Vad gör vi del CXXV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Klart
Kalljästa brytbröd
 

Bifogade filer

  • 20210302_184822.webp
    20210302_184822.webp
    226,6 KB · Visningar: 12
15 g Jäst
8 dl Vatten
1 tsk Kummin, hel
1 tsk Dragon, torkad
2 ½ tsk Salt
1,8 liter Vetemjöl
Garnering: 1 tsk torkad Dragon, 2 msk Sesamfrön, 1 tsk Havssalt
  1. Ugnen 225 grader.
  1. Lös upp jästen i kallt vatten.
  1. Stöt kummin och dragon grovt I en mortel och tillsätt blandningen till degväskan tillsammans med saltet.
  1. Rör ner mjölet. Knåda ihop degen till en smidig deg. Låt degen jäsa övertäckt I kylskåpet, 2 timmar.
  1. Dela degen i 20 lika stora bitar och rulla dem till bullar. Lägg över i en långpanna med bakplåtspapper. Lägg bullarna 4 och 4 med 2-3 cm emellan. Låt jäsa i ytterligare 30-60 minuter.
  1. Garnering: Blanda dragon, sesamfrön och Havssalt. Pensla bullarna med vatten och strö över blandningen.
  1. Grädda mitt i ugnen, 20-25 minuter.

Receptet på brödet, om någon vill ha. Jag körde dock utan garnering
 
Nu har min mormors mamma dött.
Jag vet inte om det egentligen är speciellt sorgligt, hon slutade ju leva för några år sedan. Min mamma verkar tycka det och jag förstår ju det också, men det känns liksom inte nödvändigt att bli ledsen över det? För egen del då. Mer tvärt om, nu slipper hon vara på ett äldreboende hon inte vill vara på. :heart
 
Sitter och funderar på om jag ska orka resa mig från soffan och gå och duscha 🤦🏻‍♀️😂 Trött tröttare tröttast ... Vill mest dra mitt täcke över huvudet men fungerar ju inte så 🙄 Funderar också på om jag ska maila vår ansvariga på universitetet eller inte, redan vart i kontakt med hen en gång och hen tyckte jag skulle höra av mig igen om jag kände att de behövdes. Svårt får nog suga på den till imorgon.

Har en ny roman som väntar i sängen, just läst klart Speglmannen idag Kepler. Som alltid välskrivet och underhållande. Tog mig 4 dagar att ta mig igenom den 😅 Fått upp läs tempot igen.
 
Vaknade till solsken och gjorde frukost; amerikanska pannkakor på sängen till älsklingen som fyller år idag 🥰❤.
Sambon ville ha födelsedagspizza och varför inte; var åratal sedan jag åt calzone 😄 och bad om mild sås och pepperoni vid sidan av så han skulle få ha sitt ifred 🤣😇. Sen citronfromage, också det åratal sedan 😋. Sen mumsade sambon på en hummer tillsammans med katterna 😄🥰.
Annars har dagen varit skapligt okej trots covidskiten, tack och lov :).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 887
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 994
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 756
Senast: MML
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 150
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Artros hos ung hund
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp