Vad gör vi? Del CXI (111)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Okej. Vårat fel kanske var att vi gjorde med vanlig potatis? För nu blev det exakt som klyftpotatis i ugn. Färs jag har friterat vanlig potatis i vanlig fritös och då blir det jättebra.
Provade en gång med potatis och det blev som du säger klyftpotatis av det. Det ska inte behövas olja till fysta, men tycker inte att det blir någon friterat känsla utan lite extra olja
 
Vi har en luftvärmepump och jag tycker verkligen inte att det blir särskilt dyrt alls att köra den några timmar/dygn. Beror säkerligen på temp också. Just nu är vår inställd på 22 grader. Vill inte ha för stor skillnad mellan ute och inne.... :)
Svarar mig själv här..... ;) Visst var det sommaren 2018 som var så varm och torr? Så här såg vår elförbrukning ut för året 2018 (och i princip likadant för 2019 också), och vi körde säkerligen AC rätt mycket både dag och natt den sommaren.....
Skärmbild (593).webp
 
Pommes med potatis. Hur vet man när det är klart? Var ska oljan vara? Hur mycket olja?

Jag brukar som sagt hälla 1-2 msk olja i en plastbunke, hälla i eventuella kryddor och sen i med potatis/grönsaker/vad man nu än ska göra. Så rör man runt så att alla bitar täcks av ett litet lager olja och krydda. Sen häller man det i maskinens korg/behållare.

Jag googlade första försöket för att hitta ungefärlig tid på olika råvaror.

Annars är det bara att köra på 180 grader och kolla till dem då och då om man är osäker.
Tid varierar ju lite efter hur stora bitar och vilken råvara.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 089
Senast: Rie
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 921
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Han somnade in i förrgår bara, min älskade älskade Beauceron Reeko. Han skulle precis fylla 13, hade problem med jättesvag bakkärra...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
11 884
Senast: Kakis
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 404
Senast: Iamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Wobbi stövlar
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp