Vad gör vi? Del CXXII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skulle betala räkningar och upptäckte att jag fått en felaktig inbetalning på mitt konto för andra(!) gången i år. Det verkar vara från en stiftelse som jag inte sökt från och tillhör inte deras målgrupp. :cautious: Nån måste ha knappat in eller skrivit fel kontonummer.
Skickade ett meddelande till banken och bad dem kolla upp, kanske de har uppgifter så jag kan betala tillbaks, annars får jag kontakta stiftelsen på nåt sätt.
Krångligt. Och trist när man för en stund tror man har mer pengar än man har. :(
 
Läser nyheterna och blir lite arg på mig själv för att jag inte blev läkare. Då skulle jag göra allt jag kan för att hjälpa så många covid-19 sjuka som möjligt.
Jag vet så mycket, jag räddar liv varje jag men det känns så meningslöst när människor ligger och dör på IVA, vårdpersonal sliter ihjäl sig och andra inte vågar söka vård för att de inte vill belasta systemet.
Och här står jag och gör allt jag kan för att få en missbildad hund som aldrig ens borde fått födas i första taget att överleva för att dennes ägare är naiv, lever i förnekelse och bara tänker på sig själv? Alla mina smarta, omtänksamma, effektiva och duktiga kollegor som skulle kunna göra sådan nytta inom vården.
Jag önskade att det fanns någon slags crash course som IVA-veterinärer och djursjukskötare kunde söka för att kunna jobba inom covid-vården istället...

(Missförstå mig inte, jag älskar mitt jobb och självklart har även djuren rätt att vård när dom behöver)
 
Skåpåbäkena är nu inhystade av tjurig chaufför. Fattar inte vad han är sur på mig för liksom. Ska även anmäla signaturförfalskningen i dag.
Skåpen får stå inne i entrén till i eftermiddag, då ska jag syna dem noga för skador. Har någon tanke om att fuktskadorna syns bättre om skåpen stått inne ett tag.

Ikaros utslängd, jag sa att han får komma tillbaka och äta lunch med mig och sova en stund på fönsterbrädan. Vet inte om han fattade vad jag sa dock :D
 
Läser nyheterna och blir lite arg på mig själv för att jag inte blev läkare. Då skulle jag göra allt jag kan för att hjälpa så många covid-19 sjuka som möjligt.
Jag vet så mycket, jag räddar liv varje jag men det känns så meningslöst när människor ligger och dör på IVA, vårdpersonal sliter ihjäl sig och andra inte vågar söka vård för att de inte vill belasta systemet.
Och här står jag och gör allt jag kan för att få en missbildad hund som aldrig ens borde fått födas i första taget att överleva för att dennes ägare är naiv, lever i förnekelse och bara tänker på sig själv? Alla mina smarta, omtänksamma, effektiva och duktiga kollegor som skulle kunna göra sådan nytta inom vården.
Jag önskade att det fanns någon slags crash course som IVA-veterinärer och djursjukskötare kunde söka för att kunna jobba inom covid-vården istället...

(Missförstå mig inte, jag älskar mitt jobb och självklart har även djuren rätt att vård när dom behöver)
Jag är ofantligt tacksam över att det finns kompetent och bra veterinärvård att få, även nu under pandemin. Sen kan jag förstå att det inte alltid känns motiverat att fortsätta rädda liv, men med djur finns ju alltid en möjlighet att aktivt avsluta lidandet.

Jag såg min mamma ligga och dö på ett mycket långdraget vis i somras, och det var en allt annat än behaglig upplevelse.
 
Jag är ofantligt tacksam över att det finns kompetent och bra veterinärvård att få, även nu under pandemin. Sen kan jag förstå att det inte alltid känns motiverat att fortsätta rädda liv, men med djur finns ju alltid en möjlighet att aktivt avsluta lidandet.

Jag såg min mamma ligga och dö på ett mycket långdraget vis i somras, och det var en allt annat än behaglig upplevelse.
Jag är otroligt tacksam över att vi har möjlighet att avsluta lidandet snabbt på våra djur.
Samtidigt så känner jag att mina kunskaper och det jobb jag gör dagligen skulle göra så mycket mer nytta inom humanvården just nu.
Det är otroligt hur bra och avancerad vård vi kan ge våra djur idag, vi använder extremt dyr utrustning, göra sjukt komplicerade operationer och har i princip obegränsade möjligheter vad gäller inköp dyra läkemedel och behandlingar samtidigt som människor står utan basal vård.
 
Jag är otroligt tacksam över att vi har möjlighet att avsluta lidandet snabbt på våra djur.
Samtidigt så känner jag att mina kunskaper och det jobb jag gör dagligen skulle göra så mycket mer nytta inom humanvården just nu.
Det är otroligt hur bra och avancerad vård vi kan ge våra djur idag, vi använder extremt dyr utrustning, göra sjukt komplicerade operationer och har i princip obegränsade möjligheter vad gäller inköp dyra läkemedel och behandlingar samtidigt som människor står utan basal vård.
Jag kan absolut förstå din känsla. Det jag ville framföra är att jag och andra djurägare är väldigt tacksamma för att du finns precis där du finns.
 
Idag har jag minskat min skärmtid på mobilen med en tredjedel jämfört med förra veckans genomsnitt :)
Skärmtiden är fortfarande hög. Men det är ett steg på vägen och om jag kan hålla mig på ungefär samma tid som idag så känns det helt ok (även om jag skulle vilja få ner den mer).

Mycket av tiden jag spenderade på mobilen tidigare har dock flyttats rakt över till datorn. Men till mitt försvar så är min tanke att komma åt slösurfandet och istället få saker gjorda. På datorn gör jag princip bara gjort skolarbete och det känns bättre att lägga 3h på skolarbete än 3h på att slösurfa FB och instagram, tex :)

Väldigt bra jobbat! Märker själv att jag är fast i slösurfande efter den här hösten. Kanske ska ta tag i det....
 
Åh, skulle verkligen också behöva få ner tiden. Tänk så beroendeframkallande det kan vara.
Såg nåt program en gång om en dansk (har jag för mig) liten undersökning där en familj fick fri tillgång på mobil samt sen totalt mobilförbud i ett par veckor. Så gjordes även mr av deras hjärnor innan och efter. Tydligen aktiveras nåt område i hjärnan som gör att det blir som en belöning när man använder mobilen. Intressant var det.
Ja, verkligen. Jag har insett att det typ är omöjligt för mig att få ner skärmtiden som siffra, speciellt nu eftersom vi i gymnasiet läser på distans. Så jag tänker att jag siktar på att använda tiden jag sitter framför en skärm till något mer vettigt istället. Det känns i alla fall bättre inom mig då :p

Jag och familjen i kina i ca två veckor 2017 och första dagarna var verkligen ren avgiftning! I kina tillåter de inga sociala medier förutom en app som kinesiska staten skapat och driver (och därmed även har full kontroll över). Men efter de första dagarna var det väldigt skönt :) och över tre år senare har jag fortfarande inte kommit tillbaka till att använda snapchat och instagram lika mycket som innan. Fast nu gör jag annat på mobilen istället (hej buke :angel::laugh:)

Edit: När jag tänker efter så tror jag att WhatsApp gick att använda i Kina. Men oavsett så hade vi inget internet (det är jättedyrt att använda sitt svenska abonnemang i kina) och på hotellen var det så dåligt internet att man gav upp typ direkt 😅
 
Senast ändrad:
Läser nyheterna och blir lite arg på mig själv för att jag inte blev läkare. Då skulle jag göra allt jag kan för att hjälpa så många covid-19 sjuka som möjligt.
Jag vet så mycket, jag räddar liv varje jag men det känns så meningslöst när människor ligger och dör på IVA, vårdpersonal sliter ihjäl sig och andra inte vågar söka vård för att de inte vill belasta systemet.
Och här står jag och gör allt jag kan för att få en missbildad hund som aldrig ens borde fått födas i första taget att överleva för att dennes ägare är naiv, lever i förnekelse och bara tänker på sig själv? Alla mina smarta, omtänksamma, effektiva och duktiga kollegor som skulle kunna göra sådan nytta inom vården.
Jag önskade att det fanns någon slags crash course som IVA-veterinärer och djursjukskötare kunde söka för att kunna jobba inom covid-vården istället...

(Missförstå mig inte, jag älskar mitt jobb och självklart har även djuren rätt att vård när dom behöver)
Har tänkt samma tanke. Finns så mycket kompetens som säkert kunde avlasta humanvården mycket.
 
Väldigt bra jobbat! Märker själv att jag är fast i slösurfande efter den här hösten. Kanske ska ta tag i det....
Tack! Jag hejar på dig (och alla andra!) om du också tar tag i att minska skärmtiden! :bump:

94FA4703-7E0E-4441-BB01-5201247D8185.gif
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Vi gör oss färdiga för läggdags! :D Är trött och katten Alice väntar på att vi ska lägga oss i sängen så att vi kan mysa mera :sleep...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
65 343
Hemmet Fråga 2. Jag har en Neato nu, men den börjar bli gammal och gaggig och jag funderar på en påläggskalv. Neaton är D-formad, vilket...
2
Svar
25
· Visningar
1 171
Senast: Acto
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
739
Senast: Svartkatt
·
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 200
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp