Hedinn
Moderator
Fast du har inte tagit ett jobb som riskerat din relation. Ditt ex valde att avsluta er relation för att du övervägde att följa din dröm, det är en helt annan sak. Hade han åtminstone valt att diskutera saken med dig och sett möjligheterna hade läget varit ett annat, men när det är ”my way or the highway” som gäller så är det inte en relation värd att vårda. DU måste få lika mycket plats i en relation som han och med ett sånt beteende visar han tydligt att du inte får det.Idag känner jag mig verkligen som en ängslig fegis... Känns tråkigt att jag istället för att känna mig taggad på flytten intalar mig själv att det bara är 3-4 år och att det går fort. Och att jag har tid att träffa någon i Sverige efter det. Men förhoppningsvis trivs jag när jag väl är på plats. Speciellt jobbigt blir det när jag tänker på att flera av mina vänner har sagt att de inte skulle kunna ta ett jobb som innebär att de riskerar sin relation. Det får mig att tveka på om jag verkligen gör rätt.
Känns extra jobbigt idag. Svårt att må bra när jag varken kan träffa någon eller har något jobb eller hobby att ägna mig åt Saknar exet fruktansvärt mycket.
Jag har själv varit där, och stannade alldeles för länge, trots en konstant anpassning till honom. Tillslut insåg jag att jag mådde dåligt av att jag fick kompromissa bort alldeles för mycket av mig själv och sånt som var viktigt för mig, just för att det var ett ”my way or the highway”-tänk från hans sida. Det blir inte en bra relation.
Att dina kompisar aldrig skulle riskera en relation för ett jobb kan ju bero på flera saker. Dels kanske de aldrig haft ett jobb/drömjobb som varit riktigt viktigt för dem. Eller så har de partners som alltid lyssnar, stöttar och diskuterar igenom saker. Eller, så gör de som så många kvinnor gör - det du inte gjorde - lägger sina egna intressen åt sidan för att göra sin partner nöjd. Du kan inte jämföra din relation och situation med andras, för det kan vara helt annorlunda.
Jag är övertygad om att du gjort rätt val och att du kommer få en fantastisk upplevelse i Sydafrika (och får du inte det är det ju bara att flytta hem)! Din relation tog inte slut för att du tog ett specifikt jobb, din relation tog slut för att din partner inte kunde se vad som var viktigt för dig.