Vad hade ni betäckt med?

Sv: Vad hade ni betäckt med?

KL

Tycker att tråden har spårat ur lite, jag vill bara få drömma lite (och så smått börja planera) om vilken hingst jag ska ha.

Jag har kollat upp hingstarna och den enda jag har fallit för har varit Rosenrot. :love:

Men nu hittade jag en jättefin kille på Tullstorps hemsida som heter Roosevelt 1110 som jag verkligen fastnade för (uteseendemässigt) men nu vet jag ingenting om det övriga. (som sagt så kommer jag anlita proffessionell hjälp när det blir dags, oroa er inte)
Vad är det för "fel" på den?

Roosevelt 1110

Rosenrot = Rubinrot? eller har jag missat en hingst? :o

Roosevelt är en mycket fin hingst, jag är väldigt förtjust i hans stam, enda felet jag kommer på på rak arm med han är väl att hans sperma inte klarar transport så det är bara seminering på hans egen station som gäller.
Han är ju 25% så det blir mycket fullblod i avkomman också. (ingen nackdel dock har själv just gjort en dressyrhäst med 75% fullblod i, med just Lauries Crusador xx...)

Oj, jag var trött. :o:rofl:

Men jaa, Rubinrot!

Okej, tack!

Men hur går det till vid en seminering?
Kostnader osv..?

Kan verkligen ingenting, hade varit kul att veta lite vad det rör sig om. :d

Du bestämmer dig för en seminstation, vissa stationer är bättre än andra, välj gärna en station som någon rekomenderar! Hingsthållarna brukar veta vilka som har hög dräktighets % vissa stationen som har hög procent skyltar med det själva osv.

Beroende på hur nära stationen man bor, om man har tillgång till transport/bil, lättlastad häst osv så kan man antingen lämna hästen på stationen och hämta henne när hon är konst. dräktig eller köra dit i brunsten, hämta när hon är färdig seminerad och sedan åkt tillbaka för UL på 16 dygn.

Kostnader som dyker upp på stationen är;
Stations avgift; 1000-1500kr är vanligt, vissa stationer rabatterar stationsavgiften om man använder en av deras hingstar andra bjuder på den helt osv. Denna avgiften täcker det adminstativa, beställa sperma etc.
Semin/Veterinär avgift för färsk sperma; ca 12-2000kr denna avgiften täcker in veterinärens tid, alla undersökningar och själva semineringen. UL i brunst, vid 16/45 och 90dygn brukar ingå. (Fryst sperma så ligger avgiften på 4-6000kr ungefär)
Dygns kostnad är 50-80kr för bete, 80-100kr för uppstallning singelsto och mellan 100-150kr för sto med föl. Denna kostnad betalar för daglig skötsel, foder, strö etc
Det är de vanliga avgifterna på stationen, sen kan det tillkomma provtagning för bakterier i livmodern, ev. behandlingar, casslick operation (igensyning av slidan så luft och bakterier inte kommer in)

Från hingsten så förutom avgifterna så tillkommer SH avgift på 200kr, vissa hingstar har en samlings avgift på runt 500kr, sen ligger fraktkostnaden för sperman på mellan 120-300kr/skick
Emballaget brukar ingå i fraktkostnaden.
Alla priser jag nämt ovan är exkl moms och ungefärliga priser, bästa är att kolla med stationen man vill använda innan man kommer dit med stoet så man inte får några obehagliga överaskningar. Håll lite koll på ditt sto så du vet när hon brunstar, så kan du ringa stationen brunsten innan du vill betäcka och tala om att du vill komma osv. Sen uppskattar dom om man ringer samma dag eller dagen innan man faktiskt kommer. Säsongen är 1/4-1/8 i regel, vissa stationen öppnar tigiare och har öppet längre, andra inte. Ett tips är att ringa efter lunch för på förmiddagarna har dom det ofta stressigt med undersökningar, sperma beställning och insemineringar.
Jag gillar att betäcka i maj-juni så man får föl i april-maj.

Hur det går till rent praktiskt på stationen är det bäst du frågar den station du tänkt använda, alla har olika rutiner men stoet semineras varann dag i brunst och ULas de andra dagarna. Bäst är så klart att man bara gör en seminering dygnet innan eller samma dygn som ägglossning.

Glömde säkert nåt :o

Boktips! Att Bli med Föl täcker upp det mesta från hingstval, brunst, seminering och fölvakning etc.

Tack så jättemycket!

Ska se om jag kan få tag på boken också.

:bow:

Vad menas med "11.000 för 45 dagars dräktighet"?
(passar på att fråga nu så man inte behöver känna sig dum när någon frågar :o)

Det betyder att när ditt sto är dräktig på 45 dagar så betalar du de 11000kr + momsen.

Så om hon t.ex. semineras den 1 April så ska du betala avgiften om hon är dräktig den 15 maj. (är hon inte dräktig betalar du ingenting)

Är du med? ;)

Jaha!
Yes jag är med! :love:

Inga fler hingstförslag? :angel:

Jag har ju enbart fullblod själv och de flesta fullblod har många gemensamma negativa sidor.

Fronten är en sak som är dålig (ur ridsports synvinkel) på många fullblod, bra överlinje saknas ofta, de är gärna markbundna i skritt och traven. Samt ofta ganska små till mankhöjden sett.

Till mitt ena sto som jag gjorde en dressyrare på i år valde jag Loredes, Han har en bra front, bra överlinje, kalas gångarter och höjd, han är den mest kompletta hingstar jag hittat till henne.
Andra hingstar jag tittade på men valde bort var, Belamour (av en tillfällighet bara men i efter hand var det bra då han rek. till ston med stark överlinje) Sandreo (vågade inte pga Sandro Hit)
Don Romantic (priset). Tittade också på Rubinrot men minns inte varför jag valde bort honom? :confused: Roosevelt tittade jag på eftersom jag gillar både Rotspon och LC men dels ville jag ha LC i första led och en hingst på TAI därför gick han bort.

Andra hingstar jag tittat på/använt på mina ston är; Laptop (multitalang), Balougraph (hoppstam med bra gång), Alligator Fontaine, Livanos (riktigt bra gångarter + möderne) Niveau (multitalang men lite svagt front) Lancier (står på naturlig tyvärr annars :love: ) och självfallet Looping som jag nämnt tidigare. Det är en av mina favorit hingstar! Han lämnar mycket trevliga avkommor, speciellt med fullblod!

Har kollat upp allihop, fastnade inte för någon annan än Laptop. :love:

Jag kollar nu hingstar på google och ser om jag kan hitta någon snygging som ni kan säga vad ni tycker om. :p

Min häst heter Fire-Eye och är efter Palace gold. :)

Några hingstar jag gillar utseendemässigt är Black Coffee, Lill Cotte Hästak, Ferrari TP, Hohenstaufen II, Breitling TP, New Sensation, Sterling, Roosevelt, Rolex TP, Easy Boy, Pessoa VDL, Damino, Ludwigs Champion Rubinrot, Laptop, osv..

Framgår det vad för sorts häst jag är ute efter? :o
Nu har jag enbart kollat utseende, tänkte fråga om ni kunde gallra lite så kan jag kolla närmare på de som är kvar.

Har kollat upp allihop, fastnade inte för någon annan än Laptop. :love:

Några hingstar jag gillar utseendemässigt är Black Coffee, Lill Cotte Hästak, Ferrari TP, Hohenstaufen II, Breitling TP, New Sensation, Sterling, Roosevelt, Rolex TP, Easy Boy, Pessoa VDL, Damino, Ludwigs Champion Rubinrot, Laptop, osv..
.

Easy Boy är såld sägs det här på Buke, kommer nog inte finnas tillgänglig -09.

Laptop finns bara på fryst men är min absoluta favorit, det är väl inte så smart att chansa på fryst på ett förstagångs sto som man inte vet nåt om fertilliteten på, det kan sluta väldigt dyrt utan dräktighet.

Sterling, New Sensation, LillCotte och Ferrari är inte godkända och så vitt jag vet ej tillgängliga - vet därför inget om dom mer än åtminstone ett par av dom inte klarade Bruksprovet i våras..
Damino är godkänd på "prov" i år och måste göra om bruksprovet -09 inte säkert han blir godkänd då.

Ludwigs Champion tror jag mycket på ihop med ett fullblod! Han är verkligen en multi talang och en mums mumsig stamtavla. Dessutom är han snygg som f-n!

Övriga vet jag inget om då det är hingstar som antingen jag inte gillar eller som inte passar mina ston, Hofenstufen blev däremot bästa dressyrhingst på bruksprovet i år.

Nej jag vet att de inte är godkända, men tyckte om dom utseendemässigt. :)

Då kvarstår Roosevelt, Rubinrot, Ludwigs Champion och ev. Hofenstufen?
:love:

Ska kolla lite närmare på dom nu! :bow:

Varför ska du betäcka ett sånt sto.??? Har hon inte presterat, bör hon åtminstone vara sund och stark ,är hon dessutom inkorrekt är det väl knappast lämpligt att för detta vidare.

Hon har preseterat en sju jäkla massa i mina ögon, och jag kanske måste ta bort henne inom en relativt snar framtid, därför vill jag ha ett föl på henne.

Meriter är bevis på färdigheter - och jag vet redan vad hon kan.

Hon är underbar och allt för mig, sund & stark är hon också,
bara känslig.

Vadå föra vidare?
Jag kommer inte fortsätta avla på hennes avkomma, det ska bli en häst åt mig själv som ska motsvara det jag vill ha ut av min häst.

Okej?

Senast ändrad av en moderator:

En lite blänkare om Ludwigs Champion, bara för att ingen ska missförstå så ska jag säga att jag gillar honom och kommer också att använda honom själv till lämpliga ston. Men han är ganska hård och man kanske inte ska lägga honom på ston som själv är lite tuffare i psyket. Inte om man vill ha en lätthanterlig avkomma. Men det kan ju vara precis rätt för en topp presterade tävlingshäst.

Rolex TP. Kanske vore något. En superfin hingst med bra stam och en väldigt fin trav. Lycka till med ditt val. Det är inte lätt att bestämma sig. Själv har jag en jättefin avkomma efter flyinges Qalle som rör sig riktigt bra, korrekt benställning. Och ett fint temperament. Lycka till:bump:

Tack!
Jaa jag tycker han är superfin, men har hört lite blandade åsikter om honom.
Rubinrot däremot har jag bara hört gott om, likaså Roosevelt.

Känns som det kommer bli någon av de två sistnämnda.

För-/nackdelar med Rubinrot/Roosevelt?
Undrar hur hög Roosevelt är, hittar inte det någonstans.
Rolex TP var också snygg, men jag vill veta mer om honom också..

:o:bow:

På Tullstorps hemsida står det att Roosvelt är 166cm i mkh.
Vet inte om han kanske är ganska kort i sin rygg så om ditt fullblod också är av den "kortare" modellen så hade jag nog tittat på Rubinrot.
Jag funderar nämligen lite så själv, då mitt sto är relativt kort och ädel, att visst, jag vill fortfarande ha en ädel, högrest avkomma men tycker inte att den bör bli kortare.
Annars "Ludde" ..
Fick syn på Rentino, något som jag nog skulle kunna tänka mig..

Du vill helst ha en renodlad dressyrhingst?
Tänkte annars på Cyrano de Bergeraqe ( vet´e 17 om stavningen bidde rätt..)

Roosevelt är 166 cm hög.
Det är bägge mycket bra hingstar så det är nog mer stoet som ska avgöra vilken som är bästa valet.
Men Roosevelt har en mycket bra skritt som han fått en 10:a för vilket inte så många har. Rubinrot däremot har en väldigt bra galopp också den med en 10:a vilket inte heller hör till vanligheten Till ett fullblodssto så finns inga direkt nackdelar på någon av dem.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 702
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 909
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 701
Senast: Blyger
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka