Vad har du för städrutiner?

Jag får en viss déjà vu-känsla av diskussionen. Intressant att så många vill prata städning... igen. :D
Kommer också ihåg trådar som handlat om hur ofta man tvättar, hur ofta byter kläder, hur ofta man byter sängkläder...och hur ofta man duschar och tvättar håret..,
Människan är intresserad av vad andra gör helt enkelt..

Ni som har städhjälp: Vad gör städhjälpen? Klarar ni att låta städhjälpen ta hand om allt eller städar ni vissa delar innan?

Vår städfirma gör det vi ber om. Typ. Vi köper tid och så ägnar de den tiden åt det vi vill att de ska städa.
Vi har kommit överens om att de ska göra "vanlig städning", dvs golv, damma, kök och toalett varje gång. Sen kan vi be dem göra annat också om vi vill.

Jag städar inte innan, mer än att plocka undan så att saker ligger på sin plats. Men nog var det halvjobbigt första tillfället när de var tvungna att lägga en hel dag åt storstädning här, och jag kände mig oerhört granskad och lite skitig när vi hade det första hembesöket för att bedöma hur mkt tid som skulle kunna tänkas gå åt ;)

Jag har funderat på att köpa storstädning 1-2 ggr per år. När jag pratade med vänner om det fick jag olika reaktioner.
Vissa sa att det är ju en bra idé.
Men andra sa att man ska faktiskt ta upp sin egen skit o h städa efter sig själv, de tyckte det var fel att köpa städning.
Tänker också på hur RUT kallades för Pigdebatten? Tror jag det var?

Är det fel att köpa städning? Mer än andra tjänster?
Nu skulle jag i såna fall köpa från ett företag med kollektivavtal och jag skulle inte vilja ha billigast möjligt.

Jag har noll rutiner och blir stressad av att veta om någon snart skall in i huset av någon anledning. Tex nu när jag bygger garage och vet att elektrikern "någon dag" skall in och kika på proppskåpet
. /.../
Drömmer om att ha ett sådant där hem där man kan ta emot oväntat besök när som helst, men jag misstänker att det är en utopi så länge jag är den jag är. :p
Lite som jag.

Den 28 kommer min nya säng och jag måste ta tag i mina två skämsrum på övervåningen. Dvs syrummet - som de ska gå igenom - och sovrummet. Eftersom ingen någonsin är uppe på övervåningen ser det ut som ...tja, typ obeskrivligt.

Det trista är att jag trivs så oäntligt mycket bättre när det är skapligt städat. Och ändå låter jag papper, tidningar och kläder översvämma huset. :confused:

Var hemma hos en kompis idag som minst sagt hade det både stökigt och smutsigt. Var en liten 2:a. Det intressanta var att hon började med att säga att hon städat en timme på morgonen innan jag kom...antingen var det ett mindre bombnedslag före eller så har hon en annan defintion på städning:angel: men såklart sa jag inget utan hummade bara med...

Tycker ni också det är roligare att städa åt andra? Min svärmor brukar säga att det är så roligt att dammsuga hos oss för det skramlar så mycket:laugh: jaa.. Min svärmor fick hjälpa till att dammsuga och tvätta fönster då jag var höggravid och mannen var på jobbresa. Skönare svärmor får man leta efter!
Jag har mycket lättare för att städa hos andra än hos mig själv. Det är liksom inte lika många beslut att fatta och saker att ta hänsyn till. Det är heller inget krav vilket gör det lättare.

Jag är duktig på att hålla undanplockat, men jag är inte duktig på att tex dammsuga. För röran ser jag, men dam ser jag inte.

Jag har funderat på att köpa storstädning 1-2 ggr per år. När jag pratade med vänner om det fick jag olika reaktioner.
Vissa sa att det är ju en bra idé.
Men andra sa att man ska faktiskt ta upp sin egen skit o h städa efter sig själv, de tyckte det var fel att köpa städning.
Tänker också på hur RUT kallades för Pigdebatten? Tror jag det var?

Är det fel att köpa städning? Mer än andra tjänster?
Nu skulle jag i såna fall köpa från ett företag med kollektivavtal och jag skulle inte vilja ha billigast möjligt.

Jag förstår inte alls varför det skulle vara "fel" att köpa städhjälp. Jag köper glatt bilservice och däckbyte varje år. Jag köper färdigt bröd istället för att baka själv. Jag köper tjänster för mitt hår, mina ögonfransar och mina naglar.
För min del får folk betala för vad f-n de vill så länge det är lagligt.

Det är inte fel. Jag är dock, som jag skrivit tidigare, mycket ambivalent till att själv använda det. Tror att det har mycket med min uppfostran att göra.
@LadyCovergirl
Att man städar efter sig själv? Jag är uppfostrad att man plockar undan sin egen skit,

Men samtidigt är det kanske nedlåtande? För varför är det mer ok att betala för att någon fixar min bil än mitt hem? Jag har själv jobbat som städerska o h det var inget fel på det jobbet... så jag vet inte...

@LadyCovergirl
Att man städar efter sig själv? Jag är uppfostrad att man plockar undan sin egen skit,

Men samtidigt är det kanske nedlåtande? För varför är det mer ok att betala för att någon fixar min bil än mitt hem? Jag har själv jobbat som städerska o h det var inget fel på det jobbet... så jag vet inte...
Jag har jobbat med hemstäd och har inga problem med det, men vill själv inte har någon "främling" i mitt hem :P.

@LadyCovergirl

Jag är uppvuxen med städhjälp och har inga problem med det. Finns det tråkiga saker som jag kan undvika så gör jag gärna det.

Men samtidigt är det kanske nedlåtande? Jag har själv jobbat som städerska o h det var inget fel på det jobbet... så jag vet inte...
Det är risk att en del tror det.
Var au-pair i min ungdom, så jag har själv städat hos andra och det var inga problem. Men det är när situationen är det omvända som ambivalensen träder in. Jag har så jäkla svårt för att någon annan ska behöva ta hand om mitt stök.

Uttrycket blev lite obegripligt under en underlig stavning och i ett sammanhang där i alla fall jag aldrig har stött på det.

Jag trodde att uttrycket är just köksfranska, inget annat. Inte ett generellt uttryck för ordning och reda.

Det är köksfranska, uttrycktet kommer från August Escoffiere och betyder att allt är förberett för kockarna. Alla råvaror framme, hackat, malt, uppskuret, alla kryddor framme och att allt är placerat i separata kärl innom räckhåll, Det gäller också kokkärl och köksredskap

Lite som jag.

Den 28 kommer min nya säng och jag måste ta tag i mina två skämsrum på övervåningen. Dvs syrummet - som de ska gå igenom - och sovrummet. Eftersom ingen någonsin är uppe på övervåningen ser det ut som ...tja, typ obeskrivligt.

Det trista är att jag trivs så oäntligt mycket bättre när det är skapligt städat. Och ändå låter jag papper, tidningar och kläder översvämma huset. :confused:

:nailbiting: Är du min okända tvilling? Jag har också sängar (förvisso redan på plats) på övervåningen. Måste röja där så jag vågar skicka upp pappa för montering. Har försökt tre gånger och det fungerar så länge ingen försöker röra sängarna. :banghead:

Jag trivs också bättre när det är ordning och reda, med allt på rätt plats. Men att få det dit verkar lika svårt som att bestiga ett stort berg. :arghh:

Det är köksfranska, uttrycktet kommer från August Escoffiere och betyder att allt är förberett för kockarna. Alla råvaror framme, hackat, malt, uppskuret, alla kryddor framme och att allt är placerat i separata kärl innom räckhåll, Det gäller också kokkärl och köksredskap
Ja, minus namnet var det ungefär vad jag trodde. Uttrycket används i mitt föräldrahem i samband med mer omfattande matlagning till fester etc.

inför valet 2010 protesterade s+v+mp mot RUT avdraget som man då ville avskaffa. Man hade slagordet " inga pigor åt överklassen de kan skura de egna dassen" . Jag mailade då dessa partier med frågan varför det var ok med ROT avdrag, dvs när män avlastar män traditionellt manliga sysslor men inte när kvinnor avlastar kvinnor tratiotionellt kvinnliga sysslor och hur det gick ihop med feminism ...Varför ville man inte även Avskaffa ROT med parollen " ingen dräng åt gubbe rik, han kan slå i sin egen spik" - endast ett parti svarade och det var mp som menade man egentligen bara ville ge ROT avdrag till byggprojekt med miljöinriktning.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 794
Senast: MML
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
21 196
Senast: Nytant
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka