Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Äsch då! Sådär ser typ hela min lägenhet ut till och från har ju bara en etta, och en mängd olika hobbys så när jag börjar sy eller så så blir det sådär rätt fort
Hur många berg har du nu då?
Hur ser dina städrutiner ut? Vad funkar för dig?
Vadå städrutiner? Jag häpnar lite över hur ofta folk dammsuger. Hur har ni tid och ork? Här dammsugs det när det börjar bli synliga dammråttor och startsträckan tills det sker kan dröja en aning .
Jag hatar att städa. Dessutom är jag dålig på det (jag fastnar i detaljer och spenderar tre timmar med att noggrant putsa och feja en liten yttepyttebit, och helst alfabetisera något om det går också ). Tyvärr vantrivs jag verkligen när det är stökigt, men det gör inte att jag städar mer. Jag bara vantrivs.
Jag har inga rutiner. Dammsugaren står framme (som allting annat...) och jag kör den då och då (senast idag, fast det berodde på att en polerskiva till dremeln exploderade när jag försökte använda den på stickmaskinen ), men eftersom jag har sån oordning är det svårt att dammsuga särskilt väl. Jag har tvättberg (det tar flera dagar för tvätten att torka så jag ligger alltid efter!), diskberg (jag har diskmaskin men glömmer(?) oftast att plocka ur den när jag kört den så ny disk blir bara ställd någonstans så länge), och berg med saker jag planerar att göra något med, har gjort något med, inte kommer ihåg varför jag tog fram, och/eller som saknar en egen plats att stoppas undan på. Idag grävde jag fram kaminen för jag tänker tända en brasa ikväll, men alla saker som stod ovanpå är bara flyttade till någon annan yta.
Ovanvåningen är bättre än nedanvåningen, jag tenderar att behandla nere nästan som ute. När vädret tillåter står alla dörrar öppna och både jag och hunden vandrar ut och in utan närmare tanke. Uppe är sovrummen och lite sådant, där är det bättre ordning och mer välstädat (nåja, allt är relativt), men nere är det nog rätt nära katastrof vid det här laget. Jag vet att jag mår så mycket bättre när jag har det rent och undanplockat, och jag tror faktiskt hunden gillar det också (jaja, tänk vad ni vill ), men det tar emot såååååå förbaskat!
Vi har en robotdammsugare.
Skölja ur handfatet när jag borstar tänderna räknas det som en rutin? Annars är rutinen att städa när man inte kan gå från sängen till köket utan skor på fötterna samt att ångesten är så hög att det blir omöjligt att tänka på något annat än att man behöver städa. Då brukar det bli av. Eller om jag får besök av någon utomstående...Började prata med några vänner häromdagen. Det visade sig att vi gjorde rätt olika. Vissa städade varje dag, vissa en gång i månaden.
Själv dammsuger jag en gång i veckan. Diskmaskinen körs kanske två gånger i veckan. Dammar någon gång i månaden, torkar golv någon gång i månaden. Dock tycker jag att jag småplockar hela tiden. Tror problemet är att jag är dålig på att lägga saker på sitt rätta ställe utan lägger dem på bordet när jag kommer på något annat att göra. Då och då gör jag punktinsatser tex skurade badrum och avlopp förra veckan.
Den måste ju kunna ta sig fram ju...