Vad har du för städrutiner?

Nej men en hobby går oftast att utföra utan att det stör eller går ut över barnet. Jag hade häst och åkte dit när dottern sov på morgonen till exempel.
Och ja, jag är nog dömande också, det erkänner jag, men jag kan verkligen inte förstå hur man kan prioritera städning framför annat, dagligdags. I min värld är städning så lågprioriterat så jag har svårt att sätta mig in i hur städmaniska personer tänker.

Nja? Rida tar betydligt längre tid än att dra fram dammsugaren en vända. Har en vän med ungar och hundar, och hon dammsuger oftast av varje dag för att hundarna drar in så mycket och inte sjutton går det ut över ungarna. Folk får väl städa så mycket eller lite de vill, men det är ganska otrevligt att förutsätta att städning går ut över barnet och att folk är städmaniska.

Nja? Rida tar betydligt längre tid än att dra fram dammsugaren en vända. Har en vän med ungar och hundar, och hon dammsuger oftast av varje dag för att hundarna drar in så mycket och inte sjutton går det ut över ungarna. Folk får väl städa så mycket eller lite de vill, men det är ganska otrevligt att förutsätta att städning går ut över barnet och att folk är städmaniska.
Fast jag får väl tycka som jag gör? Jag förutsätter inte, jag tycker och tror.

Kan det ha och göra med att det förmodligen är en "större grej" för dig att städa? Jag tänker om du behöver stöd av en annan person blir det ju ett helt annat projekt än för någon som river av städningen på samma tid som du kanske sitter framför buke? :)

KL

Jag städar när jag tycker det behövs, den tröskeln har sänkts år för år :p Brukar väl bli en gång i veckan eller nåt sånt. Disken diskar jag hela tiden, ibland kan jag lämna middagsdisken över natten men då diskar jag den direkt på morgonen. Köket och toan är alltid rena även om det är dammtussar på golvet.

Är inte särskilt ordningssam så det brukar ligga grejer och högar överallt men smuts har jag svårare för.

Du förstår säkert min förvirring när du skriver tid och inte energi. Tid är ju som sagt samma för alla medan energi inte är det.

Eftersom det inte är jag som ifrågasatt hur folk "har tid" att städa eller menar att de som städar ofta offrar tid med sina barn, så jo.. Jag förstår att du är förvirrad.

Jag tolkade "Men jag värdesätter väl sömn och tid med dottern betydligt högre än vad dem gör." och "Nej men en hobby går oftast att utföra utan att det stör eller går ut över barnet" som att du förutsatte att du värderar tid med ditt barn högre än de som städar oftare.

Jag städar varannan vecka. Då dammtorkar jag alla ytor, torkar rent micro, spis, och skåpluckor i köket, rengör toaletten, badkar och handfat samt torkar av golven. Brukar också passa på att göra något extra varje gång, t.ex. våttorka golven eller dammtorka lister eller damma bakom böcker i hyllan. Varannan vecka tvättar jag. Det brukar bli två maskiner. Däremellan plockar jag och håller ordning. Jag tycker om ordning och reda och att var sak har sin plats. Jag diskar och torkar av allt eftersom. Det brukar inte hinna bli direkt smutsigt mellan varven. Vi har inget djur som hårar ner heller, så det är väl rätt lättstädat och tacksamt ändå. Diskmaskinen får gå när den blivit full.

Däremellan överlåter jag åt sambon att tvätta och städa. Vilket han ofta glömmer. Till exempel att han missar att boka en tvättid förrän det knappt finns någon tvättid tills det är min tur igen. Men jag orkar faktiskt inte säga åt en vuxen person när jag tycker att det är dags att fixa något i hemmet eller när det är dags att boka en tvättid. Så det får vara som det är, även om det ofta retar mig, ärligt talat.

Jag förstår inte vad folk som behöver dammsuga varje dag gör i sina bostäder? Har de 10 långhåriga hundar inne? Bygger sandslott? Jobbar Man är man ju inte hemma såmycket att det hinner bli i behov av städning? Det är nästan bara köket ock badrummet och soffbordet som behöver hållas undan.
Ta mitt sovrum till exempel. Jag kliver ur sängen och går ut. Nästa gång jag går in dit igen är på kvällen när jag lägger min tvätt i korgen och lägger mig i sängen...

Jag har en golden retriever med grävintresse och en ettårig unge som älskar sandlådor.. Är nöjd om jag bara behöver dammsuga hallen EN gång per dag.. :p

så en bra mice an place och effektivitet är min grej

Kanske en yrkesskada att mice an place

Men alltså vad är detta "mice an place"? Är det engelska? Ska det vara "mice and place"? Vad betyder det (ah såg nu, var sak på sin plats. men varifrån kommer det?) Jag känner att jag inte får ihop det i mitt huvud.

Jag tycker det är så spännande om hur folk kan vara så olika :) Jag är inte alls en person som går och småstädar lite varje dag och håller efter. Jag kan liksom glömma att stänga en skåpslucka/kökslåda om jag har tagit nått i den, eller lagt in nått O_o:rofl:
Trots jag jobbar/jobbat som städerska så sitter det inte alls i hemma, på jobbet har jag en jädrans ordning i skåp och grejer (vart ansvarig för beställning av material och catering) och där blir jag irriterad när det är stökigt eller om nån vikarie har vart där och inte gjort rätt. Men hemma, heeelt annan värld. Det är inte sunkigt, men skulle nån ringa på dörren utan förvarning skulle dom nog se det som stökigt och rörigt. Men, får jag förvarning så har jag den nivån att jag hinner röja undan "allt" på 10-15 min och helt plötsligt ser det fint ut.
Jag blir alltid lite förundrad när jag kommer hem till folk och det inte finns några grejer i den bemärkelsen att man inte ser att det finns en hobby. Typ en bok framme på bordet, en stickning, eller nått liknande.

@Fan of Bill :rofl: Ja man kanske brukar skriva diskho/n men vatusan, ibland blir det som man pratar och kanske med en skvätt dialekt :angel:

Jag är svagt städneurotisk. Dammsuger och våttorkar golven två-tre gånger i veckan, torkar ytorna i badrum och kök samtidigt.

Damma bokhyllorna är det inte lika petigt med, det blir lite när jag kommer ihåg det. Men tvättar vanligen två gånger i veckan, använder sällan kläder mer än en dag åt gången om det inte är typ en innekofta. Lakan och handdukar vill jag helst tvätta två gånger i veckan.

Men jag har ingen fast städdag eller så.

Ungefär sådär ser det ut hos mig med, men gör nog mer, oftare och det endast pga att jag mår verkligen psykiskt dåligt av att det är stökigt och/eller skitigt. Det räcker med att det dras med lite löv/lera in på hallmattan, så måste jag ta hand om det. Hinner/orkar jag inte göra det på kvällen så görs det definitivt tidigt morgonen därpå.

En sak jag däremot är bra på att skita i, det är att bädda sängen. Slänger på täcket bara och sen får det vara så.

Jag förstår inte vad folk som behöver dammsuga varje dag gör i sina bostäder?
En hund och två katter finns här i huset. Dammsugas det på morgonen ser det skitigt ut bara några timmar efteråt ändå. Köket är värst, men även vardagsrummet (framförallt soffan), toaletten och kattrummet blir smutsigt snabbt. Nu dammsuger vi inte varje dag, men för att hålla rent och snyggt skulle det behövas. Istället dammsuger vi 1-2 gånger i veckan och då ser det ut som hej, kom och hjälp mig.

Förövrigt trivs jag bäst när det är lite stökigt, att ha grejerna framme och inte undanstoppade i skåp eller lådor. Sparar säkert tre hela sekunder av att ha kläderna på ryggstödet till datorstolen, än upphängda i garderoben. Bäddar aldrig för hunden bäddar ändå upp det. Papper, tidningar, antecknings-/ritblock, böcker, och diverse täcker mitt datorbord. Jag hittar jättebra i kaoset, skulle inte kunna säga samma sak i de få fall jag försökt organisera. Enda rutinen jag har är att dammsuga varje fredag (blir skitlack om jag måste byta dag till typ torsdagen), och i samma veva städar jag av toaletten. Allt annat sker vid behov, och det behovet kan dröja flera månader.

Jag blir på enormt dåligt humör av att städa men vill ha snyggt och rent omkring mig .. Jobbar heltid, driver företag och har 5 hästar och som tur är hyfsat bra ekonomi. Jag tackar min lyckliga stjärna för RUT och för de tjejer som städar hos mig en gång i veckan. De är guld värda! Jag och resten av familjen får plocka undan dagen innan och jag dammsuger av kök och hall ngn gång i veckan + torkar av golvet om det behövs och har det då hela tiden fint och rent! Underbar!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 794
Senast: MML
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
21 196
Senast: Nytant
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka