Vad har du för städrutiner?

Varför måste man städa när man får besök?
Några av anledningarna till att jag städar när jag ska få besök är
* det är trevligt om alla har någonstans att sitta
* ska vi äta är det trevligt med ren disk och rent matbord
* det finns folk som är allergiska mot mina djur men som klarar sig fint om jag faktiskt städar innan de kommer
* snällt om folk inte behöver gå hinderbana eller snubbla
* det finns saker som jag inte bryr mig om när det är min skit men som äcklar mig hemma hos någon annan. det vill jag göra nåt åt innan folk kommer till mig.

För att man inte kan öppna dörren för dem annars.
Då ser jag poängen.

Annars lutar jag åt att det här kulturellt vedertagna städandet inför besök på ett mycket destruktivt sätt bidrar till att befästa den stressande och problematiska föreställningen att städning är viktigt och bör prioriteras.

På samma tema tänker jag på det här med att man ofta ursäktar röran när man får besök. Ibland är det dessutom helt omotiverat - har en del bekanta som säger "du får ursäkta att det är så stökigt här" och så ligger det typ en tröja på golvet och en odiskad tekopp står på bordet.

Då ser jag poängen.

Annars lutar jag åt att det här kulturellt vedertagna städandet inför besök på ett mycket destruktivt sätt bidrar till att befästa den stressande och problematiska föreställningen att städning är viktigt och bör prioriteras.

Fast vår städning när vi får besök handlar inte om att få det fläckfritt utan om att sopa upp hundhårshögarna, rensa matbordet så att man kan sitta där och fika osv. Stökigt är det ändå.

Jag tycker det är skönt att komma hem till någon som inte har skinande rent. Men- jag vill å andra sidan inte heller komma hem till någon där det är äckligt. Det har hänt att jag låtit bli att äta eller gå på toa hos vänner då jag blivit äcklad. Och då har jag nog rätt hög toleransnivå ändå...

Jag tycker det är skönt att komma hem till någon som inte har skinande rent. Men- jag vill å andra sidan inte heller komma hem till någon där det är äckligt. Det har hänt att jag låtit bli att äta eller gå på toa hos vänner då jag blivit äcklad. Och då har jag nog rätt hög toleransnivå ändå...

Jag TROR du skulle överleva ett besök här utan att knipa eller svälta ;) stökigt och dammigt - ja, sunkigt - nej.

Toaletten och badrummet är alltid rena (damm kan finnas) och köket är rent (samma sak där, damm kan förekomma men inte så det hamnar i maten). Utöver att jag verkligen vill ha ett rent kök så chansar jag inte med mitt immunförsvar.

Det är lite den nivån vi försöker undvika genom att städa när det kommer folk hit... :o

Av ren nyfikenhet, hur stort bor du? Vi har bara 55 kvm men att dammsuga och torka golv på 20 min max.. Då hade jag fått kuta runt och tror inte jag hunnit ändå!

65 kvm och för skoj skull när jag ändå skulle dammsuga och torka golven idag, så tog jag tid på hur lång tid det tar mig med enbart golven och ptja jag gjorde som alltid och helt uppenbart så ger det ju mig tid över för mer städning än enbart golven på mina 15-20 minuter/dag

damm-o-tork_zpsovouteew.jpg

Ser ingen mening med att låta det ta mer tid än vad som behövs, så en bra mice an place och effektivitet är min grej när det kommer till städning och för den delen med det mesta jag tar mig för i livet både inom jobbet och privat. Sån är jag helt enkelt.

Angående tidsaspekten för tex dammsugning så tycker jag det i huvudsak inte handlar om storleken på ytan utan hur mkt saker man har. dvs förut hade jag 40 kvadrat som var tätt möblerat. Det tog längre tid att dammsuga än 90 kvadrat som inte har tätt möblerat. Det som tar tid tycker jag är när man ska flytta på saker etc. däremot att bara dammsuga ett tomt golv tycker jag går fort.

Skämsbilder:

Mitt arbetsrum...

Det som ska bli min lounge/gästrum (nej, katten kommer inte att slängas bort :p)

Underbart att jag inte är ensam i mitt hög-beteende. :laugh:

Jag har noll rutiner och blir stressad av att veta om någon snart skall in i huset av någon anledning. Tex nu när jag bygger garage och vet att elektrikern "någon dag" skall in och kika på proppskåpet. :banghead: Jag avskyr att ha besök, för då måste jag röja upp och sedan hittar jag ingenting i flera veckor. :cry:

Dammsuger varannan vecka skulle jag tro. I övrigt diskar jag oftast direkt efter att jag ätit. Drömmer om att ha ett sådant där hem där man kan ta emot oväntat besök när som helst, men jag misstänker att det är en utopi så länge jag är den jag är. :p

Angående tidsaspekten för tex dammsugning så tycker jag det i huvudsak inte handlar om storleken på ytan utan hur mkt saker man har.

Helt rätt.
Mina 65 kvm är fördelat så att alla rum, inkl badrum är rätt stora och jag har inte speciellt mycket möbler/prylar så det finns gott om fria ytor och här ligger inget, förutom mattor på golven och de är heller inte många eller har prylar på sig.

Skor ställs direkt på plats istället för att bara klivas ur och lämnas på mattan innanför dörren osv osv. så jag behöver aldrig flytta på saker eller sånt, det är bara att köra på liksom.

Kanske en yrkesskada att mice an place (dvs att var sak har sin plats) efterlevs ganska strikt även i hemmet :o men helt klart effektiviserar det städningen samt att jag sällan behöver leta efter saker, de är ju alltid där de ska vara och det gillar jag också :up:

Varför säger du så?
Jag vet ju inte hur du har det, men jag och de flesta andra har inte barn som kräver konstant uppmärksamhet all deras vakna hemmatid faktiskt.

Jag (ensamstående mamma) sköter oftast städande och tvättande när dottern är i skolan och även de gånger som jag städar när hon är hemma, så påverkar den lilla stund det tar inte direkt vårt umgänge..
och @Ninnurur
Det handlar om energi inte om tid. Tid har man i princip alltid (24h är rätt mycket tid) men man har inte alltid nog energi att lägga på allt man har tid med. Så även om man gör saker när barnet sover (om man nu vågar dammsuga när barnet äntligen somnat) så tar det av den energi man kunnat lägga på barnet när det sedan är vaket. Så när man säger att man inte har tid så betyder det egentligen att man inte har energi. Energi har man ju dessutom olika mycket av vilket är begripligt men alla har samma mängd tid (24h/dygn).

• Gilla
Reactions: Sar
Jag dammsuger köket rätt ofta, mest för att jag inte orkar krypa på knä och torka med trasa efter att mat ramlat ner. När jag inser att dotterns lekrum är tokfullt med saker på golvet plockar vi upp. Då passar jag på att dammsuga och ofta våttorka. Efter det fortsätter jag så långt jag orkar. Den här gången blev det dotterns sovrum, köket och lilla toaletten. På golven alltså. Bänkar och sånt är prio två när jag städar. Annars städar jag toaletter när jag får för mig. Då blir det handfat och/eller toastolen. Golvet går in under ovan nämnda ryck. Bänkar när man ska laga mat/har lagat mat.

Plockar undan saker varje kväll innan vi lägger oss. Typ kläder in i garderob eller till tvätt, leksaker där dom ska vara, disk i maskin, aa alla saker på sin plats helt enkelt. Dammsuger minst en ggn i veckan nu när vi bor på landet o de inte blir damm i samma utsträckning som inne i stan med bilar etc. Blir dock oftare pga långhåriga djur. Toan, handfat lika ofta som dammsugning o köket varje dag.

Som jag skrev i ett senare inlägg: det handlar om prioriteringar.
Vissa prioriterat att städa framför att få en extra stunds surftid/läsa boktid/vila eller what ever.
Du förstår säkert min förvirring när du skriver tid och inte energi. Tid är ju som sagt samma för alla medan energi inte är det.

Jag TROR du skulle överleva ett besök här utan att knipa eller svälta ;) stökigt och dammigt - ja, sunkigt - nej.

Toaletten och badrummet är alltid rena (damm kan finnas) och köket är rent (samma sak där, damm kan förekomma men inte så det hamnar i maten). Utöver att jag verkligen vill ha ett rent kök så chansar jag inte med mitt immunförsvar.
Va bra!
Då kommer jag och hälsar på! :laugh:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 794
Senast: MML
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
21 196
Senast: Nytant
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka