Vad har du för städrutiner?

Jag förstår inte vad folk som behöver dammsuga varje dag gör i sina bostäder? Har de 10 långhåriga hundar inne? Bygger sandslott? Jobbar Man är man ju inte hemma såmycket att det hinner bli i behov av städning? Det är nästan bara köket ock badrummet och soffbordet som behöver hållas undan.
Ta mitt sovrum till exempel. Jag kliver ur sängen och går ut. Nästa gång jag går in dit igen är på kvällen när jag lägger min tvätt i korgen och lägger mig i sängen...

När jag behöver dammsuga ofta så är det pga 4 hårande katter och 2 hårande hundar som alla springer in och ut som de vill - värst är det när gräset är nyklippt för då kommer en miljard så grässtrån in. En hel del sand, jord och grus drar de in också

Vi har en robotdammsugare. :D

Har jag med. Bästa inköpet någonsin. Den går dagligen vilket behövs pga innekaniner. Fastnar den i något så plockar jag undan det. Jag har blivit galet mycket duktigare på att hålla undan stök på golvet, inte lämna kläder liggande i högar osv.

I övrigt städar jag när jag orkar, känner för det eller får besök. Pappa (som är multiallergiker och dessutom gammal och sliten) ringde en förmiddag för en månad sen eller så och sa att han befann sig i mina trakter och tänkte hälsa på. Då blev det nästan rent hemma den stunden jag hade på mig innan han kom. Satan vad effektiv man kan bli när man måste.

Jag har också insett att det är bra för att få besök. Nu har jag aldrig jättestökigt men då jag ofta får besök nån gång i veckan brukar det sammanfall bra med att städa då.

Jag vet inte om jag har någon bestämd städ-rutin, men jag mår inte bra om jag inte har det rent och snyggt hemma och det brukar ju gå ungefär lika lång tid efter att jag städat innan jag vill göra om det så jag antar att det blir ett slags rutin av det?
Jag har dock helt andra krav på hur rent jag vill ha det hemma hos mig själv jämfört med vad jag anser vara rent hemma hos andra. Alltså, om jag är hemma hos någon så kan jag ju tänka att jag hade aldrig klarat av att inte städa om det varit mitt boende men samtidigt så tycker jag inte att det är skitigt eller ostädat hos dem.
Jag har dock märkt en skillnad mellan mig (och andra med samma syn på städning) och de som inte alls har samma krav på hur rent och iordningplockat det ska vara. Jag försöker alltid att hitta lösningar och sätt att göra min lägenhet så lätt att städa som möjligt, det finns liksom i bakhuvudet på mig varenda gång jag köper något nytt till lägenheten eller ändrar om bland befintliga grejer, och många tänker inte på det sättet i samma utsträckning.

Jag förstår inte vad folk som behöver dammsuga varje dag gör i sina bostäder? Har de 10 långhåriga hundar inne? Bygger sandslott? Jobbar Man är man ju inte hemma såmycket att det hinner bli i behov av städning? Det är nästan bara köket ock badrummet och soffbordet som behöver hållas undan.
Ta mitt sovrum till exempel. Jag kliver ur sängen och går ut. Nästa gång jag går in dit igen är på kvällen när jag lägger min tvätt i korgen och lägger mig i sängen...
Jag tänker att de nog måste ha djur?
Nu när jag bor ensam och i rätt stor lägenhet så räcker en gång i veckan bra.
Men förut bodde jag i mindre lägenhet dvs saker och möbler stod tätt möblerat och då verkade det bli dammigare. Samt att jag hade katt. Då blev det dammigt av håret!

Jag dammsuger nästan varje dag, och det behövs egentligen inte. Men om jag städar ordentligt (dammsuga, damma, våttorka etc) en gång i veckan så att det ser riktigt rent och fint ut, och sen går ett snabbt varv med dammsugaren och plockar undan på max 10 minuter varje dag så ser det lika rent och fint ut i ca en vecka. Även om det hade räckt att dammsuga en gång i veckan för att hålla lägenheten ren, så blir det ju lite skitigare varje dag under den veckan tills det är dags att städa igen. Då föredrar jag att gå lägga 10 minuter om dagen och ha en lägenhet som ser "nystädad" ut jämt.
Det är alltså inte så att städandet varje dag gör skillnaden mellan rent och skitigt, utan istället mellan rent och nystädat kan man väl säga. Och jag dömer heller ingen som väljer att bara städa när det faktiskt behövs.

• Gilla
Reactions: Sar

Jag har bott i ganska många olika lägenheter och märkt tydlig skillnad mellan dom. Den jag flyttade från senast är en sån där man skulle behöva dammsuga och damma dagligen samt moppa golvet en gång i veckan för att hålla undan. Det var lite problem för fastighetsägaren att hålla iordning ventilationen om jag minns rätt dessutom låg den precis bredvid en tungt trafikerad väg. Lägenheten blev smutsig av svart och klibbigt damm på nolltid. De flesta andra lägenheter jag bott i har inte haft några liknande problem.

Med detta vill jag alltså försöka säga att det finns andra faktorer utöver hur mycket man själv och ens djur smutsar ner =)

Städa,,,,stavas?? Orka torka liksom. :p

Disken hålls undan frekvent, likaså får inte toan gro ihop men resten,,,,,, Suck!
Skulle en robotdammsugare släppas ner här skulle den vara försvunnen inom en kvart och hittas först flera månader senare när den dött sotdöden i nåt hörn under nåt berg av grejer. :o

För att få tvätten att funka så slänger jag in skitiga kläder direkt i maskinen och sätter snurr på den när den blivit full för nån smutstvättkorg har jag aldrig haft (vilket nog är en jäkla tur). :angel:

Det går alltid att städa i morgon.
Det blir lika rent då.
Eller också skiter man i det då också för det kommer så många dar så. :)

Min närmsta (och bästa) granne städade som en tok när huset var nybyggt och dom bara hade en häst och en hund och barnen var mindre, nu har dom tonåringar, fler hästar och fler djur och hon började beklaga sig över att "det ser ut som ett bombnedslag" varenda gång jag kom in där. Hon slutade beklaga sig när jag kontrade med "ja vadådå, jag bor SJÄLV och hos mig kan man gå vilse". :o :p

Jag har inte förmågan att se hur folk har det, jag träffar inte folk för att besikta huset utan för att umgås med dom jag tycker om. :)

Jag bor i en kombination av elektroniklabb, verktygsupplag, rastlokal för byggnadsarbetare och ölbryggeri.
Tur att jag gillar öl.
Ungefär som här då om man ersätter ölbryggeri med mobiliseringsförråd. Jag pysslar dock inte med jakt på småvilt utan kör med "lite grövre" kalibrar, typ robotar till jaktviggen och dylikt. :angel:

Det är för övrigt jättebra att få besök ibland för då måste man städa undan det värsta.
En sanning med modifikation, mina vänner ser inte heller hur jag har det eftersom dom flesta är likadana själva tydligen. :p

Sååå jäkla skönt ned såna vänner. :love:

Jag skulle aldrig fått igenom en sådan överenskommelse.
Det sättet att leva är en omöjlighet för oss.
Att det kan vara så olika är nog något att fundera på för städfascisterna.
Vissa människor klarar inte av att göra sådana begränsningar i sitt liv utan att det skulle inverka så mycket att det blir ohållbart.

Min sambo skulle dö i själen av ett sådant liv.
Och vårt barn klarade utmärkt av att låta bli grejorna.

Jag har inte "fått igenom" en sådan överenskommelse. Vi har kommit överens. Det är skillnad.

Städa,,,,stavas?? Orka torka liksom. :p

Disken hålls undan frekvent, likaså får inte toan gro ihop men resten,,,,,, Suck!
Skulle en robotdammsugare släppas ner här skulle den vara försvunnen inom en kvart och hittas först flera månader senare när den dött sotdöden i nåt hörn under nåt berg av grejer. :o

För att få tvätten att funka så slänger jag in skitiga kläder direkt i maskinen och sätter snurr på den när den blivit full för nån smutstvättkorg har jag aldrig haft (vilket nog är en jäkla tur). :angel:
Hehe.. Roligt vilken skillnad det är. Och hur andra vill städa varje dag för att trivas..

Vad är din poäng..?
Att det är så oerhört olika vad man har för behov och intressen och att det avspeglar sig även i hemmet.
Det visar sig i vilken ordning som man har, vilken standard, hur modernt och nyrenoverat och hur mycket som man städar.
Städning och hemmets övriga skick har inget med hur ordningsam, intelligent eller framgångsrik som man är.

Din man behöver inte varken vända sig själv ut-och-in eller utplåna sin personlighet så att det gör ont för att ni skall ha det som ni har det.
Medan min sambo skulle dö inuti av att inte få leva fritt på sitt vis.
Så man kan inte tvinga någon till en städ- och ordnings-nivå bara för att ni kommer överens på ert vis.

Två hundar, fyra hästar, minst en vuxen karl som går in och ut med skor på. Grusad gårdsplan.

Dammsuger jag idag syns det inte imorgon. Så oftast skiter vi i det.

Får börja bjuda hit svärmor mer ofta :angel:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 794
Senast: MML
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
21 196
Senast: Nytant
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka