Vad händer om jag/sambon avlider?

Jag vet inte heller om huruvida varken barnpensionen eller efterlevandepensionen är inkomstbaserade på den avlidnes inkomst (som det ska "ersätta") men det är inga jättepengar jämfört med vad sambon hade i inkomst...
Men det stod i någon länk ovan. Nu var inte min pappa någon höginkomsttagare men de där slantarna låg väl på ett par tusenlappar. Jag fick f.ö barnpension även efter min 18-årsdag vill jag minnas. Så länge jag gick gymnasiet. Efter att jag fyllde 18 gick pengarna in på mitt konto. Vet även att dessa stod på min deklaration vilket innebar att jag skulle skatta på sommarjobb som inte gav särskilt mycket pengar. Mamma fixade skatten åt mig då det var " hennes" pengar som gjorde att jag skulle skatta.

Det var nog en finansiell rådgivare. Jag har en sån också, det är han som förvaltar fonderna inom försäkringarna :) men jag har för mig att det där med överförmyndare beror på hur stor summan är också.
Det kan nog stämma. Våra pengar var ju "bara" drygt 100' i slutändan (lillsyrran dog ett par år senare så jag och brorsan fick dela på pappas del)

Men det stod i någon länk ovan. Nu var inte min pappa någon höginkomsttagare men de där slantarna låg väl på ett par tusenlappar. Jag fick f.ö barnpension även efter min 18-årsdag vill jag minnas. Så länge jag gick gymnasiet. Efter att jag fyllde 18 gick pengarna in på mitt konto. Vet även att dessa stod på min deklaration vilket innebar att jag skulle skatta på sommarjobb som inte gav särskilt mycket pengar. Mamma fixade skatten åt mig då det var " hennes" pengar som gjorde att jag skulle skatta.
Dottern är ju bara tre än så det lär ju visa sig hur länge hon får pengarna :D jag har däremot nylihågen fått beslut på att jag får dem till och med mars 2023, dvs när dottern fyller 12.

Nej, fan vad surt att allt det satt på hans konton. Kan tänka mig att livet rasade en smula när man kom på det.
En aning ja. Speciellt eftersom jag var/är arbetslös och inte hade råd att flytta om jag inte haft mina föräldrar som köpte lägenhet åt oss. Utan dem hade jag suttit kvar i en för stor och dyr lägenhet där sambon också dog. Det hade ju inte varit så bra på något sätt...

Nu tänker jag att det var dotterns första lägenhet vi sparat till istället. Eller hennes utbildning utan studielån eller så :)

En aning ja. Speciellt eftersom jag var/är arbetslös och inte hade råd att flytta om jag inte haft mina föräldrar som köpte lägenhet åt oss. Utan dem hade jag suttit kvar i en för stor och dyr lägenhet där sambon också dog. Det hade ju inte varit så bra på något sätt...

Nu tänker jag att det var dotterns första lägenhet vi sparat till istället. Eller hennes utbildning utan studielån eller så :)
Man får försöka se det positivt. Jag hoppas, om det skulle hända nåt olyckligt, att våra advokatskrivna papper håller hela vägen men det borde de väl göra får man hoppas. Det var ju inte direkt gratis att skriva dem :p

Håller tummar för att ni lyckas resa er och så småningom landa i ett hus trots allt!

Man får försöka se det positivt. Jag hoppas, om det skulle hända nåt olyckligt, att våra advokatskrivna papper håller hela vägen men det borde de väl göra får man hoppas. Det var ju inte direkt gratis att skriva dem :p

Håller tummar för att ni lyckas resa er och så småningom landa i ett hus trots allt!
Nä, vi har världens bästa lägenhet nu! :Love: En fin tvåa som går att bygga om till trea när dottern behöver eget rum, och så ligger den bara ett kvarter från mina föräldrar :) så vi ska inte flytta igen, det här är perfekt för oss :)

Då min sambo har ett barn sen innan så har vi skrivit testamente. Där är inskrivet att barnets mamma inte kommer ha nån tillgång till arvet utan en förmyndare kommer utses om sambon går bort. Mycket löste sig nu då vi köpte hus tillsammans, innan bodde vi i hans lägenhet som han ägde innan vi träffades så till den hade jag inte haft någon rätt alls om han gått bort då.

Till alla sambor med bonusbarn - Skriv testamente!! Så mycket som kan bli galet annars i en situation som redan kommer vara fruktansvärd att hantera!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 243
Senast: Elendil
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 128
Senast: lundsbo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 179
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9