Vad gör vi nu då? del LXXIV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Man kan ju ställa sin tallrik eller skål på vågen och sen ha i och väga pastan.
Tänkte mest att det blir slafsigt om vågen står längre bort från spisen. Att det droppar vatten eller nått innan den är på vågen.
Det ser alltid ut som kaos när jag lagar mat så försöker tänka lite mer organiserat. Har en gammal våg men den har jag bara vägt andra saker med tex tenn

Det är nästan två portioner pasta, så jag tycker inte det är lite. En normal portion är 60 gram :) Har själv fått dra ner på pasta, så 100 gram hade jag kissat på mig av lycka att få äta :D
Ja på så sätt är det inte mycket (måste hem och prova väga :p) men ska man ha 100 gram mättande vettiga kalorier hade inte jag valt pasta utan kyckling eller fisk typ :p

Tänkte mest att det blir slafsigt om vågen står längre bort från spisen. Att det droppar vatten eller nått innan den är på vågen.
Det ser alltid ut som kaos när jag lagar mat så försöker tänka lite mer organiserat. Har en gammal våg men den har jag bara vägt andra saker med tex tenn
"Man" har väl oftast en köksvåg som då står på bänken eller diskbänken om man har vanan att väga mat :) väger jag mitt så ställer jag på en skål eller tallrik och lägger dit maten på det, så det ligger ju inte löst på vågen :)

• Gilla
Reactions: MM
Jag förstår inte varför man ijte vill operera sig om man redan lider av att vara överviktig? Ta inte illa upp för det är mina tankar och funderingar rent generellt.

Om man inte lyckas med att gå ner i vikt på egen, man mår dåligt psykiskt och fysiskt av sin övervikt och man kan få en operation som hjälpmedel ( för någon quick fix är det inte, det vet jag mycket väl efter att ett flertal av mina vänner gjort det ) för att kunna gå ner i vikt och behålla den varför tar man inte chansen?

Och som sagt var inte personligt riktat mot just dig Tranan utan bara en fundering. Det är många som vägrar operera sig men går runt och lider istället.
Såna där operationer har väl ofta otrevliga sidoeffekter?
Nu minns jag inte var jag läste det men det stod att de flesta går upp igen efter operationen, minns inte vilken sorts op det var. Även vanligt med näringsbrister efter operation.
Jag hör till de som kanske ”borde” operera mig men jag äter inte för mycket mat så då är ju en op meningslös.

Oavsett om man opererar sig eller ej så måste man ju ändra livsstil för att få ett bra resultat och då kanske man hade fått samma resultat utan op … tänker jag.

Mini däckad i soffan sen en stund :up:
Risgrynsgröten är intagen och snart ska dom stora gå och lägga sig :banana:
Maken jobbar kväll denna vecka så behöver en stund i soffan för mig själv innan sovdags så jag orkar med nästkommande dag :p

Packat inför i morgon. Ska direkt efter jobbet på clinic med Rolf- Göran i ett troligtvis iskallt ridhus. Packat massa extra kläder och sittdyna. Det är 17-20:30 ca så jag får nog köpa ngt att äta på vägen dit. Ser verkligen fram mot detta. Och jag har så mkt kläder med mej så jag borde inte frysa

Insåg att jag knappt ätit idag, hoppas det finns något roligt att få tag på snabbt i bytet på Stockholms central om ungefär en timme!

Packat inför i morgon. Ska direkt efter jobbet på clinic med Rolf- Göran i ett troligtvis iskallt ridhus. Packat massa extra kläder och sittdyna. Det är 17-20:30 ca så jag får nog köpa ngt att äta på vägen dit. Ser verkligen fram mot detta. Och jag har så mkt kläder med mej så jag borde inte frysa
Gud vad roligt! :):up:

Okej 100 g okokt pasta är mycket! Erkänner, jag tog för givet att det var kokt pasta för jag själv mäter alltid det färdiga resultatet :o

100 gram okokt pasta är ca 350 kcal så det är mycket om man tänker hålla på med viktminskning. Då blir det inte mycket över till annat på tallriken.
Men som alltid beror det på vem som ska ha det på sin tallrik. Min man får tex äta 1000 kcal mer än mig när han ska ner i vikt och kan således ösa på lite mer mat på sin tallrik..

100 gram okokt pasta är ca 350 kcal så det är mycket om man tänker hålla på med viktminskning. Då blir det inte mycket över till annat på tallriken.
Men som alltid beror det på vem som ska ha det på sin tallrik. Min man får tex äta 1000 kcal mer än mig när han ska ner i vikt och kan således ösa på lite mer mat på sin tallrik..
Ja som sagt, jag tänkte 100 g kokt och då är det ju inte lika mycket :)

• Gilla
Reactions: MM
Själv får jag "ofrivilligt" äta lax idag :meh: glömde dom i påsen när jag hade handlat och när jag märkte det hade dom 4 bitarna nästan tinat helt :banghead: jag gör aldrig fisk...

Går utmärkt att väga upp kokt också. Men är då ett annat kcal/100 gram.
Man låter vattnet rinna av ordentligt innan man väger bara alt kan man lära sig hur många gram okokt pasta är lagom som kokt.
Klart att man kan göra det, men när man räknar ut portioner så räknar man det okokt. Min man har arbetat i storkök i 100 år, de räknar alltid ut portionsstorleken okokt.

Klart att man kan göra det, men när man räknar ut portioner så räknar man det okokt. Min man har arbetat i storkök i 100 år, de räknar alltid ut portionsstorleken okokt.

Jag ser dock en väsentlig skillnad i att väga upp för enskilt bruk och storkök och vad man då har som standard.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Kisse har snott husses plats i soffan. Jag sitter och betar av de sista jobbgrejorna för idag, sedan blir det middag från thaivagnen!
98 99 100
Svar
1 980
· Visningar
53 722
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
664
Senast: YlvaG
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 170
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 224
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!