Vad gör vi? Del CXLII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eldade, drack madeira och käkade stora mängder ost igår. Vaknade nyss med en sprängande huvudvärk. Insåg att jag måste börja om att elda. Men känner inget behov av att börja om att dricka madeira om vi säger så 😆
 
Efter allt "känna efter" så tror jag trots allt att jag kanske måste testa mig, började kila och vara allmänt irriterat i halsen igår kväll och allmäntillståndet känns inte helt friskt, Har nog mer hosta än vanligt (hängt i lite sedan en tur 2019, så svårt att avgöra). Hatar att de tog bort rekommendationen att testa fullvaccinerade, för även om jag räknas som en person med nedsatt immunförsvar och ska testa mig så får jag en känsla av att slösa resurser och kanske är fel ute. Som att det borde vara klockrena symtom, och att jag borde vara i stort sett döende. Hade det här hänt i september hade det varit mer självklart.
Håller med om att det är tokigt att inte behöva testa sig om man är vaccinerad, så jag tog mig iväg och lämnade ett prov igår ändå. Och idag dök detta upp. https://omni.se/a/ML9y50
 
Expressen skriver om ännu ett hedersmord. Det går ju inte riktigt att få grepp om hur man tänker där, någon i familjen har gjort någonting som man inte tycker om så då mördar man denne för att.. upprätthålla familjens heder? För det är så extremt hedersamt att.. mörda? O_o Finns inga skavanker i den logiken inte, det vanärar familjen att göra något helt normalt och hedrar familjen att vara mördare. Fint det. Vilka sjuka jävlar.
 
Länkade till samma nyhet ungefär samma stund i Covid-tråden. :D Var och testade mig förut iaf, fick lite mindre dåligt samvete nu.
Vad bra. Skönt att snart veta.

Jag tycker det dåliga samvetet kan fara och flyga. Det står ingenstans att en inte får testa sig som fullvaccinerad vad jag vet. Det som vi styrs är smittskyddslagen. Den säger, angående individens ansvar att ”Var och en skall genom uppmärksamhet och rimliga försiktighetsåtgärder medverka till att förhindra spridning av smittsamma sjukdomar.” För mig är det orimligt att tänka att provtagning av fullvaccinerad skulle vara en rimlig försiktighetsåtgärd den 30 oktober, en orimlig försiktighetsåtgärd den 17 november, och en rimlig försiktighetsåtgärd den 22 november. Självklart behöver systemet tid att mobilisera resurser, men vi har ändå möjlighet att efter bästa egen uppmärksamhet på den officiella styrningen och information om smittläget fria att tillämpa lagen, vilket du nu gör. (Riktar inte detta direkt till dig, utan tänker bara vidare utifrån ditt inlägg.)
 
Är på väg hem efter fysioterapi och längtar efter frukost. Min plan var att äta innan, men då mådde jag för illa. En kvart kvar nu. :d Äggröra och kokosyoghurt med frön och bär i väskan. Samt en termosmugg kaffe som jag innerligt hoppas har någon liten värme kvar.
 
Vad bra. Skönt att snart veta.

Jag tycker det dåliga samvetet kan fara och flyga. Det står ingenstans att en inte får testa sig som fullvaccinerad vad jag vet. Det som vi styrs är smittskyddslagen. Den säger, angående individens ansvar att ”Var och en skall genom uppmärksamhet och rimliga försiktighetsåtgärder medverka till att förhindra spridning av smittsamma sjukdomar.” För mig är det orimligt att tänka att provtagning av fullvaccinerad skulle vara en rimlig försiktighetsåtgärd den 30 oktober, en orimlig försiktighetsåtgärd den 17 november, och en rimlig försiktighetsåtgärd den 22 november. Självklart behöver systemet tid att mobilisera resurser, men vi har ändå möjlighet att efter bästa egen uppmärksamhet på den officiella styrningen och information om smittläget fria att tillämpa lagen, vilket du nu gör. (Riktar inte detta direkt till dig, utan tänker bara vidare utifrån ditt inlägg.)
Jag tror att det såg lite olika ut beroende av region, att kostnadsfritt test inte erbjöds efter 1 nov om man var fullvaccinerad och inte ingick i smittspårning/hade andra skäl, men i andra så har det varit tillgängligt hela tiden. Sedan har man nog inte kontrollerat vaccinationsstatusen alla gånger, tror kanske inte att det hade utgjort ett problem för min del även om jag inte hade skäl (nedsatt immunförsvar som kan rekommenderas behandling vid positivt svar).

Inser dock att min behandling med bromsmedicin på tisdag nog inte kommer bli av, oavsett. Ska egentligen ta blodprover etc. på fredag inför det, men det är nog kanske ingen idé om jag inte fått svar då. Vilket inte vore orimligt om det inte hanns med. :D
 
Efter allt "känna efter" så tror jag trots allt att jag kanske måste testa mig, började kila och vara allmänt irriterat i halsen igår kväll och allmäntillståndet känns inte helt friskt, Har nog mer hosta än vanligt (hängt i lite sedan en tur 2019, så svårt att avgöra). Hatar att de tog bort rekommendationen att testa fullvaccinerade, för även om jag räknas som en person med nedsatt immunförsvar och ska testa mig så får jag en känsla av att slösa resurser och kanske är fel ute. Som att det borde vara klockrena symtom, och att jag borde vara i stort sett döende. Hade det här hänt i september hade det varit mer självklart.
Nu får du testa dig igen
 
2AF12E80-BB7D-4B84-8BC2-B7A0C961E8D8.jpeg

Sitter i soffan med tanten som nyss har löpt klart, så nu är hon extremt ”mammig”, ska strax börja med lite mat sen blir det jobb 16-21.

(Hur kan hon INTE ha ont i benen av att ligga sådär?! 🤯🤣)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
58 59 60
Svar
1 184
· Visningar
32 898
Senast: Galant
·
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 577
Kropp & Själ Jag har börjat vakna tidigt (ofta mellan 4 och 5) på morgonen, av att jag mår illa och/eller är hungrig. Det är så pass att jag inte kan...
2
Svar
27
· Visningar
1 238
Senast: Enya
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 331
Senast: Troll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp