Vad har du för städrutiner?

Ja och inget av det är "bättre" eller finare. Bara olika.

Precis. Därav att det blir så knas för mig personligen när snipiga kommentarer som går ut på att de som städar mer eller mindre dagligen inte prioriterar tid med sina barn vilket givetvis de som inte städar ofta "minsann gör" :meh:

Vi kanske prioriterar städning före en stund på buke när "barnfri" tid finnes liksom :angel: för ingen surfar väl på buke när barnen är i närheten? ;)

Precis. Därav att det blir så knas för mig personligen när snipiga kommentarer som går ut på att de som städar mer eller mindre dagligen inte prioriterar tid med sina barn vilket givetvis de som inte städar ofta "minsann gör" :meh:

Vi kanske prioriterar städning före en stund på buke när "barnfri" tid finnes liksom :angel: för ingen surfar väl på buke när barnen är i närheten? ;)

Någon mår kanske bättre av att lägga lite tid på Buke när barnet sover eller under rast/dötid/whatever på jobbet. Jag sitter t ex på toaletten nu ;)

Dammsuger då dammråttorna kommer emot en i dörren eller då man snubblar över en höbal i marsvinens rum (har buren upp så de springer ut/in som de vill). Plockar dock undan och kör diskmaskin varje dag. Städar toa en ggr/vecka.

Städar allt för sällan,blir liksom panik om nån plötsligt kommer på besök. Var bättre innan vi fick bebis. Nu är inte städning prio 1 då ungen sover....

Kommer från restaurangvärlden och förberedelser inför servering.
Uttrycket blev lite obegripligt under en underlig stavning och i ett sammanhang där i alla fall jag aldrig har stött på det.

Jag trodde att uttrycket är just köksfranska, inget annat. Inte ett generellt uttryck för ordning och reda.

En hund och två katter finns här i huset. Dammsugas det på morgonen ser det skitigt ut bara några timmar efteråt ändå. Köket är värst, men även vardagsrummet (framförallt soffan), toaletten och kattrummet blir smutsigt snabbt. Nu dammsuger vi inte varje dag, men för att hålla rent och snyggt skulle det behövas. Istället dammsuger vi 1-2 gånger i veckan och då ser det ut som hej, kom och hjälp mig.

Förövrigt trivs jag bäst när det är lite stökigt, att ha grejerna framme och inte undanstoppade i skåp eller lådor. Sparar säkert tre hela sekunder av att ha kläderna på ryggstödet till datorstolen, än upphängda i garderoben. Bäddar aldrig för hunden bäddar ändå upp det. Papper, tidningar, antecknings-/ritblock, böcker, och diverse täcker mitt datorbord. Jag hittar jättebra i kaoset, skulle inte kunna säga samma sak i de få fall jag försökt organisera. Enda rutinen jag har är att dammsuga varje fredag (blir skitlack om jag måste byta dag till typ torsdagen), och i samma veva städar jag av toaletten. Allt annat sker vid behov, och det behovet kan dröja flera månader.
Men om djuren smutsar ner så att det "behövs" dammsugas dagligen - för mig betyder det snarare att det inte är någon idé att dammsuga. En sådan nedsmutsning är det ju helt hopplöst och meningslöst att försöka städa sig ur.

Jag blir på enormt dåligt humör av att städa men vill ha snyggt och rent omkring mig ..

Det blir jag med ibland. Oftast då det är rena ytor och golv och undanplockat (vilket ger en djup tillfredsställande känsla), när jag går hemifrån och sen när jag kommer hem igen så har ungarna stökat ner, varit ute med hunden och inte torkat tassarna ordentligt efteråt, katten gått in och ut med leriga tassar - då blir jag på dåligt humör. Men det går över efter jag städat golven igen. Stöket får ungarna ta hand om.

Tror grejen är att jag förväntar mig ordning när jag kommer hem, även om jag vet att kidsen stökar rätt bra. Och det är ju det, man ska ju aldrig förvänta sig något av någon annan... har lite svårt för det bara :p

Men om djuren smutsar ner så att det "behövs" dammsugas dagligen - för mig betyder det snarare att det inte är någon idé att dammsuga. En sådan nedsmutsning är det ju helt hopplöst och meningslöst att försöka städa sig ur.
Tvärtom, det är ju därför man städar som en galning. För att slippa misär i huset.

Jag avskyr när det ligger papper och prylar överallt, så rena öppna ytor är ett måste för att jag ska trivas.

Lite grus på golvet gör inte mig så mycket, hundarna drar in varje dag. Jag dammar och dammsuger en gång i veckan "det får räcka"

Hemvärnare, jakt- och vapengalning. Han handladdar också plus att han har flera svartkrutspangar :up:

Om vi säger så här, din man skulle förmodligen ha väldigt roligt tillsammans med särbon :D din man är säkert bekant med PSG-90 och särbon har den civila varianten av det.

Då vet ni hur det ser ut hemma hos mig just nu, man öppnar ytterdörren och tror man ar kommit till ett av militärens förråd då det är gröna saker överallt :)

En helt grön tvätt hänger på strecket och nästa gröna är på g ;)

Både mannen och jag har varit på grön övning under förra veckan så nu ska det tvättas

För att svara på trådrubriken: det finns inga. Vi har försökt införa att vi ska diska varje kväll men det funkar i någon dag innan det fallerar igen. Det närmaste rutin jag har är väl att jag försöker komma ihåg att byta ut handdukarna i köket och stora badrummet varje vecka.

Tokstädar innan besök gör vi av anledningen som redan nämnts i tråden: vi kan stå ut med vårt eget äckel men vill inte att andra ska behöva göra det om de t.ex. vill låna toaletten eller vill sätta armbågarna på köksbordet. Och då måste vi göra en större insats.

Jag har gått från att vara någotsånär städad till att leva i en svinstia. Och nej, jag trivs inte lika bra i det men jag orkar verkligen inte ta tag i det.

Då vet ni hur det ser ut hemma hos mig just nu, man öppnar ytterdörren och tror man ar kommit till ett av militärens förråd då det är gröna saker överallt :)

En helt grön tvätt hänger på strecket och nästa gröna är på g ;)

Både mannen och jag har varit på grön övning under förra veckan så nu ska det tvättas

Muskö? :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 794
Senast: MML
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
21 196
Senast: Nytant
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka