Vad gör vi? Del CXLII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo och det gör jag när jag vill 😊 Men, det är ju inte särskilt roligt utan rätt tufft att ständigt behöva möta reaktioner och/eller försvara sina livsval. Att känna sig fri och mottagen med öppna armar är ju tyvärr inte en känsla många normbrytare lever med.

Ok! Kanske beror på vad en har för umgänge osv :)
Utseendemässigt får jag 99% glada tillrop och folk som kommer fram på stan osv. Standard är ”vad kul att du vågar”. Men jag har aldrig fattar det där riktigt :D Att ta på sig en färgglad kappa är ju inte direkt som att simma med vithajar.
 
Ok! Kanske beror på vad en har för umgänge osv :)
Utseendemässigt får jag 99% glada tillrop och folk som kommer fram på stan osv. Standard är ”vad kul att du vågar”. Men jag har aldrig fattar det där riktigt :D Att ta på sig en färgglad kappa är ju inte direkt som att simma med vithajar.

Det är inte kläder jag pratar om utan mer rasism, HBTQ, könsroller och andra sociala strukturer :D Det är absolut att simma med vithajar.
 
Borde börja läsa "Ronja Rövardotter" men jag prokrastinerar lite.... Har sett filmen någon gång för länge sedan, men jag är faktiskt inte helt säker på att jag någonsin har läst boken.... :confused:? Men nu ska vi göra det i barnlitterarkursen och bland annat leta efter äldre genremönster. Kul :) ! (fast ändå prokrastinerar jag :D....)
 
Skillnaden är väl just att det hemma är att bryta en norm, medan här är det inte ens en norm. Att bryta normer möts av reaktioner och det är väl det som gör att det känns friare här, man behöver inte möta reaktionerna alls.
På vilket sätt och vilka normer? Min känsla av Stockholm från de år jag jobbat i stan är snarare att även "udda" klädsel och beteende inte möts av reaktioner?
 
Är det mkt bättre i London menar du?

Många saker absolut och en del inte, skulle jag säga utan att skriva en lång lista. Men att Sverige har en liten kostym rent generellt, både när det kommer till förtryckande och icke-förtryckande normer, är absolut min starka upplevelse. Det blir väl ofta så. Ju mindre stad, ju mindre folk, ju mindre diversitet. Även inom länder.
 
Så nära men ändå så långt kvar 😅

A40081C0-A9E8-4725-A61E-3CEAD635CB79.jpeg
 
På vilket sätt och vilka normer? Min känsla av Stockholm från de år jag jobbat i stan är snarare att även "udda" klädsel och beteende inte möts av reaktioner?

Beror väl på vart man drar gränsen vid udda ☺️ Den gränsen går längre bort i andra stora Europeiska städer vad jag märkt. Sen kan ju ”reaktioner” också betyda många olika saker. Att folk inte säger något behöver ju inte vara en utebliven reaktion, men att folk inte välkomnas på samma sätt i sociala sammanhang kan vara en. Som ingen annan än individen själv märker av. Därav uppfattningen att det inte finns normer som exkluderar av de som inte exkluderas själva, eftersom de inte märker det.
 
Jag är väldigt mycket för dofter....och just nu sitter jag här med en underbar blandning av pepparkaka (från husen i min adventsljusstake) och ren tvätt som hänger på torkställningen. Väldigt, väldigt behagliga dofter...... :)
Var det du som visade en adventsljusstake med 4 ljus på typ en glaskub? Och i kuben fanns pepparkakshus? Trodde jag hade drömt det.
 
Skulle ut med hundarna. Plötsligt kom det världens skur av snöblandat regn och vi var INTE klädda för det. Sååå nu värmer vi oss inomhus igen. Molnen på himlen rör sig galet fort. Inte konstigt att regnskurar och annat obehagligt plötsligt kan dyka upp...
 
Vi hade boardat och var redo att lyfta när vi fick reda på att en del på flygplanet måste bytas ut och vi får byta plan. Så nu har vi gått av, väntat på ny gate, fått en ny gate, fick information om en ännu en ny gate och har nu flyttat på oss igen. Folk här är extremt upprörda :D Jag känner bara, chilla lite och köp en godispåse. Jag blir hellre försenad än att flyga i ett plan som har en trasig del.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
58 59 60
Svar
1 183
· Visningar
32 898
Senast: em76
·
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 577
Kropp & Själ Jag har börjat vakna tidigt (ofta mellan 4 och 5) på morgonen, av att jag mår illa och/eller är hungrig. Det är så pass att jag inte kan...
2
Svar
27
· Visningar
1 238
Senast: Enya
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 331
Senast: Troll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp