Vad har du för städrutiner?

Oj!
Om jag satte ett sådant villkor så skulle jag åka ut med huvudet före.
Det vore lika illa som om mina hästar blev bannlysta på gården.
Då så skulle jag dra omedelbart.

Det är inte ett villkor, det är en överenskommelse. Han vill ha en massa saker i lägenheten, jag vill ha sovrum, kök och vardagsrum fritt från en massa saker. Därför har han extrarummet, och nästan all dold förvaring vi har, och nästan allt förrådsutrymme. Jag har valt att ha väldigt lite av mina saker i lägenheten för att han ska få plats med sina.

Dessutom är många av hans saker rätt så barnovänliga vilket gör att de måste hållas utom räckhåll för vår alltmer nyfikna och mobila dotter. Därmed kommer det på honom att prioritera bland sina saker när utrymmet snart minskar, för jag kan inte ta så mycket mindre utrymme än vad jag gör.

Det är inte ett villkor, det är en överenskommelse.
Jag skulle aldrig fått igenom en sådan överenskommelse.
Det sättet att leva är en omöjlighet för oss.
Att det kan vara så olika är nog något att fundera på för städfascisterna.
Vissa människor klarar inte av att göra sådana begränsningar i sitt liv utan att det skulle inverka så mycket att det blir ohållbart.

Min sambo skulle dö i själen av ett sådant liv.
Och vårt barn klarade utmärkt av att låta bli grejorna.

Jag städar när jag vill (typ aldrig med andra ord)... Eller när jag är manisk (flera år sedan sist "tyvärr")... Rutiner vad är det? Inte ens arbetsterapeuten får ordning på mig. Men jag hoppas grupp-psykoterapi för personer med adhd ska innebära lite hjälp :D

@Tassetass jag blir nyfiken på vad det ÄR för prylar maken har? (inte för att du behöver svara men jag blev verkligen fundersam)

Mina städrutiner då - jag har ju fest varje fredag (undantagsfall även på lördagar) så då brukar jag städa på fredagarna. Dvs dammsuga golven och soffan. Fixa så att toan är gästvänligt. Jag sköter vår våning och sonen får sköta sin (han har ett rum i suterängdelen). Vi har en mycket bra hallsoffa där man kan skuffa in alla skor som står mitt på golvet när det behöver dammsugas där.

Diskmaskinen körs när den är full, det blir i princip varje dag om alla är hemma.

Fönstrena har jag i ärlighetens namn inte putsat sen jag flyttade in (juli2014) - lite smårtorkande när de är extra skitiga. Iom att vi bor långt ifrån trafik och den typen av föroreningar är fönstren ändå ganska rena.

Byter lakan var 10:e dag ungefär

Mina rutiner ser ut som följande:

Bomb
Bombgruppen arbetar
Bomb
Bombgruppen arbetar
Bomb
Bombgruppen arbetar

Däremellan är det lite semestrar, flexledigt och annat viktigt!

Jag gillar dej :love::love:

Främst för att du lyckas få tag i bombgruppen, hit kommer bara arbetsskygga praktikanter som inte riktigt är så hemma på fältet än.. De mest flyttar allt från ena hörnet till det andra och smyger iväg efter första kafferasten..

Nä, riktigt så illa är det inte (men nästan). Sen vi skaffade en sån där sladdlös dammsugare, ergo-vaddenuheter, har det blivit mycket bättre. Bara att ta dammsugaren och gå ett snabbvarv där det behövs.
Bor två personer och tre katter på typ 78 kvm, 3 rok. Det blir ganska mycket päls, både från katterna och sånt jag tar med hem från stallet. Nu på hösten drar jag dessutom med mig en massa lera in..
Försöker dammsuga något litet varje eller varannan dag. Oftast blir det runt katternas matplats, runt kattlådan, hallmattan eller köket (lägg märke till eller). Sovrummet typ två-tre gånger i månaden, vardagsrummet likaså.
När möblerna börjar se grå ut dammar jag (ofta med en gammal sock som hittats under sängen), typ en gång i månaden kanske på sin höjd. Katterna brukar damma av det mesta när de leker och hoppar runt på allt :D
Våttorka..? Tja, det har nog hänt typ tre eller till och med fyra gånger det här året. Ofta torkar vi bara upp fläckar med en disktrasa. Borde verkligen ta bättre hand om parketten i vardagsrummet, men å andra sidan har den klarat sig bra på egen hand sen 1970-talet (med en och annan slipning/vaxning från hyresvärden).

Jag var världens städmaniac förr. Eller rättare sagt, jag behövde aldrig städa för det var alltid rent hemma hos mig. Då bodde jag själv i ett litet hus på 28 kvm med en katt. Allting var dessutom extremt lättskött så det krävdes minimala insatser för att hålla det rent.
Det gjorde ju en hel del att jag hade förvaringsmöjligheter i oändlighet, gott om garderober och skåp. Enkelt att stuva undan allting och hålla typ köksbordet fritt från saker. Får man bara bort lite grejer ser det genast mycket mer välstädat ut.

@Tassetass jag blir nyfiken på vad det ÄR för prylar maken har? (inte för att du behöver svara men jag blev verkligen fundersam)

Mina städrutiner då - jag har ju fest varje fredag (undantagsfall även på lördagar) så då brukar jag städa på fredagarna. Dvs dammsuga golven och soffan. Fixa så att toan är gästvänligt. Jag sköter vår våning och sonen får sköta sin (han har ett rum i suterängdelen). Vi har en mycket bra hallsoffa där man kan skuffa in alla skor som står mitt på golvet när det behöver dammsugas där.

Diskmaskinen körs när den är full, det blir i princip varje dag om alla är hemma.

Fönstrena har jag i ärlighetens namn inte putsat sen jag flyttade in (juli2014) - lite smårtorkande när de är extra skitiga. Iom att vi bor långt ifrån trafik och den typen av föroreningar är fönstren ändå ganska rena.

Byter lakan var 10:e dag ungefär

Tänk dig en vildmarks- och vintersportsaffär som exploderat i ett militärläger så får du nog en rätt bra bild. :D

Får man bara bort lite grejer ser det genast mycket mer välstädat ut.

Ja... Men då har man ju inga grejer! :nailbiting:

Mina städrutiner då - jag har ju fest varje fredag (undantagsfall även på lördagar) så då brukar jag städa på fredagarna.

Driver du svartklubb? O_o

Jag städar mha boendestödet en gång i veckan.

Gör det stor skillnad tycker du? På vilket sätt (vad jag förstått är det liksom inte så att de kommer och städar åt en)? Har funderat ibland på att kolla om det vore något för mig, men det känns både som att det inte borde göra så stor skillnad, och väldigt motigt att släpa hem någon människa som ska diktera städning åt mig... :o

Började prata med några vänner häromdagen. Det visade sig att vi gjorde rätt olika. Vissa städade varje dag, vissa en gång i månaden.

Själv dammsuger jag en gång i veckan. Diskmaskinen körs kanske två gånger i veckan. Dammar någon gång i månaden, torkar golv någon gång i månaden. Dock tycker jag att jag småplockar hela tiden. Tror problemet är att jag är dålig på att lägga saker på sitt rätta ställe utan lägger dem på bordet när jag kommer på något annat att göra. Då och då gör jag punktinsatser tex skurade badrum och avlopp förra veckan.

Hur ser dina städrutiner ut? Vad funkar för dig?

Vi plockar undan, dammtorkar, dammsuger, våttorkar golv, städar toalett, handfat, duschkabin samt byter handdukar 1 gång/vecka. Byter sängkläder varannan vecka. Diskar (diskmaskin) cirka varannan dag, tvättar kanske 2 gånger i veckan. Vi är 2 vuxna som bor på 115 kvadrat. Jag tycker att vi har det lite för stökigt och min man tycker att vi städar lite för ofta, så det här är väl den gyllene medelvägen...

Driver du svartklubb? O_o

He he, nej inte riktigt.

Men jag och sambon ruttnade på fulvädret i somras ville liva upp tillvaron lite. Dessutom så har min sambo fyllt jämnt utan att ha kalas.

Dettas gjorde att vi bestämde oss för att ha fest varje fredag tills vi tröttnar. SÅ vi har haft 10-20 pers här varje fredag (eller lördag) sen i juli. Några kvällar har varit rena teman (grannar, hästfolk, ulvlekare, dykare...)

Yrkesmilitär eller hemvärnare? :)

Hemvärnare, jakt- och vapengalning. Han handladdar också plus att han har flera svartkrutspangar :up:

Om vi säger så här, din man skulle förmodligen ha väldigt roligt tillsammans med särbon :D din man är säkert bekant med PSG-90 och särbon har den civila varianten av det.

Gör det stor skillnad tycker du? På vilket sätt (vad jag förstått är det liksom inte så att de kommer och städar åt en)? Har funderat ibland på att kolla om det vore något för mig, men det känns både som att det inte borde göra så stor skillnad, och väldigt motigt att släpa hem någon människa som ska diktera städning åt mig... :o
Enorm milsvid skillnad! Utan henne hos mig så kommer jag mig inte för att städa öht. Med henne så finns orken och viljan där automatiskt. + att jag kommer mig för med att göra saker mellan träffarna också. Och hon städar inget alls, hjälper till att lyfta undan nåt eller så bara. Annars står hon bredvid och pratar och så. Behövs det hjälp som vid sortering av dotterns bokhylla eller så så hjälper hon till, men det är jag som utför städningen.

Hemvärnare, jakt- och vapengalning. Han handladdar också plus att han har flera svartkrutspangar :up:

Om vi säger så här, din man skulle förmodligen ha väldigt roligt tillsammans med särbon :D din man är säkert bekant med PSG-90 och särbon har den civila varianten av det.

Låter onekligen som att de skulle kunna ha rätt kul. :D

Men gud så dömande. Det är väl inte alls säkert att de värdesätter tid med sitt barn mindre än vad du gör?! Säger du så om folk som har en hobby, typ hästar, också?
Nej men en hobby går oftast att utföra utan att det stör eller går ut över barnet. Jag hade häst och åkte dit när dottern sov på morgonen till exempel.
Och ja, jag är nog dömande också, det erkänner jag, men jag kan verkligen inte förstå hur man kan prioritera städning framför annat, dagligdags. I min värld är städning så lågprioriterat så jag har svårt att sätta mig in i hur städmaniska personer tänker.

Jag förstår inte vad folk som behöver dammsuga varje dag gör i sina bostäder? Har de 10 långhåriga hundar inne? Bygger sandslott? Jobbar Man är man ju inte hemma såmycket att det hinner bli i behov av städning? Det är nästan bara köket ock badrummet och soffbordet som behöver hållas undan.
Ta mitt sovrum till exempel. Jag kliver ur sängen och går ut. Nästa gång jag går in dit igen är på kvällen när jag lägger min tvätt i korgen och lägger mig i sängen...

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 794
Senast: MML
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
21 196
Senast: Nytant
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka