till mig som också har hemstädning, hon jobbar inom restaurangbranchen på timme och är med andra ord inte hög avlönad men hon har valt bort annat i livet för att ha råd med hemstädning.

Jag brukar köpa fönsterputsning, hatar att putsa fönster och jag är sjukskriven dvs jag har definitivt inte mycket ut varje månad. Har även börjat titta på hemstädning för jag känner att det är bättre att lägga den energin det kräver till att återkomma i arbete igen istället för att städa hemma.

Men så är det ju med alla tjänster och produkter dvs de framgångsrika har möjlighet att köpa.

Det där belyser en del av klass- och könsaspekterna som jag pratar om. De "framgångsrika" har resurser att köpa städning.
Ja. Precis som att de framgångsrika kan köpa en dyrare bil, äta ute om de vill, betala nån barnvakt för att få egentid, betala nån för att renovera kåken etc etc etc. Detta är knappast unikt för städhjälp.

@Trani vilken typ av arbeten är det ok att ha då när man är outbildad? Hur ska personer som inte passar in i utbildningsystemet komma ut på arbetsmarknaden? Alla kanske inte klarar av eller ens orkar ha en kvalificerad arbetsuppgift.

Hur kommer det sig att det är ok att lämna bort de klassiskt manliga arbetsuppgifterna i hemmet men att det blir ett sånt drama och pigdebatt när det gäller de klassiskt kvinnliga arbetsuppgifterna? Det är ju inte som att det är mer snuskhemma än vad det är på en arbetsplats. Dina fördomar angående vilka som arbetar med hemstäd gäller bara till 50% många av de som arbetar är studenter eller andra (konstnärer, musiker etc) som behöver utöka sin inkomst och trivs med att arbeta flexibla tider.

Hur långt skall man dra kan göra självet? Får man anlita målare, byggare, köpa hämtmat eller gå på restaurang, är det okej att leja ut sin bokföring, gå till skomakaren eller skräddare etc? Är hemtjänst ok, det är ju städning involverat där. VI handlar ju nästan enbart med tjänster och det mesta skulle man kunna göra själv. Varför är städning så hemskt, är det lika hemskt att folk har sina hästar inackorderade, det är ju ett "dräng" jobb och borde därmed ligga på samma nivå av klassnivån som piga. Ingen skriker om att bönder inte borde få anställa drängar, de ligger dessutom ofta på samma lönenivå som städ.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 794
Senast: MML
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
21 196
Senast: Nytant
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka