Vad har du för städrutiner?

Men jag värdesätter väl sömn och tid med dottern betydligt högre än vad dem gör. Sen är jag ju ensamstående också så jag har ingen avlastning hemma, varken med barn eller med hushåll.

Varför säger du så?
Jag vet ju inte hur du har det, men jag och de flesta andra har inte barn som kräver konstant uppmärksamhet all deras vakna hemmatid faktiskt.

Jag (ensamstående mamma) sköter oftast städande och tvättande när dottern är i skolan och även de gånger som jag städar när hon är hemma, så påverkar den lilla stund det tar inte direkt vårt umgänge..

• Gilla
Reactions: Sar
Tycker jag städar sällan men kanske inte ändå. Dammsuger 2-4 gånger i veckan beroende på hur mycket hunden fäller. Skurar golv, dammtorkar och skurar handfat/toa och speglar en gång i veckan ganska exakt. Är uppvuxen med allergiker och astmatiker och jag städar betydligt mer sällan och mindre noga än då. Är inte disk och tvättansvarig. Fönsterputsning och dammtorka väggar och tak sker bara när mamma är här längre stunder. Torka ur köksskåp och sånt har jag bara gjort när jag flyttstädat dock...

Jag är uppvuxen med superallergisk mamma och inte städade vi för det :D

Varför säger du så?
Jag vet ju inte hur du har det, men jag och de flesta andra har inte barn som kräver konstant uppmärksamhet all deras vakna hemmatid faktiskt.

Jag (ensamstående mamma) sköter oftast städande och tvättande när dottern är i skolan och även de gånger som jag städar när hon är hemma, så påverkar den lilla stund det tar inte direkt vårt umgänge..
Som jag skrev så kommer sånt upp i MAMMAgrupper, och majoriteten där har småbarn.

Diskar dagligen och torkar av alla köksytor. Kan roa mig med att plocka undan lite lite vartstans i lägenheten även om det egentligen är på rätt plats. Dammsuger en gång i veckan (samt innan besök). Torkar golv en gång i veckan. En gång i månaden tar jag ut allt i badrummet som går att ta ut och kör ett varv med duschslangen på allt och torkar av. Badrummet gör jag en gång i veckan annars med men inte lika avancerat som jag då gör den där gången i månaden.

Som jag skrev så kommer sånt upp i MAMMAgrupper, och majoriteten där har småbarn.

Som aldrig sover?

Städning tar faktiskt inte lång tid om man städar ofta, så det hinner de flesta lätt med lätt med oavsett ålder på barnen. Handlar enbart om prioriteringar av tiden som finns till annat när barnen sover/leker för sig själva..

Jag städar aldrig. Det är min städrutin. Ibland städar jag fem minuter innan sambon kommer hem men det är mest för hans skull. Jag diskar för att jag annars inte har något att äta med (har väldigt få bestick, skålar, tallrikar av just denna anledningen). Tvättar av samma anledning (har slängt massa underkläder för att bara ha ett fåtal så att jag måste tvätta).

Jag antar att min sambo städar? För smutsigt har vi ju inte. Oklart.

Plockar undan gör jag inte så ofta heller. Men å andra sidan har jag bara ett fåtal saker som jag använder hela tiden och de städas varken bort eller fram utan de ligger där de ligger liksom. Har minimalt med avställningsytor just för att undvika att det blir "högar" som jag aldrig tar tag i.

Psyk-systemet kallar jag det :D

Senast ändrad:
Som aldrig sover?

Städning tar faktiskt inte lång tid om man städar ofta, så det hinner de flesta lätt med lätt med oavsett ålder på barnen. Handlar enbart om prioriteringar av tiden som finns till annat när barnen sover/leker för sig själva..
Jag vet inte när de gör det, men själv vill jag inte slamra och stöka med städ när dottern sover, då kan jag ju dessutom inte städa i sovrummet. Så det är väl därför jag har svårt att se när de hinner. Oavsett så är det i mina ögon enormt överdrivet att dammsuga och våttorka dagligen.

Bor i en etta. Sopar golvet varje dag, dammsuger ibland. Diskmaskinen går kanske 2 ggr/vecka. Torkar damm ca 2 ggr/månad och våttorkar golven samtidigt. Spegeln i toaletten och handfatet städas ca 5 ggr/vecka.
Småplock varannan dag kanske.

Har hund och barn så dammsuger undervåningen varje dag. Våttorkar en eller två ggr i veckan. Diskmaskinen går varje dag, ibland fler än en gång.
Har städhjälp som kommer varannan vecka, men den veckan dom inte är här så städar jag badrummen.
Bäddar rent i sängarna en gång per vecka. Dammtorkar när farmor ringer, dvs ca en gång per vecka. Hon mal på om sitt och jag behöver bara humma lite så är perfekt att torka av alla ytor då. ;)
Plockar undan varje dag, hela tiden.... Och dottern plockar fram igen :banghead::banghead::D.
Tycker inte om när det är stökigt eller skitigt, stressar mig mer än jag eg vill erkänna. :o

Ni som har städhjälp: Vad gör städhjälpen? Klarar ni att låta städhjälpen ta hand om allt eller städar ni vissa delar innan?

Ni som har städhjälp: Vad gör städhjälpen? Klarar ni att låta städhjälpen ta hand om allt eller städar ni vissa delar innan?

Hos oss dammsuger dom, torkar golven, torkar av lister och dörrkarmar. Städar badrummen, dammsuger soffan. Städar köket med allt vad det innebär. Våttorkar trappan. Dom gör säkert mer som inte jag kommer på nu.
Plockar undan innan dom kommer, men annars får dom ta det som det är :).

Jag är uppvuxen med städhjälp och det som gjordes varje vecka var dammsugning båda våningarna, städning av badrummen, våttorkning i kök och hall, byte av handdukar och badlakan samt skakande av lösa mattor.
Varannan vecka byttes sängkläderna.
Utöver det kunde det variera, någon gång strykning, någon gång dammande, någon gång våttorkning alla rum.

Inget städande innan men däremot undanplockat så att det gick att utföra uppgifterna. Att städa innan tar väl bort idén med städhjälp :confused:

Att städa innan tar väl bort idén med städhjälp :confused:
Förmodligen! Men jag tror inte jag skulle klara att låta någon t ex skura min toastol utan att ha gjort grovjobbet själv först. Eller byta min lakan eller...

Undra om det går att boka städhjälp - men med förbehållet att hen aldrig kommer. Fast att jag aldrig kan vara helt säker på det, så att jag städar utifall att städhjälpen skulle dyka upp.

Jag är lättlurad, så jag skulle säkert gå på det varje gång:up:

Förmodligen! Men jag tror inte jag skulle klara att låta någon t ex skura min toastol utan att ha gjort grovjobbet själv först. Eller byta min lakan eller...

Undra om det går att boka städhjälp - men med förbehållet att hen aldrig kommer. Fast att jag aldrig kan vara helt säker på det, så att jag städar utifall att städhjälpen skulle dyka upp.

Du får ha en städhjälp som kommer när "hen har möjlighet" skulle vart skinande rent alltid ;)

Det där har aldrig bekymrat mig. Skulle jag haft det grisigt hemma hade jag kanske funderat på det. (Eller inte eftersom jag uppenbarligen inte bryr mig om att jag har det grisigt :p )

Om du betalar bra kan jag ta jobbet som städhjälpen som aldrig dyker upp :D

Det där har aldrig bekymrat mig. Skulle jag haft det grisigt hemma hade jag kanske funderat på det. (Eller inte eftersom jag uppenbarligen inte bryr mig om att jag har det grisigt :p )

Om du betalar bra kan jag ta jobbet som städhjälpen som aldrig dyker upp :D
Jag har det inte grisigt bara rörigt. Jag kan ju dö när som helst och det vore hemskt om någon skulle behöva ta rätt på griseri :up: Rörighet och sådant det får de tåla. Jag är ju död, och de döda tycker väl folk synd om :)

Jag fyller år snart och skulle behöva göra en riktig finstädning tills dess. Du kanske kan hota med att du ska komma och städa hos mig lite då och då, @LadyCovergirl ? Det skulle vara riktigt schysst!

Jag har det inte grisigt bara rörigt. Jag kan ju dö när som helst och det vore hemskt om någon skulle behöva ta rätt på griseri :up: Rörighet och sådant det får de tåla. Jag är ju död, och de döda tycker väl folk synd om :)

Jag fyller år snart och skulle behöva göra en riktig finstädning tills dess. Du kanske kan hota med att du ska komma och städa hos mig lite då och då, @LadyCovergirl ? Det skulle vara riktigt schysst!

Nej, jag håller med dig. Prylar är en sak att reda ut. Smuts en helt annan.

Jag hotar gärna! Jag kan vara mycket tydlig och bestämd :angel:

Här är en till med noll rutiner..
Flyttade precis till ett större hus (från litet hus med 2 rum till stort hus med 3 rum och stoort vardagsrum), så nu får jag (vi.. killen är ju delaktig så klart) engagera oss mer. För tillfället pluggar jag inför sista tentorna, så städa gör jag inte speciellt ofta men det kommer nog bli bättre. Vanligtvis så försöker jag att hålla köket så rent jag kan och badrummet städas en gång i veckan, men annars så är det efter behov. När det ser förj@vligt ut så tar jag en timme och röjer upp, typ på den nivån är jag just nu.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 794
Senast: MML
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
21 196
Senast: Nytant
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka