Vad gör vi? Del CLXXVI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Flytta inte till ett engelskspråkigt land vad du än gör! Här betyder "half ten" 10.30, det sägs som en förkortning av "half past ten". Och ja, jag kom för tidigt jättemånga gånger innan jag lärde mig detta. 🤯
Holy hell det är ju helt orimligt! Jag ska definitivt inte flytta till ett engelskspråkigt land nu. (sen att jag inte hade planer på det innan är en heeeeelt annan sak :D)
 
År 0-99 är ju också ett århundrade så det måste ju vara det första då ju. Hur är det inte logiskt?
Fattar inte? Kallas det inte då för första århundradet? Nästa blir andra århundradet. Varför skulle vi då leva i 21 århundradet eller hur det blir? 🙈
Inte kompatibelt med min hjärna.
 
Ett stall jag stod i för många år sedan ertappade jag stallägaren med att stjäla foder. Det som ägarna vägt upp i påsar och betalade för tog han och fodrade andra hästar istället för att hämta om det fattades. Jag köpte dessutom extra åt min häst och det här var 90-talet, vi fick inte köpa eget foder utifrån och han tog då 5,50 per kilo extra hö.

Han var helt vansinnig när jag ställde honom mot väggen och drog upp helt ovidkommande saker som varken hade med mig och min häst eller foderfrågan att göra. Han hade sålt för mycket så han blev tvungen att köpa in extra hö då det enligt kontraktet ingick i hyran. Jag flyttade efter det. 😡
Jag bestämde mig för att flytta min häst när stallägaren dels hade nästan obefintligt bete och sen blev arg när jag gav min häst extra foder inne. Jag var ung och ”dum” på den tiden men det var droppen!
 
Mitt problem har varit att 19th century är 1800-talet, 20th century 1900-talet osv. Tog ett tag innan det satt att tex the Glorious Revolution var på17th century, dvs 1648.
Åh, det är min akillehäl. Jag får alltid tänka efter både två och tre gånger :meh:
 
nej, fattar inte. Blir fel i hjärnan :D
Äsch, är ju enkelt. Som redan förklarats så är det första århundradet/seklet från 0 till år 99, sen nästa sekelskifte är du inne i andra århundradet, 100 - 199, vid efterföljande sekelskifte är du sedan inne i tredje århundradet, 200 - 299.

Samma sak med timmar. Timme 1 är första timmen på dygnet, dvs 00 - 01. Det är inte samma sak som klockan 1 utan första timmen. Andra timmen på dygnet, dvs timme två, är mellan 01 - 02. Tredje timmen, timme 3, är mellan 02 - 03.

:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Vi har varit ute på sjön och fikat (en del fiskade också). Kisse fick vara hemma hos husse på sin upphöjda position ovanpå vitrinskåpet:
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
81 123
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 447
Senast: Badger
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
981
Senast: Nepenthe
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 841
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp