Vad gör vi? Del CXI (111)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Levererat tavla och blev bjuden på vin och göttig plockmat! Detta är ju hur bra som helst. Leverera tavlor till folk och så får man vin och träffa nya människor. Win win!
Promenerade hem och njöt av vackra Sthlm i solnedgången. Gamla Stan var helt tom så genade genom gränderna där, gick sen efter vattnet där båtar gick förbi i en jämn ström. Underbart väder! Nu är jag hemma och lyssnar på barock-opera
 
Fan fan fan fan! Vattnade växterna på balkongen. 10 minuter senare ringer grannen på och säger att det droppar ner på hennes balkong :nailbiting::cry: River undan trätrallen och ser en spricka i betonggolvet. Det var absolut inga mängder vatten som kom utanför och det har enligt grannen inte hänt förut och då har jag vattnat på samma sätt bara för någon vecka sen. För att inte tala om hela förra sommaren. Sprickan kan inte vara ny den heller.

Jävla förbannade skit! Kan bara hoppas att det är en engångsföreteelse och att jag "bara" måste vara försiktigare med vattnandet. Google ger inga solskenshistorier av vattenläckor på balkonger :cry::cry::cry:
 
Fascinerad av Japanska kulturen på 1580 talet.
Kvinnor hade me frihet än vad europeiska kvinnor hade fram till 1900 talet.
Rekommendera dena bok
https://www.routledge.com/The-First...ois-SJ-Reff-Danford-Gill/p/book/9781315852140
Ja och nej, det är svårt att säga något generellt om europeiska kvinnors frihet, det handlar betydligt mycket mer om klasstillhörighet och vilken region. Det är oftast "medelklassens kvinnor" som har haft minst frihet, arbetarklassens kvinnor har haft stor frihet och överklassens kvinnor kunde många gånger ta sig stora friheter även om det inte "var lämpligt" men man hade överseende med det i och med att de var rika.
Det är med europeiska ögon man har påstått att kinesiska och japans kvinnor har varit nertryckta, samtidigt som de historiskt sett har haft många starka och framgångsrika kvinnor och relativt hög frihet för kvinnorna. Det är intressant att fundera över varifrån olika fördomar kommer ifrån.

Men boken såg intressant ut! :D
 
Fan fan fan fan! Vattnade växterna på balkongen. 10 minuter senare ringer grannen på och säger att det droppar ner på hennes balkong :nailbiting::cry: River undan trätrallen och ser en spricka i betonggolvet. Det var absolut inga mängder vatten som kom utanför och det har enligt grannen inte hänt förut och då har jag vattnat på samma sätt bara för någon vecka sen. För att inte tala om hela förra sommaren. Sprickan kan inte vara ny den heller.

Jävla förbannade skit! Kan bara hoppas att det är en engångsföreteelse och att jag "bara" måste vara försiktigare med vattnandet. Google ger inga solskenshistorier av vattenläckor på balkonger :cry::cry::cry:
Hyreslägenhet eller?
Skulle nog vilja kolla den där sprickan
 
Ja och nej, det är svårt att säga något generellt om europeiska kvinnors frihet, det handlar betydligt mycket mer om klasstillhörighet och vilken region. Det är oftast "medelklassens kvinnor" som har haft minst frihet, arbetarklassens kvinnor har haft stor frihet och överklassens kvinnor kunde många gånger ta sig stora friheter även om det inte "var lämpligt" men man hade överseende med det i och med att de var rika.
Det är med europeiska ögon man har påstått att kinesiska och japans kvinnor har varit nertryckta, samtidigt som de historiskt sett har haft många starka och framgångsrika kvinnor och relativt hög frihet för kvinnorna. Det är intressant att fundera över varifrån olika fördomar kommer ifrån.

Men boken såg intressant ut! :D
Enligt boken hade de japanska kvinnorna en stor grad av frihet vid den tiden
 
Enligt boken hade de japanska kvinnorna en stor grad av frihet vid den tiden
😁 Ja det tvivlar jag inte på, jag vände mig mest emot att det går att säga något om europeiska kvinnors frihet. Det är väldigt svårt att säga något generellt om. I Dalarna finns det en bygd där det inte fanns några problem för kvinnor att föda barn utan att vara gifta, det snarast uppmuntrades. Men det säger inte något generellt om kvinnors relativa frihet.
 
Idag har jag jagat häst, två gånger. Först Ior (shettisen) och sen Gleisni. Och så påstår folk att islandshästar inte är ponnyer? Den har fokus mat, mat, mera mat och hitta flock (men han är hingst) dvs en väldigt rastypisk ponny! :meh:

Och så red jag storhästen, andra gången på ungefär en månad. Hennes namn passar väldigt bra (My Dream Runner) :heart
Det blev inte så mycket trav, men lite mer galopp. Räcker med att jag sätter mig ner och kortar tyglarna så fattar hon galopp, ganska lugn. Dock blev hon lite sur en gång och reste sig, och när vi skulle rida ikapp min mamma fick hon inte galoppera så snabbt. Så hon blev sur och bockade, men jag satt kvar (:sneaky:) och fortsatte rida.

Men helheten med Dream var väldigt trevlig :heart
 
😁 Ja det tvivlar jag inte på, jag vände mig mest emot att det går att säga något om europeiska kvinnors frihet. Det är väldigt svårt att säga något generellt om. I Dalarna finns det en bygd där det inte fanns några problem för kvinnor att föda barn utan att vara gifta, det snarast uppmuntrades. Men det säger inte något generellt om kvinnors relativa frihet.

Fast en bygd i Dalarna kan knappast raknas som Europa. Rent Generellt var kvinnor i Europa livegna (Utom drottningar forstass) under den tiden.
 
Tuppen vill aldrig sluta gala idag tydligen :meh:. Han brukar inte hålla på så länge så även om jag vaknar till så somnar jag lätt om. Utom idag. Man tror han tystnat och slumrar och så "kuckeliku!!".
Tyst, tuppen!
 
Fast en bygd i Dalarna kan knappast raknas som Europa. Rent Generellt var kvinnor i Europa livegna (Utom drottningar forstass) under den tiden.
Nej rent generellt var medelklassens kvinnor hårt hållna, men arbetarklassens kvinnor hade större frihet. Det skiljer sig även mellan länder och tidsperioder. Men det historiska bilden av kvinnor är att de enbart var instängda och knappt existerade. Min poäng med att lyfta fram en bygd i Dalarna är att det inte går att säga så mycket om kvinnornas generella historia. Vi måste börja se även kvinnor som olika grupper. Vi pratar aldrig om män i historien som en enda grupp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 089
Senast: Rie
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 953
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Han somnade in i förrgår bara, min älskade älskade Beauceron Reeko. Han skulle precis fylla 13, hade problem med jättesvag bakkärra...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
11 891
Senast: Kakis
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 405
Senast: Iamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp