Vad händer om jag/sambon avlider?

Fast man får alltid en god man till barnet om en förälder dör innan barnet är 18, även om denne nu inte kan säga så mycket om hus, men de pengar som barnet får styr de till viss del över.
Men det är väl inte alltid barnen får pengar? Jag och mina syskon fick närmare 70000 var efter pappa men det var för att det fanns en försäkring som gav utdelning till alla i vår familj. Utan dessa pengar hade vi väl knappast behövt en god man och försäkringen i fråga var inte alls självklar.

Men det är väl inte alltid barnen får pengar? Jag och mina syskon fick närmare 70000 var efter pappa men det var för att det fanns en försäkring som gav utdelning till alla i vår familj. Utan dessa pengar hade vi väl knappast behövt en god man och försäkringen i fråga var inte alls självklar.
Barn som är minderåriga får pengar från staten, ju yngre de är, desto större summa. Jag tror att det till och med är upp till 20 år, jag fick en summa när pappa dog men då var jag över 18.

Aha, men den förklarade bankmannen eller vem det var att den skulle gå till min mor för att hon skulle ha råd att hålla oss. Hon trodde att det var våra pengar men fick höra att så inte var fallet. I länken känns det bekräftat.

Fast man får alltid en god man till barnet om en förälder dör innan barnet är 18, även om denne nu inte kan säga så mycket om hus, men de pengar som barnet får styr de till viss del över.
Nej, barnet får ingen god man. Däremot så blir pengarna överförmyndarspärrade och vårdnadshavaren får placera om pengarna endast efter att ha äskat tillstånd där man skriver vad som ska göras och sen fått tillståndet skriftligt. Pengarna ska finnas på överförmyndarspärrat konto. En gång om året ska också en rapport sändas till överförmyndarnämnden om hur pengarna "mår".

Barnet får pension månadsvis från Pensionsmyndigheten, men det betalas ut via försäkringskassan. Detta tills barnet fyller 18. Den kvarvarande vårdnadshavaren kan få efterlevandepension till och med barnets tolvårsdag.

Jag kan tillägga att det oftast är den kvarvarande vårdnadshavaren som får förvalta barnets pengar. Det är bara i sällsynta fall då denne är helt olämplig som en förvaltare tillsätts, men då är denne nog inte lämplig som vårdnadshavare heller.
Jag ifrågasattes inte som förvaltare åt dotterns stora arv (stort sexsiffrigt) trots att jag har betalningsanmärkning.

Jag kan tillägga att det oftast är den kvarvarande vårdnadshavaren som får förvalta barnets pengar. Det är bara i sällsynta fall då denne är helt olämplig som en förvaltare tillsätts, men då är denne nog inte lämplig som vårdnadshavare heller.
Jag ifrågasattes inte som förvaltare åt dotterns stora arv (stort sexsiffrigt) trots att jag har betalningsanmärkning.
Du förvaltar alltså dotterns arv?

Vad mer exakt innebär det? Kan du göra vad du vill med pengarna? Har du någon du redovisar vad du använt pengarna till?

(Det är möjligt att du har svarat på mina frågor redan i det du har skrivit men min lilla har ammat en massa under förra natten så jag är lite mosig i huvudet :o)

Du förvaltar alltså dotterns arv?

Vad mer exakt innebär det? Kan du göra vad du vill med pengarna? Har du någon du redovisar vad du använt pengarna till?

(Det är möjligt att du har svarat på mina frågor redan i det du har skrivit men min lilla har ammat en massa under förra natten så jag är lite mosig i huvudet :o)
Det står i det första jag skrev. Jag förvaltar pengarna men de finns på ett överförmyndarspärrat konto och jag får inte ta ut något utan att visa banken ett papper från överförmyndarnämnden. För att få det pappret måste jag först göra en ansökan till överförmyndarnämnden där jag skriver vad jag vill använda pengarna till och vilken summa jag vill ha. När jag har varit på banken måste jag sen skicka uttagskvitto och bevis/kvitto på vad pengarna gått till till överförmyndarnämnden.

Jag har gjort det enkelt för mig och placerat pengarna i en livförsäkring och en kapitalförsäkring. Då behövde jag bara göra ett uttag från banken och redovisa det samt att pengarna är låsta tills dottern fyller 18. Men jag måste redovisa värdet en gång om året till överförmyndarnämnden.
Pengarna ska ju annars gå till dotterns liv och man kan tex köpa en cykel eller betala körlektioner eller så för dem, det borde godkännas. Men det är ju också upp till den enskilde överförmyndaren vad denne godkänner för ansökan. Så jag kan nästan göra vad jag vill, så länge det är vettigt ;) jag kan inte dra på en lyxsemester t.ex.

Senast ändrad:
Och till er som bara är sambos - se till att registrera samboskapet! Hade vi inte haft gemensamt barn så hade hans föräldrar ärvt honom och då alltså haft rätten till vårt gemensamma bohag bla. Om en livförsäkring ska löpa ut till en sambo måste man vara registrerad som sambo hos det försäkringsbolag där livförsäkringen är tecknad.
Krasst kan man nu säga att jag fick en jävla massa jobb med allt efter dödsfallet, i egenskap av vårdnadshavare till dottern som var ensam arvinge, men själv fick jag ingenting alls i arv eller så. Eller jo, jag fick ut en insparad pension efter mycket bök. 400:- som jag fick skatta på också :D

Jag är bara glad att kunna sprida kunskap. Jag hade inte en susning innan jag var mitt inne i allt.
Nej det brukar ju tyvärr vara så.

Jag vet att det kan vara krångligt efter att ha lyssnat mycket på P1 när jag jobbar :D

Men exakt vad det är som är krångligt och alla turer fram och tillbaka kan jag inget om.

(Jag och min man gifte oss faktiskt för att det var rekommendationen från programmet Plånboken på P1 :D)

Och till er som bara är sambos - se till att registrera samboskapet! Hade vi inte haft gemensamt barn så hade hans föräldrar ärvt honom och då alltså haft rätten till vårt gemensamma bohag bla. Om en livförsäkring ska löpa ut till en sambo måste man vara registrerad som sambo hos det försäkringsbolag där livförsäkringen är tecknad.
Krasst kan man nu säga att jag fick en jävla massa jobb med allt efter dödsfallet, i egenskap av vårdnadshavare till dottern som var ensam arvinge, men själv fick jag ingenting alls i arv eller så. Eller jo, jag fick ut en insparad pension efter mycket bök. 400:- som jag fick skatta på också :D
Registrera samboskap hos försäkringsbolag eller på fler ställen?

Men du som har det färskt i minnet. Barnpensionen, är det pengar som du får ut eller som går till ditt barn?

Registrera samboskap hos försäkringsbolag eller på fler ställen?

Men du som har det färskt i minnet. Barnpensionen, är det pengar som du får ut eller som går till ditt barn?
Hos försäkringsbolag och så tror jag att man kan göra det hos folkbokföringen. Och skriva samboavtal förstås!

Pengarna sätts in på mitt konto (men syns inte bland mina utbetalningar på FK.se så som barnbidraget gör) så jag använder dem i hushållsekonomin. Det ska ju gå till barnets uppehälle. Hennes arv är så stort att hon kommer vara miljonär när hon får tillgång till det så jag känner inte att jag behöver spara något mer till henne ;)

Man ska även komma ihåg att ändra förmånstagare om man separerar och inte vill att den föredettingar sambon får ut pengar, alt att det endast gäller om man är sammanboende, om det skulle kunna hända att man har sådana invändningar

Jag vet inte heller om huruvida varken barnpensionen eller efterlevandepensionen är inkomstbaserade på den avlidnes inkomst (som det ska "ersätta") men det är inga jättepengar jämfört med vad sambon hade i inkomst...

Angående god man var det ju 2004 jag förlorade min pappa så det kan ju vara ändrat men vi hade inte riktigt den där lösningen med överförmyndarnämnd, papper och sånt. Personen som styrde våra konton jobbade på banken, såg till att pengarna skulle växa och gav råd till mamma som i sin tur pratade med oss barn om hur de hade tänkt så vi skulle veta var pengarna hamnade. Dvs vilken typ av sparande.

Angående god man var det ju 2004 jag förlorade min pappa så det kan ju vara ändrat men vi hade inte riktigt den där lösningen med överförmyndarnämnd, papper och sånt. Personen som styrde våra konton jobbade på banken, såg till att pengarna skulle växa och gav råd till mamma som i sin tur pratade med oss barn om hur de hade tänkt så vi skulle veta var pengarna hamnade. Dvs vilken typ av sparande.
Det var nog en finansiell rådgivare. Jag har en sån också, det är han som förvaltar fonderna inom försäkringarna :) men jag har för mig att det där med överförmyndare beror på hur stor summan är också.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 243
Senast: Elendil
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 128
Senast: lundsbo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 179
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?