Vad hade ni betäckt med?

Sv: Vad hade ni betäckt med?

Rentino är också snygg, men det är något jag inte gillar..
Kan inte sätta fingret på vad. Det klickar liksom inte.

Cyrano gillade jag inte helt heller (jaa jag är kräsen), känns också som att hans "snabba reaktionsförmåga och försiktighet" kommer göra att avkomman blir alldeles för "hoppig". Min häst har också de egenskaperna och jag vill ha lite mer "coolhet" om man kan säga så.

Masse; Tack, jag såg det nu. :o
Men om jag då har en häst som har en stor galopp som är lite svår att jobba med då den är så luftig och "fullblodig". Skritten är lite överilad och hon har svårt för att slappna av och riktigt trampa igenom.

Vad behöver hon då? En bra skritt eller en bättre galopp?

Tack för svaren alla! :bow:

Vad man ska välja beror ju lite på vad man ska göra med hästen. Men ren generellt så är ju galoppen den gångart som är svårast att påverka för ryttaren och den som blir mest avgörande för en dressyrhäst. I allafall när man ska upp i lite högre klasser. För det är inte så mycket som utförs i skritt och traven är ju för det mesta samlad.

I ditt fall är det ju också svårt att säga hur skritten egentligen är om nu stoet är lite på tårna och inte kan slappna av.

Okej, detta är jättesvårt trots att jag inte måste välja. :D

vad hade du/ni valt och varför?
(om man får fråga så)

Min häst har också de egenskaperna och jag vill ha lite mer "coolhet" om man kan säga så.

Vill du ha "coolhet" så är rubinrot ett superval, har bara sett hästar efter honom som varit super i huvudet. Så i kombination med fullblod hade även jag kunnat tänka mig en rubinrot.
Nobel har jag för mig att någon nämt innan, men är också hingst som verkar ge bra huvud till sina avkommor. Och är aldrig fel med en hingst som är så pass mycket dubbeltalang att han gått svår klass i både hoppning och dressyr :)

/Camilla

Jag kan ju säga för egen del så har jag ett föl som är fött i år efter Black Coffee och ett fullblodssto. Henne är jag mycket nöjd med. Men i hade jag planerat att betäcka samma sto med Rubinrot, tyvärr skade hon sig så det blev ingen betäckning alls.
Men när det gäller temperament och hingstar som jag själv har erfarenhet av så har Rubinrot, Nobel, Black Coffee och Lambourghini att gett väldigt lätthanterliga avkommor.

kl

Jag instämmer med att jag nog skulle valt Rubinrot till ett fullblod, just för att få lite mer linjerat, dessutom är han mer beprövad här i landet = man vet mer vad han lämnar vilket alltid är bra när man själv är ny på det och har ett sto där man inte vet hur hon nedärver sig.
Det finns en del skarpa pållar med Lauries Crusador i sig så om man har ett väldigt skarpt sto så hade jag tänkt över det en extra gång.

Du har inte tittat på Loredes?

Honom har jag ju dräktigt med, avkomman blir linjeavlad på High Top (morfar till LC) jag chansade på så mycket fullblod och därmed LC-blod då jag tycker att mitt sto har ett ganska bra temprament, mycket nerver ja men dom går att hantera utan problem, hon omvandlar all sin energi till arbete istället och är en redig arbets myra men jag har också tänkt tanken att jag han få hinhåle själv nästa år.. :o men det är ett medvetet val, friskt vågat hälften vunnet!
Loredes själv verkar ha ett utomordentligt temprament som han nedärver.

Vi har ett treårigt sto i vårt stall efter Lambourghini som jag inte hade velat ha..
Men jag tror inte att det beror på stammen.

Du tror alltså inte alls på Roosevelt?

För mig (som det är just nu) velar jag mellan Rubinrot och Roosevelt...

Roosevelt ligger mig närmst för tillfället, men det är bara för att han är mest lik mitt sto och ser mest personlig ut.
Dock är ju Rubinrot mkt mer meriterad och jag har bara hört gott om honom. Känns som att det är säkrast att ta Rubinrot med tanke på allt..

Tack för svaret!

Samma med min dam, hon är mkt nervig och i fel händer har hon varit okontrollerbar och farlig (var på vippen till att avlivas pga att ingen kunde hantera henne) men jag har själv inte haft några problem med det.

När man väl får grepp om henne och hittar tilliten så gör hon verkligen allt och lite till för en. Hon lever för att arbeta om man säger så.

Dock är hon katastrof på tävling/nya platser för hon går upp i varv för allt nytt så det kan vara lite jobbigt då det tar en bra stund innan hon coolar ner.

Vill ha lite mer "det där var väl inget-inställning" hos nästa.

Ska kolla lite mer på Loredes. :bow:

Vill ha lite mer "det där var väl inget-inställning" hos nästa.

Då låter det verkligen som rubinrot är rätt val.

Tycker han med halvblodstona brukar ge snygga hästar som rör sig bra, men för lugna för min smak, så med lite av humöret och energin från din häst borde avkomman få mer personlighet som annars jag tycker kan saknas lite hos en del av rubinrots avkommor.

/Camilla

Du tror alltså inte alls på Roosevelt?

Jag ska inte säga att jag inte tror på honom. Det jag kan säga är att jag vet för lite om honom för att kunna säga något mer än det jag kan läsa mig till. Det är betydligt lättare att säga något om de hingstar som träffat och även träffat avkommor till. Han är en bra hingst och om din magkänsla säger att han är bästa valet. Då får du göra som vi andra gör, gå på den. Tror att den känslan ofta fäller det sista avgörande i många hingstval:angel:

Jag tror jag väljer Rubinrot trots allt. :love:

Har suttit och kollat på filmen rätt länge och jag är förälskad i sättet han utför allt. Han bara leeeker igenom bytena med öronen spikade framåt.

Man kommer långt hos mig på att vara positiv.
Känns som att han är lite grövre än Roosevelt också, och det är viktigt för mig att få lite mer häst i fölisen.

Tack allihop för hjälpen! :bow:

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 702
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 909
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 701
Senast: Blyger
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka