Hjälp mig dra av plåstren!

Min mamma sa för länge sedan att hon tog ett av de extra jobbiga ärendena per vecka (hon var tjänsteman på statligt verk) och lyckades på så sätt slippa enorma högar som kändes mer och mer stressande i takt med att de växte.
Jag har anammat det synsättet både i jobbet och privat och det har funkat bra för mig. Efter att jag lyckats med något jag dragit mig för länge ger jag mig också rätt att få känna mig omåttligt nöjd med mig själv och jag kan även ge mig själv små belöningar, som att få ta en paus. För mig har det funkat bra när jag bestämt vilket klockslag jag ska göra något, t ex tisdag 10 måste jag ringa det jobbiga samtalet, ta en promenad, dammsuga etc.
Ja det är viktigt att klappa sig själv på axeln när man uträttat något jobbigt. Jag är faktiskt stolt över mig själv efter att vräkte ur mig allt jag känt och burit på hela livet gentemot en familjemedlem häromdagen. Det skedde helt oplanerat och det var saker jag aldrig hade tänkt ta upp. Men det brast för mig och jag sa vad jag tyckte och kände utan filter. Det var sååå skönt, trots att jag var förbannad och hade ångest.
 
Veterinären som träffade katten ganska nyligen sa att hon tyckte katten skulle kunna vara med 1 år till. Men konstigt nog fick katten ett skov iom besöket då hon blev så vinglig av lugnandet (bonqat) hon fick. Jättekonstigt att hon inte repade sig utan blev märkbart sämre. Men sedan är jag ju sån att jag inte vill ha kvar katten tills den är för dålig. Jag tycker det är sjustare att ta bort dem innan det blir för illa.
Låter ju konstigt att bli vinglig och försämrad av ett veterinärbesök. En övergående stress är normalt, men det kåter som något mer.

Men det kanske beror på var artrosen är?
Kan något någon annan skada tillstött?
Frågan du får ställa dig är väl hur länge det är värt att gå och må dåligt över katten. Om du ändå bestämt dig så varför vänta om du mår dåligt av att se det?
Sen med artros låter det egentligen svårt att kunna ge en tidsmässig prognos? Man vet väl inte hur fort ledbrosket kommer brytas ned? Och det verkar vara lite individuellt hur atros påverkar djur smärtmässigt även om de har plåtar med liknande röntgenfynd.

Jag har bara erfarenhet av artros i armbågsled på katt. Och den rör sig till synes normalt på sin smärtlindring trots att det är ordentligt med artros.
Börjar han halta trots antiinflammatoriska så är det definitivt dags här med.

Edit: Såg att du hade psykolog.

Men du kanske ska fundera på om han kan hjälpa dig specifikt med känslorna kring de sakerna? Få verktyg att hantera känslorna? Eller ta det med någon annan? Tex kbt inriktad?
Och annars är det nog bara vita ihop, göra och inse efteråt att man överlevde... Ungefär.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
583
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 639
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 172
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 069
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp