Form på robotdammsugare? Och tips.

Har bara haft runda och stört mig förvånansvärt lite på att det missar någon kvadratcentimeter i hörnen. Brukar ändra gå runt med dammvippa så tar de hörn som ser dammiga ut samtidigt.

Vi har en Roborock S5 max som vi haft i snart 5 år. Det är en bra basicdammsugare. Lite klumpig och dålig på högre trösklar. Kan torka/moppa men man får rengöra moppen ofta och den "skrubbar" inte.

Sen i höstas har vi även en Roborock Q Revo. Vi älskar den. Kostar lite mer. Runt 7-8000 kr men det är den värd för oss. Bra navigering trots att den saknar kamera. Sladdar/snören och riktigt små saker är väl det enda den kan köra på. Den klättrar utan problem över de trösklar vi har nere efter att vi ställt in i kartan att de högre är just en tröskel. Den har roterande moppar som den åker och rengör regelbundet. Den tömmer sig själv. Här är en liten nackdel. När dem är proppfull med hår fastnar det ofta i autotömningen men det går lätt att få bort. Det går även bra att tömma den manuellt så slipper man det problemet och sparar på påsen i stationen.

Enda andra nackdelen är att det är lite klurigt att hitta och dyrt med nya tillbehör men å andra sidan byter man dem väldigt sällan.

Numera kör vi manuell städning av golv cirka 6 gånger per år förutom punktinsatser. Resten gör robotarna inklusive många punktinsatser. Vi har två barn och två hundar så det blir en del skräp, grus, fläckar och hår 😆

Kollade även på Dreame innan vi köpte Q Revo men Dreame var lite högre så den gick inte in under alla möbler. Men den verkar likvärdig annars.
Uppfattar jag det rätt att man med Roborock Q Revo kan ställa in i kartan var högre trösklar är och då att dammsugaren bara åker över tröskeln och inte ska dammsuga tröskeln? Eller hur fungera det?
Har Roborock 5 max och är på det stora hela nöjd med den, MEN den fastnar ganska ofta på tröskeln in till köket (som är högre) när den ska dammsuga tröskeln. Att åka över tröskeln är inget problem utan risken att den fastnar är först när den ska dammsuga tröskeln. Jag skulle verkligen vilja ställa in att den bara ska åka över den och inte dammsuga där.
 
Uppfattar jag det rätt att man med Roborock Q Revo kan ställa in i kartan var högre trösklar är och då att dammsugaren bara åker över tröskeln och inte ska dammsuga tröskeln? Eller hur fungera det?
Har Roborock 5 max och är på det stora hela nöjd med den, MEN den fastnar ganska ofta på tröskeln in till köket (som är högre) när den ska dammsuga tröskeln. Att åka över tröskeln är inget problem utan risken att den fastnar är först när den ska dammsuga tröskeln. Jag skulle verkligen vilja ställa in att den bara ska åka över den och inte dammsuga där.

Du har uppfattat helt rätt. Man ställer in i kartan vart det är en högre tröskel så klarar Q Revo dem mycket bättre än S5 Max. Vår Q Revo har aldrig fastnat på tröskeln till badrummet (2-3 cm) sen vi gjorde den inställningen. Där fastnade S5 Max nästan varje gång.
 
Tack vare denna tråden så skaffade vi ny robot..🤫
Har en riktigt gammal Romba i sovrummet men den är av gamla modellen som irrar runt och fungerar inget vidare på större ytor.

Vi kollade runt och surfade runt och valet föll till slut på en Dreame L10s ultra pga att den hade roterande moppar som den både rengjorde och torkade efter avslutad rengöring samt ganska stor påse för damm i basstationen.

Vi har nu haft den lite drygt en månad och vi är väldigt nöjda så här långt. Det som inte fungerat helt 100 är att i butiken så sa dom att den klarar trösklar på 3 cm..
Det visade sig dock inte stämma och när vi googlade lite närmre på just det så var det bara två som klarade typ 2.2 cm, 1 klarade 2,1 cm resterande låg på 2 cm. Våra trösklar är mellan 2,2 och 3,5 cm.. Nu lyckades roboten klättra över den lägsta på 2,2 cm trots att den inte skulle klara det egentligen men den fick hålla på en stund och det kändes inte helt nyttigt för roboten. Så vi har lagt plankor lite provisoriskt men ska fixa lite snyggare när vi har tid.

Det känns faktiskt mycket renare och mindre katthår här hemma så det är riktigt positivt! Helt sjukt vad skitigt spillvattnet blir trots att den moppar varje dag utom i tv rummet där vi har trägolv. Man kan ju undra vad vi gör för att det ska bli så skitigt?!?! Vi går aldrig in med skorna och har tofflor på oss. Katten är innekatt så drar inte in någon smuts heller. Nu när de tär sommar så har vi korsdrag varje dag men har nätdörrar så borde inte komma in så mycket skit där heller kan jag tycka.🤔 Ska bli intressant och se hur smutsigt det blir i vinter.. Har dock tyckt att det blir smutsigt även då när vi har städat manuellt med moppning 2 ggr/vecka..
 
Kan passa på att fråga om någon har bra erfarenhet av modeller som klarar att dammsuga bra runt tjocka/höga ullmattor? Vår roborock 6s max klarar inte detta vilket är frustrerande då vi har många rejäla mattor. Kanten mellan mattan och golvet blir väl kanske 1-1,5 cm hög och det som händer är att roboten skjuter in all smuts längst mattans kant men sen inte lyckas dammsuga upp det eftersom den åker över mattans kant istället för längst med. Någon med erfarenhet?
 
Jag har provat båda formerna. Den runda kör inte fast under stolar osv som d-formad gör. Jag tycker att de runda klarar hörnen bättre än förväntat också.

Roborock har vi, två olika modeller. En självtömmande och en icke självtömmande. Icke självtömmande är billigare och jag ser det inte som nödvändigt. Fördelen med roborock är att det finns mer reservdelar att köpa än till många andra modeller.
 
Du har uppfattat helt rätt. Man ställer in i kartan vart det är en högre tröskel så klarar Q Revo dem mycket bättre än S5 Max. Vår Q Revo har aldrig fastnat på tröskeln till badrummet (2-3 cm) sen vi gjorde den inställningen. Där fastnade S5 Max nästan varje gång.
Vad bra! Just vad jag har önskat. Synd att dom inte kan uppdatera mjukvaran i S5 Max med den egenskapen.
 

Liknande trådar

Western Hej på er! Jag tar gärna emot lite tips från er för jag är GRÖN inom western men efter att ha varit på några clinics för John Moore...
Svar
11
· Visningar
2 213
Senast: Nea_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp