Vad gör vi? Del CLXXXIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Funderade på Störningstråden . Men det är inte en störning. Det är DESPERATION,

För ett antal månader sedan bad jag läkaren sända ett intyg till Transportstyrelsen för mitt körkort.

Nu får jag ett varningsbrev. Körkortet kommer att dras in den 1 oktober. och beslutet gäller omedelbart. Såvida inte det kommer in ett intyg innan dess.

FAN FAN FAN.
 
Men gör man inte det för att undvika att snön packas ihop av trafiken och för att saltningen ska fungera bättre? Om man låter snön packas och saltar uppe på, så blir det inte bra.
Nån mm snö packas inte ihop av trafiken.
Där jag kommer ifrån plogar man inte förrän snön blivit packad så det är typ 5-10 cm snö på vägen. Sen om det kommer mer snö plogar man den lösa snön, inte den packade, för plogar man bort all snö blir det halt …
Saltning görs bara på E4 och kanske E10.
Länge sen jag bodde där uppe så vet inte om det ändrats men tror inte det.
 
Jag har också varit i svampskogen 😇

IMG_6421.jpeg
 
Här saltas ju snön till ett par dm slask som inte plogas bort utan stänker ner vindrutorna, snorsträngar mellan filerna och spårigt på vägen. Undrar hur många olyckor de kontrakterade snöröjarna orsakar? Förra året välte en saltbil och tömde ut sin last på en åker, tog några månader innan flera kubik salt flyttades men de lämnade kvar och förstörde flera kvadratmeter prima åker när de inte tog rätt på allt salt. :mad:
 
Sitter och ömsom skrattar ömsom häpnar över planlösningar.
Den här är i och för sig perfekt för någon som drömmer mardrömmar om att dörren till toaletten plötsligt går i baklås och att det inte finns någon annan väg ut 😂

Visa bifogad fil 128423
Det är inte ett flervåningshus? En del äldre villor är byggda så det är en lgh på varje plan, kan vara därför det är två hallar - den ena hör till lgh på övervåningen.
Har varit i några såna hus.
 
När jag bodde i Bollnäs plogades det till förbannelse även när det bara var några snökorn på marken. Det skrapade och läts något otroligt även vid barmark. Eftersom plogen startade i princip utanför mitt sovrumsfönster hade jag extremt bra kontroll på när de plogade.

Problemet är att när snöplogningen köps upp så är det ett fast pris. Vilket måste betalas vare sig det är snö eller inte och eftersom de redan har fått betalt är vissa ute och plogar även när det kanske inte behövs. Däremot vid kriser som snöstormar måste kommunen gå in och betala extra. Det är därför snöröjningsbudeten i princip alltid spricker. Sedan är det komplicerat att ploga och röja i Stockholm, särskilt i de centrala delarna där det är mycket genomfart med smala gator och bebyggelse. Och gör det till en helt annan uppgift än att ploga relativt fria och större vägar.
 
När jag bodde i Bollnäs plogades det till förbannelse även när det bara var några snökorn på marken. Det skrapade och läts något otroligt även vid barmark. Eftersom plogen startade i princip utanför mitt sovrumsfönster hade jag extremt bra kontroll på när de plogade.

Problemet är att när snöplogningen köps upp så är det ett fast pris. Vilket måste betalas vare sig det är snö eller inte och eftersom de redan har fått betalt är vissa ute och plogar även när det kanske inte behövs. Däremot vid kriser som snöstormar måste kommunen gå in och betala extra. Det är därför snöröjningsbudeten i princip alltid spricker. Sedan är det komplicerat att ploga och röja i Stockholm, särskilt i de centrala delarna där det är mycket genomfart med smala gator och bebyggelse. Och gör det till en helt annan uppgift än att ploga relativt fria och större vägar.
Stämmer inte, snöröjarna i Sthlmsområdet får betala böter varje år för att de inte klarar snöröjningen. De sätter inte heller ner bladet i onödan utan saltar istället. :meh:

https://www.mitti.se/nyheter/miljonboter-for-dalig-snorojning-6.3.172856.cb4a1592cb
 
Någon gräsklippning blev det inte, alldeles för blött. Men plockade upp lite fallfrukt 👍🏻 och gav hönsen samt rev ner det fantastiska klättervinet från husgaveln. 😭 (hyresvärden krävde det, inte jag som planterat det utan det fanns här - men fick nu plötsligt inte vara kvar.. 😭)

Fick grönt ljus för att åka med kollegan så vi har lunchat kinabuffé och shoppat material till elevernas projekt. Härlig eftermiddag! 😁
 
Hemma. Det var sardiner på vägen hem, men oh joy! SL och Stockholms kommun har kommit överens i sista sekunden och de stänger inte av imorgon och på måndag mellan slussen och gamla stan. Någon gång måste de väl påla men förhoppningsvis kan det göras enbart på helgerna och låta trafiken rulla på under vardagarna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Vi gör oss färdiga för läggdags! :D Är trött och katten Alice väntar på att vi ska lägga oss i sängen så att vi kan mysa mera :sleep...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
65 089
Tjatter Vilka är era konstigaste komplimanger ni fått? Jag fick en idag jag tyckte var lite underlig. Min pappa kom till mitt jobb i ett ärende...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 756
Senast: monster1
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 655
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
Tjatter Matte har sjukstuga och Isis leker klätterapa.
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
71 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp