Uppfattar jag det rätt att man med Roborock Q Revo kan ställa in i kartan var högre trösklar är och då att dammsugaren bara åker över tröskeln och inte ska dammsuga tröskeln? Eller hur fungera det?Har bara haft runda och stört mig förvånansvärt lite på att det missar någon kvadratcentimeter i hörnen. Brukar ändra gå runt med dammvippa så tar de hörn som ser dammiga ut samtidigt.
Vi har en Roborock S5 max som vi haft i snart 5 år. Det är en bra basicdammsugare. Lite klumpig och dålig på högre trösklar. Kan torka/moppa men man får rengöra moppen ofta och den "skrubbar" inte.
Sen i höstas har vi även en Roborock Q Revo. Vi älskar den. Kostar lite mer. Runt 7-8000 kr men det är den värd för oss. Bra navigering trots att den saknar kamera. Sladdar/snören och riktigt små saker är väl det enda den kan köra på. Den klättrar utan problem över de trösklar vi har nere efter att vi ställt in i kartan att de högre är just en tröskel. Den har roterande moppar som den åker och rengör regelbundet. Den tömmer sig själv. Här är en liten nackdel. När dem är proppfull med hår fastnar det ofta i autotömningen men det går lätt att få bort. Det går även bra att tömma den manuellt så slipper man det problemet och sparar på påsen i stationen.
Enda andra nackdelen är att det är lite klurigt att hitta och dyrt med nya tillbehör men å andra sidan byter man dem väldigt sällan.
Numera kör vi manuell städning av golv cirka 6 gånger per år förutom punktinsatser. Resten gör robotarna inklusive många punktinsatser. Vi har två barn och två hundar så det blir en del skräp, grus, fläckar och hår
Kollade även på Dreame innan vi köpte Q Revo men Dreame var lite högre så den gick inte in under alla möbler. Men den verkar likvärdig annars.
Har Roborock 5 max och är på det stora hela nöjd med den, MEN den fastnar ganska ofta på tröskeln in till köket (som är högre) när den ska dammsuga tröskeln. Att åka över tröskeln är inget problem utan risken att den fastnar är först när den ska dammsuga tröskeln. Jag skulle verkligen vilja ställa in att den bara ska åka över den och inte dammsuga där.