Av vad jag uppfattat av USA:s arbetsmarknad så säger jag BRA. Flera områden har haft bedrövliga rättigheter för de anställda så detta tillfälle ligger bra till i tiden. För jag tycker inte att det är fel att vilja arbeta på en trevlig arbetsplats, utan rimligt - det vill jag också.Sant! ... men det har ar en trend over hela landet. Vissa omraden har svarare brist pa arbetare (i alla lone/utbildnings grupper) an andra, men det finns overallt. Vi har en ganska stor "arbetsloshet" ... men det beror inte pa att det inte finns job, det beror pa att arbetare har insett att de kan krava mer an en loneforhojning och har sagt upp sig medan de soker nya job. En av orsakerna att saga upp sig ar moral och stammning pa jobbet ... alla vill nu ha en trevlig arbetsplats. De vill helt enkelt tycka om att ga till jobbet!
Flera olika grupper funderar nu pa att streika. Har pa vastkusten har vi en sjukhus-jatte dar personalen (96% tror jag det var) har rostat for streik, men just nu pagar forhandlingar. De vill inte bara ha hogre lon, framfor allt ar onskemalen att lone skalan ska andras, de vill ha fler anstallda, och en annan fordelning av arbets uppgifter. Just den kedjan av sjukhus finns bade pa vast och ostkusten ... samt i "mitten" ocksa.
Hos bussbolaget ser vi att en loneforhojning med 23+% inte ar tillrackligt ... Har tjanar en skolbuss chauffor nu drygt 200 sek i timman ... och de flesta betalar under 30% skatt. De som soker fragar efter benefits, 401K (om man betalar in till en pensions forsakring ger arbetsgivaren lika mycket) och liknande och ar mindre imponerade av lonen.
Det där med sjukhusen hade kunnat behövas här också