Vad gör vi? Del CXLII

Status
Stängd för vidare inlägg.
8C066B0A-9108-444E-8C06-E5BE113B44E5.jpeg

Har avancerat 😏
 
Sant iofs. Kan känna mig udda ibland, men inte så ofta. Jag umgås oftast med folk som är ganska mkt mer ”alternativa” än vad jag själv är. Men skulle jag umgås med typ medelklass barnfamiljer i villor i Bromma tex finns ju risk att jag eventuellt känt mig som ett freak 😆

Det är väl just det som är ett utav de problem jag ser i Stockholm, vi umgås i snäva grupperingar och har väldigt fattigt på blandade grupper. Det skapar ju små kostymer inom grupperingarna, även om de ser olika ut beroende på grupp, och jag vågar ändå tro att det är få personer som aldrig hade önskat lite mer utrymme.

För att svara på din förra fråga som jag inte riktigt hann med innan flyget så är det framför allt ekonomisk exkludering och rasism upplever jag är vida mer problematiskt i Stockholm än i London. Vi är inte särskilt integrerade och vi har inte många höginkomsttagare som inte är vita. Vi umgås som sagt i snäva grupperingar snarare än blandade grupper. Vi har höga krav på att vår ekonomi och sociala status speglar vårt yttre och vi exkluderar och inkluderar personer därefter.

Sen finns det ju bristande diversitet som inte är lika skadlig men ändå trist. Exempelvis utrymmet för stilar som du nämner. Stockholm flödar inte direkt av inspiration utan vad jag upplever så vi är ganska fostrande i hur vi ser ut. Det blir ju i bästa fall ”bara trist”, och i värsta fall kopplat till just ekonomisk exkludering och rasism. Att du själv säger att du får kommentarer om att du är modig som bär färg säger ju en hel del om hur snäva vi faktiskt är. Tänk då att vilja bära kulturella plagg och huvudbonader, eller inte ha ekonomin att följa en del koder osv osv.
 
Det är väl just det som är ett utav de problem jag ser i Stockholm, vi umgås i snäva grupperingar och har väldigt fattigt på blandade grupper. Det skapar ju små kostymer inom grupperingarna, även om de ser olika ut beroende på grupp, och jag vågar ändå tro att det är få personer som aldrig hade önskat lite mer utrymme.

För att svara på din förra fråga som jag inte riktigt hann med innan flyget så är det framför allt ekonomisk exkludering och rasism upplever jag är vida mer problematiskt i Stockholm än i London. Vi är inte särskilt integrerade och vi har inte många höginkomsttagare som inte är vita. Vi umgås som sagt i snäva grupperingar snarare än blandade grupper. Vi har höga krav på att vår ekonomi och sociala status speglar vårt yttre och vi exkluderar och inkluderar personer därefter.

Sen finns det ju bristande diversitet som inte är lika skadlig men ändå trist. Exempelvis utrymmet för stilar som du nämner. Stockholm flödar inte direkt av inspiration utan vad jag upplever så vi är ganska fostrande i hur vi ser ut. Det blir ju i bästa fall ”bara trist”, och i värsta fall kopplat till just ekonomisk exkludering och rasism. Att du själv säger att du får kommentarer om att du är modig som bär färg säger ju en hel del om hur snäva vi faktiskt är. Tänk då att vilja bära kulturella plagg och huvudbonader, eller inte ha ekonomin att följa en del koder osv osv.

Jag upplever nog att folk ofta umgås i ganska snäva socio-kulturella kontexter även i tex London och NY eller Paris. Upplever tex att utanförskap är ännu mer tydligt i tex städer som Paris. Våra utsatta områden är ju väldigt light i jämförelse. Bara att ta pendeln till Paris utkanter gör ju att man får en ganska stor reality-check. Det är dock kanske inte det en ser som priviligerad turist på en weekend i London/Paris whatever.

Men vi släpper det, det är en komplicerade fråga som isf kanske hade behövt en egen tråd :)
 
På väg hem. Gillar verkligen London, alla städer har ju sina för och nackdelar såklart men varenda gång jag är här så känner jag mig så befriad av diversiteten på folk. Sverige och Stockholm känns som en lite för liten kostym ibland som skaver. Så begränsande normer och fattigt på olikheter. Här känns det som att fler får plats och det känns alltid lite som att komma hem på nåt konstigt sätt. Trots att jag aldrig bott här och trots att jag i allra högsta grad har en naturlig plats hemma, så känner jag mig liksom ännu friare här. Glad att jag kom ner en sväng.

En av de saker som jag nog tar alldeles for givet ar att man verklingen kan kla sig HUR SOM HELST, utan att nagon tittar tva ganger. Alla ar pa vag nagonstans / har sett allt forut.

Gallande integrering daremot vet jag inte om det ar sa rosenskinande alltid, men jag har inte bott i Sverige pa sa lange att jag inte kanner att jag kan jamfora.
 
Jag upplever nog att folk ofta umgås i ganska snäva socio-kulturella kontexter även i tex London och NY eller Paris. Upplever tex att utanförskap är ännu mer tydligt i tex städer som Paris.

Men vi släpper det, det är en komplicerade fråga som isf kanske hade behövt en egen tråd :)

Ja så är det överallt, och jag har aldrig menat att jag sitter på ett facit kring vilka problem som är störst vart. Jag ville bara berätta att jag känner mig friare i London, och ser vissa strukturella problem som mindre just där i relation till här.
 
Pluggar utvecklingpsykologi och har som vanligt problem med koncentrationen, läser samtidigt som jag tänker på ngt helt annat. :banghead:

Lösningen blev att spela in när jag högläser kapitel efter kapitel på min favoritdialekt, nämligen skånska! Och helt plötsligt går infon faktiskt in, gäller att vara kreativ när det kommer till studieteknik! :rofl:
 
Ja så är det överallt, och jag har aldrig menat att jag sitter på ett facit kring vilka problem som är störst vart. Jag ville bara berätta att jag känner mig friare i London, och ser vissa strukturella problem som mindre just där i relation till här.

Absolut och det måste du ju få känna dig!
Men som jag skrev i mitt tillägg är det nog svårt att som turist åka på en weekend till typ Londons centrala delar och shoppa eller gå på museum och sen tycka att det är toppen i London. Jag åker ju gärna till Marais och ba ”gud vad jag älskar Paris här är allt så fint och avslappnat”. Men det blir ju lite snävt. Om än härligt ska tilläggas! :D
 
Pluggar utvecklingpsykologi och har som vanligt problem med koncentrationen, läser samtidigt som jag tänker på ngt helt annat. :banghead:

Lösningen blev att spela in när jag högläser kapitel efter kapitel på min favoritdialekt, nämligen skånska! Och helt plötsligt går infon faktiskt in, gäller att vara kreativ när det kommer till studieteknik! :rofl:
För mig är lösningen att anteckna medan jag läser. Då KAN inte tankarna vandra :) !
 
Ja så är det överallt, och jag har aldrig menat att jag sitter på ett facit kring vilka problem som är störst vart. Jag ville bara berätta att jag känner mig friare i London, och ser vissa strukturella problem som mindre just där i relation till här.
Kan det ha att göra med att London (och hela GB) är ett äldre invandrarland än vi? Vi har haft invandrare i alla tider men de har haft samma hudfärg och ungefär samma kultur.

GB med sin koloniala historia har haft färgade personer och andra religioner i större omfattning längre än vi.
Ge det 10-20 år och skillnaden försvinner?
 
En av de saker som jag nog tar alldeles for givet ar att man verklingen kan kla sig HUR SOM HELST, utan att nagon tittar tva ganger. Alla ar pa vag nagonstans / har sett allt forut.

Gallande integrering daremot vet jag inte om det ar sa rosenskinande alltid, men jag har inte bott i Sverige pa sa lange att jag inte kanner att jag kan jamfora.

Jag tror alla länder har problem med integrationen. Frågar du min svarta vän som nyligen bodde här i sju år men nu är hemma i London igen så är det i varje fall betydligt sämre här.
 
Kan det ha att göra med att London (och hela GB) är ett äldre invandrarland än vi? Vi har haft invandrare i alla tider men de har haft samma hudfärg och ungefär samma kultur.

GB med sin koloniala historia har haft färgade personer och andra religioner i större omfattning längre än vi.
Ge det 10-20 år och skillnaden försvinner?

DEtta ar en jatteintressant diskussion!
Jag vet inte om GB i helhet ar mer tolerant eller inkluderande an Sverige, eller om det bara ar en funktion av megacities som London och typ Manchester, Birmingham, som foder en mer inklusiv attityd. Nar min svarta van var pa pub i landsbygen i leicstershire blev han utstirrad och knappt serverad.
London far mycket kritik for att vara "disconnected" fran resten av UK.

Sverige ar ju ett mindre land, mindre stader, mindre folk och mindre blandning overlag. Stora globala citities attraherar manniskor fran hela varlden att komma samman, sa "alla" ar invandrarem eller kommer fran nagon annanastans, och som anlandare sa anpassar mig sig mycket lattare an som "infodd"
 
Absolut och det måste du ju få känna dig!
Men som jag skrev i mitt tillägg är det nog svårt att som turist åka på en weekend till typ Londons centrala delar och shoppa eller gå på museum och sen tycka att det är toppen i London. Jag åker ju gärna till Marais och ba ”gud vad jag älskar Paris här är allt så fint och avslappnat”. Men det blir ju lite snävt. Om än härligt ska tilläggas! :D

Fast nu har jag ju varit i London många gånger, haft släkt som bott där och umgås med britter som bor där :D Så jag vill bara tillägga det, att min uppfattning alltså inte baseras på lite shopping runt Piccadilly Circus en weekend.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
57 58 59
Svar
1 167
· Visningar
32 557
Senast: Mineur
·
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 577
Kropp & Själ Jag har börjat vakna tidigt (ofta mellan 4 och 5) på morgonen, av att jag mår illa och/eller är hungrig. Det är så pass att jag inte kan...
2
Svar
27
· Visningar
1 238
Senast: Enya
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 331
Senast: Troll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Gift vid första ögonkastet 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp