Jag var i fyra (fem, om man räknar med min "by"
) städer i kina 2017. På en av bilturerna ser vi ett hus som är under uppbyggnad. Jag minns inte exakt hur många våningar det var, men det var ett lägenhetshus och JÄTTELÅNGT. Säkert i alla fall 100-150m. Guiden sa att det huset ska ha ett antal våningar, 30, 40 eller kanske till och med 50. Jag minns som sagt inte. Men många våningar, om man jämför med vad som är normalt här i sverige.
Pappa bara "oj, hoppas det inte är en väldigt seg hiss då!" och guiden bara "alltså, här på landet är inte hiss standard, hiss är lyx och det huset kommer definitivt inte ha hiss". Eh ja men vad härligt att bo i ett 30-våningshus på högsta våningen utan hiss då! Speciellt när man flyttar in och springer som en galning upp och ner, undra vem som frivilligt hjälper till att bära saker då
Inte jag i alla fall. Max fyra trappor utan hiss! Nu har vi tre, egentligen räcker det...
Lite random, en av mina klasskompisar (i min nuvarande skola) bodde för några år sen i Dubai på våning 50. Hon har sagt att när det var storm så skakade hela huset fram och tillbaka och de trodde att huset bokstavligen talat skulle välta