Vad GÖR vi? Del XCIX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så svårt att komma upp i morse. Har varit för mkt nu ett tag.
Har just vinkat av dagens första besök. Nu 1 h tills nästa kommer.
Jag hamnade i sängen och vill inte upp. Jag vill sooova! Gärna typ 3 år.

Ingen stuckatur idag heller! Snickaren behövde en annan vinkelsåg som han hade låst in på ett bygge vid Stadion. Han kommer på måndag morgon istället... Men hann käka kanelbullar och dricka kaffe och snicksnacka. Börjar snart misstänka att han fördröjer jobbet med flit :angel:

Är egentligen ledig idag men hade lika gärna kunnat vara på jobbet. Är så satans trött på att alla vantrivs i arbetsmiljön på jobbet, men cheferna ror i motsatt riktning så fort man försöker göra något åt det. Vilket resulterar i att jag sitter hemma och är förbannad istället för att koppla av på min lediga dag...

Frågade mannen om han vill att jag ska sy något till honom. Beställning: en vit tshirt i bomullstrikå, storlek XXL. Jippie. :cautious:

Bara att skrida till verket då.
Han har iaf inte sagt något om the motherlode of tyg jag släpade hem igår! Så han kan gott få en tråkig tröja :love:

karamelldrottningen skrev:
Heter det inte tredje hjulet :confused: ??

Jag vet inte? Jag skrev femte hjulet för vi skulle varit 5 personer.

Hade vi varit 3 hade jag skrivit tredje.
Hade vi varit 7 hade jag nog också skrivt tredje?
Men 5 fungerar bäst på 5 tycker jag...

Någon som vet?

Jag googlade och fick fram:
Fråga: Man brukar tala om att någon känner sig som femte hjulet under vagnen. Jag tycker att jag också har hört uttrycket tredje hjulet under vagnen. Vilket är korrekt?
Det enda uttrycket som finns i ordböcker är femte hjulet under vagnen, men du har rätt i att också tredje hjulet under vagnen förekommer i någon mån – även om det kan tyckas ologiskt med tanke på att de flesta vagnar har fyra hjul. En gissning är att uttrycket är en översättning av engelskans third wheel, som används till exempel om någon som känner sig utanför vid umgänge med ett par.

Sitter i trappan och väntar på att tvättmaskin och torktumlare ska bli klara så jag kan sy nåt kul av mina nytvättade tyger. Ingen aning om vad jag ska göra men det kommer väl.

Kan inte gärna sitta i trappan en timme och vänta. Tror jag släpar med maken ut på en promenad istället.

Alltså när saker tar sån tiiiiid. Datorn håller på att uppdatera nånting och borde vara klar men nehej och inte hjälper det heller att envist försöka trycka in knappar heller.
Känner frustrationen sakteliga krypa inpå.... andas!
Lite bättre uppkoppling (peppar peppar ta i trä och klappa katten) iaf när allt väl funkar än som det var på 90-talet får liksom trösta mig med det

Jag googlade och fick fram:
Fråga: Man brukar tala om att någon känner sig som femte hjulet under vagnen. Jag tycker att jag också har hört uttrycket tredje hjulet under vagnen. Vilket är korrekt?
Det enda uttrycket som finns i ordböcker är femte hjulet under vagnen, men du har rätt i att också tredje hjulet under vagnen förekommer i någon mån – även om det kan tyckas ologiskt med tanke på att de flesta vagnar har fyra hjul. En gissning är att uttrycket är en översättning av engelskans third wheel, som används till exempel om någon som känner sig utanför vid umgänge med ett par.
Tack! Jag googlade också och bland de första som kom upp var bla. en tråd på Buke jag själv startat om detta högst intressanta ämne O_o :crazy: 🥴 <— virriggubbe

Argumentationen gick såhär (och jag skojar inte ens):

Min kompis: 24 lax är mycket för en skulptur tycker jag. Du är ju student!
Jag: Men alltså. Min mormor är 95 så jag blir säkert också minst 90. Om vi slår ut 24000 kr på 90 år så blir ju kostnaden per år typ ingenting!
Min kompis: Du det har du fan rätt i!

:up:
Hade du köpt en bil för 24' hade folk undrat vad för skrotbil du hade köpt.
Om 10 år har du skulpturen kvar men bilen hade sedan länge varit skrotad.

Skulpturer är daglig lycka. En bil är ett transportmedel.

@tanten Jag vet och jag är genuint ledsen över att jag inte köpte den. När vi gick dit efter vårt vindrickande var det stängt och nästa gång (bara några dagar senare) som jag gick till ateljén så var skulpturen såld. Det hade känts vansinnigt att som student köpa den men jag ville verkligen ha den innerst inne - den hade varit något jag haft med mig hela livet. Och den var så vacker.

Men det är som det är. Nästa gång kommer jag inte att tveka :).

Jahopp, nytt grupparbete på gång då :meh:

I alla fall... läraren "ni ska välja ut en låt från 1900-talet, vilket är den låt ni sen ska arbeta med".
Jag (till gruppen) "har ni något förslag? Eller ska vi söka på internet?"
En person i gruppen "ja, men kan vi inte ta Aviciis SOS?"

Alltså hans senaste låt som släpptes för typ en månad sen, 1900-talet var det ja :laugh:

Bordell-gardinerna är på plats! Sitter i soffan och njuter av den bordelliga stämningen hähä

Visa bifogad fil 29473

Snyggt! Men vi behover en bild rakt framifran for att se hela fonstret. :p

@tanten Jag vet och jag är genuint ledsen över att jag inte köpte den. När vi gick dit efter vårt vindrickande var det stängt och nästa gång (bara några dagar senare) som jag gick till ateljén så var skulpturen såld. Det hade känts vansinnigt att som student köpa den men jag ville verkligen ha den innerst inne - den hade varit något jag haft med mig hela livet. Och den var så vacker.

Men det är som det är. Nästa gång kommer jag inte att tveka :).

Jag kopte ett keramikbord fran en konstnar i Nykoping for 8000 sek nar jag var pa besok i Sverige for en hel del ar sedan. :cautious: Jag alskar bordet ... det ar sa vackert och sa "me" med en bla hast.:p

Väntar på ett försenat tåg. Handväskan väger bly, har jobbdatorn med hem + matlåda i glas. Fick även en påse lakritspopcorn från en kollega som var JÄTTEGODA.

Bytte handtag på en byrå och nu har jag fastnat på golvet.
Jag skulle ju städa kattlådan också! :arghh: Upp, upp med dig latmask! Tänk på katten!

Ska iväg på middag. Har slängt på mg något. Frågan är vad jag ska ha för frisyr? Kunde vara kul med något utöver det vanliga samtidigt inte för mycket ”utöver” får ta max en kvart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 536
Senast: malumbub
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 025
Senast: netia
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 598
Senast: Grazing
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 042
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar