Vad gör vi? Del CLVIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sa har ser vi ut nar vi kor efter vagarna. Hela ekipaget ar lite drygt 17 meter, husbussen sjalv ar 11.3 meter. Innomhus har vi 32.67 kvadratmeter med "slidsen" ute som har (det finns en tredje, storre, "slide" pa andra sidan. Ett mycket bekvamt satt att ha semester:p

IMG_3032.jpeg
 
Som misstänkt; huggormsbett igen och veterinären var bra och han önskade oss lycka till med vår fina katt ❤. Eftersom det är viktigt att katt håller sig så mycket som möjligt i stillhet och hon inte har något emot att åka bil fick hon följa med upp till Vintrosa i vårat ärende ☺️. Blev så trångt bak i bilen så på vägen hem fick hon sitta i buren i famnen och hon verkade väldigt nöjd när hon kunde se ut genom vindrutan 😄😍.
 
Jag försöker, men var hittar man jobb åt en med autism? som inte förstår så mycket av vanliga regler.
Först och främst får det väl vara ngt hen känner sig bekväm med. Sen får man väl fixa så hen får lönebidrag och leta efter en arbetsplats som har intresse av arbetare som inte är helt självgående?
 
Vi får hoppas att våra katter kommer tillbaka hem snart :heart ! Min är ju van vid att leva ett väldigt självständigt liv som "lyx-stallkatt", men han brukar ALDRIG vara borta hela dagar..... På 4 år har det hänt en endaste gång förut. Så visst blir man orolig..... Vi har ju också varit ute och gått i omgivningarna och ropat, men inte sett en skymt av honom. Varje gång när jag var ute fodrade hästarna idag höll jag tummarna för att han skulle komma springandes och jama glatt precis som han brukar göra....
Ja, det får vi göra <3 Oavsett om de är ute- eller innekatter så är det klart en blir orolig när de är borta längre än vad de brukar. Tycker att det låter helt normalt. Vi flyttade ju för knappt en månad sen så inte nog med att hon inte har någon ute-erfarenhet sedan tidigare så är området dessutom nytt 😬 Men vi har letat i alla buskar, kollat in i folks trädgårdar, kallat och lockat men ingen S. Nu sitter vi på altanen och jag ska inte sticka under stolen med att jag hoppas att hon ska komma tassande bara sådär… samtidigt som katastroftankarna börjar krypa sig på. Tänk om hon ligger skadad någonstans och lider? Tänk om hon är påkörd eller död? Tänk om vi aldrig mer kommer få se henne? 🥺
 
Jag försöker, men var hittar man jobb åt en med autism? som inte förstår så mycket av vanliga regler.
Det är typ helt omöjligt att svara på utan att veta mer om vilka specifika svårigheter personen har. Autism är ju ett spektrum och alla autister är olika, det finns de som klarar av ett "vanligt" jobb men det finns också de som inte klarar av att jobba, alls.

Men om jag ska prata mer generellt. Försök hitta något som personen är intresserad av, kolla upp alternativ med anpassningar och/eller eventuella hjälpmedel. Om personen inte klarar av att ha ett "vanligt" jobb så kanske daglig verksamhet genom LSS kan vara ett alternativ (med autism-diagnos tillhör en Personkrets 1 i LSS).

Edit: Dessutom tror jag inte att varken @Snurrfian eller @Gnist talade om vuxna barn med funktionsnedsättning. Enligt mig känns det lite som att jämföra äpplen med päron…
 
Skicka länkar på lämpliga lägenheter i parti och minut och skicka dem att veckohandla till hushållet nån gång :D
Ungefär det jag gör, plus att jag lägger ut krokar bland alla jag känner att de behöver en bostad 😁 men idag blev det lite för mycket bortskämd unge. 🙄
Bor pojkvännen också hemma hos dig eller hos sina föräldrar?
Hos sin mamma, men de är här mycket på helgerna och när de är lediga. 🙄 Lite jobbig historia med mamman också som nyss har blivit lämnad så hon har sagt att hon behöver den hyra han betalar hemma. Så det gör det hela ännu svårare 🤷‍♂️
 
Folk har alltid sagt till mig att jag ska byta jobb om jag har sån ångest för att börja jobba efter semestern. (En vecka semester kvar) Men jag har ett jättebra jobb! Jag skulle inte byta det mot ngt. Problemet är att jag vill vara ledig, fri och göra vad jag vill. Göra inget. Det är inte jobbet i sig jag gruvar mig för.
 
Oerhört tacksam för att honkatten fram innan vi åkte iväg ❤. Anledningen till den långa svängen; är nya originaldekaler till hästtransporten inför kommande väggbyte då dessa är väldigt svåra att få tag på pga hopplös återförsäljare att nå uppenbarligen eftersom ett 40-tal till hade svarat på annonsen men jag han först 😃. Även en gammal fina byrå passade vi på att köpa; vi behöver mer förvaringsutrymme och den blir fin brevid kakelugnen i sovrummet 😊. På vägen hem stannade vi vid Hjortkvarn och så mycket gott att välja på; jag valde att fylla en snäckbägare I våffla med smakerna vindruva, banoffe och panna cotta 😋😍.
Totalt med svängen till distriktarn så har vi gjort 30 mil i bilen idag så pållan fick vilodag och tillsyn ute i hagen och så köpte vi med middag från pizzerian och nu avslutar älsklingen sin sista semesterdag med kräftor, strax sovdags 😴.
 
Lite jobbig historia med mamman också som nyss har blivit lämnad så hon har sagt att hon behöver den hyra han betalar hemma. Så det gör det hela ännu svårare 🤷‍♂️
Wtf O_o
Har hon inte råd med boendet som singel så får hon väl flytta till något hon har råd med istf att lämpa över ansvaret för sin ekonomi på sonen och därmed bli stoppkloss för honom och hans självständighet.

Den situationen bör dock inte hindra din dotter från att skaffa eget.
 
Edit: Dessutom tror jag inte att varken @Snurrfian eller @Gnist talade om vuxna barn med funktionsnedsättning. Enligt mig känns det lite som att jämföra äpplen med päron…

Exakt, i såna fall får man naturligtvis utgå från personens förutsätter i kombo med vad för hjälp till sysselsättning som går att få från samhället.

Förutsatte -eftersom inget annat sades- att det rör sig om en frisk, ung vuxen som mamma, dvs @Snurrfian blev lite extra frustrerad över idag och min tolkning var att hon kände typ "men väx upp nån gång" 🤨🙄
 
Wtf O_o
Har hon inte råd med boendet som singel så får hon väl flytta till något hon har råd med istf att lämpa över ansvaret för sin ekonomi på sonen och därmed bli stoppkloss för honom och hans självständighet.

Den situationen bör dock inte hindra din dotter från att skaffa eget.
Jo jag säger detsamma, jag hoppas att det ska släppa i höst. Jag förstår till viss del, hon blev lämnad helt utan förvarning, han flyttar till en tvåa och ingen av de två barnen vill bo hos sin far. I samma veva får hon veta att vikarietjänsten hon hade inte skulle övergå till den fasta tjänst hon hade blivit lovad. Så jag tror att tanken på att även behöva flytta blev övermäktig.
Nu har hon fått en fast tjänst och börjar prata så smått om att hon kanske borde hitta något som är hennes eget och att dotterns pojkvän nog inte ska flytta med. Det andra barnet är yngre så hen bor hemma ett tag till.

Men ja dottern behöver ut, så jag jobbar vidare på den fronten. :)
 
Åh jösses! Jag sprang in på Sainsburys lite sent omsider för en flaska vin :angel: och såg att de ställt upp en ny liten charkuterihylla med spännande korvar och salamis. Köpte på ett infall en Pajariel chorizo och OMG! 😍🥲 Allt jag älskar med chorizo, men med rött kött!
Det här kan bli dyrt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
725
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 833
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2
Svar
30
· Visningar
3 122
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 146
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp