Vad gör vi? Del CIX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har satt upp nytt nät i köksfönstret. Lite av ett experiment - det ser mer ut som väv/flisselin och ska vara mot både insekter och pollen. Sitter med självhäftande kardborrband. Oh well, provar iaf! Om det funkar så är det ju en smidig variant när det gäller att byta ut nätet vid behov. (Förut har jag haft dubbelt spetstyg, uppsatt med häftklammer.) Finns nog ingen lösning som blir 100% tät runt öppningen, om jag inte ska använda limpistol (och det tror jag inte att hyresvärden är imponerad av..)  :cautious::angel: .
 
Jag har satt upp nytt nät i köksfönstret. Lite av ett experiment - det ser mer ut som väv/flisselin och ska vara mot både insekter och pollen. Sitter med självhäftande kardborrband. Oh well, provar iaf! Om det funkar så är det ju en smidig variant när det gäller att byta ut nätet vid behov. (Förut har jag haft dubbelt spetstyg, uppsatt med häftklammer.) Finns nog ingen lösning som blir 100% tät runt öppningen, om jag inte ska använda limpistol (och det tror jag inte att hyresvärden är imponerad av..)  :cautious::angel: .
Vad har du för fönster?

Jag har myggfönster. Dvs en ram i storlek att sätta i fönsteröppningen och på den sitter myggnät. Det är 100% tätt.
 
Wow, min bank är så generös, den kan tänka sig att låna ut 200 000 kr i bolån.
Jo ... Men alltså, hade jag haft så mycket i kontantinsats så hade jag lika gärna kunnat titta efter och köpa en lägenhet själv utan lån :cautious::rofl:

Ja, det är gnäll över dagens i-landsproblem :angel:
Hur långt har du kommit i botadsköerna?
 
Fast det är väl inte så konstigt?
Man måste klara av att betalalånet också. OCH leva.

När jag kollade lån 2012 så vill Swedbank att jag skulle ha 9.000 kr kvar att leva på efter att räntor och amortering var betalt. Det är många år sedan.

Sanningen är att man måste ha en rejäl kontantinsats och så mycket lön att man kan betala lånet. Det är väl ganska självklart? Banker driver affärsverksamhet.

Om banken erbjuder att låna ut 200' så är det den summan de beräknar att du kan betala av.

Du får helt enkelt skaffa dig ett mer välbetalt jobb :) Eller ett extraknäck.
Det är inte så "helt enkelt" att skaffa sig ett mer välbetalt jobb.
Inte heller att plugga för att skaffa ett bättre jobb heller som jag märkte idag :cautious:
 
Söker lite på mocktails på Pinterest eftersom jag just nu känner mig sjukt taggad på alkoholfritt en tid framöver. Dyker mest upp "Mocktails for baby shower", "Perfect mocktails for those who don´t drink alcohol" och "Mocktails for pregnancy" :cautious: Kan en inte bara få vilja hitta ett recept på en nice mocktail liksom utan att det måste vara kopplat till graviditet eller att en inte dricker alkohol alls?
Testa Fun Lights nya smak Mojito! Jag dricker den till vardags men den kan nog lätt piffas upp med mynta och krossad is i ett fint glas :up:
 
Vad har du för fönster?

Jag har myggfönster. Dvs en ram i storlek att sätta i fönsteröppningen och på den sitter myggnät. Det är 100% tätt.

Vanligt, gammalt, öppnas inåt. Längst ner sitter en "klack"/list som sitter längre in än kanten runt resten, när fönstret är öppet alltså.. Kan försöka fixa en bild..

Var köper en ett myggfönster och hur fästs det i fönstret?
(Google säger "bygg själv" och jag går nästan sönder bara av tanken just nu.. Och så hittar jag en massa varianter som liknar det jag satt upp nu. Har det dels för mygg, men också som förebyggande mot textilätare, så med "100% tätt" syftar jag på just runt om fönsterkarmen.)

(I köket, alltså. I rummet är det ett skitstort "vippfönster", men det har jag aldrig öppet iom katterna. Det i köket är det jag använder för vädring.)
 
Senast ändrad:
@tanten Bild på hur fönsterkarmen (oh well, runt fönsteröppningen...) ser ut i nederkant. Runt resten av kanterna är det som du ser på sidan, men nederkanten sitter som längre in. Och träet utanför den kanten sluttar utåt/neråt, är inte plant där. Ville inte lossa nätet för att fota, för trött på alla plan (därav lite svamlig förklaring, sorry!) . Får kanske starta en egen tråd på ämnet (men inte idag..) :p

Justja, huset är byggt så att det ska vara självdrag. Vet inte om det gör nån skillnad, förutom att fönstren inte är tänkta att vara just 100% täta. Men ja, jag håller som sagt helst mygg (överkänslig/allergisk och blir väldigt väldigt biten av dem..) och små nedrans textilätare utomhus. Är öppen för att kolla upp tips och alternativ!

IMG_20200519_195229.jpg
 
Senast ändrad:
Vanligt, gammalt, öppnas inåt. Längst ner sitter en "klack"/list som sitter längre in än kanten runt resten, när fönstret är öppet alltså.. Kan försöka fixa en bild..

Var köper en ett myggfönster och hur fästs det i fönstret?
(Google säger "bygg själv" och jag går nästan sönder bara av tanken just nu.. Och så hittar jag en massa varianter som liknar det jag satt upp nu. Har det dels för mygg, men också som förebyggande mot textilätare, så med "100% tätt" syftar jag på just runt om fönsterkarmen.)

(I köket, alltså. I rummet är det ett skitstort "vippfönster", men det har jag aldrig öppet iom katterna. Det i köket är det jag använder för vädring.)
Ja det är nog "gör-själv" som är alternativet.

Inte så svårt. Tunna lister som du spikar/skruvar ihop till en ram. Sedan klipper du till myggnätet och kör fast det med häftpistol.

Mina har suttit ast med vanliga fösnterhakar. Det funkar med vanliga hakar också. Eller en gummisnodd i en ögla som dras till en spik/skruv/hake.

Hittade en beskrivning. Visserligen på en dörr men ett fönster är ju mindre och behöver itne vara lika stadigt.
http://www.tolf.se/diverse/ritning-insektsdorr.pdf
 
Skrattar så att jag viker mig av stormen mitt under bakningen i Hela kändis-sverige bakar :D :rofl:

Dagens höjdpunkt/roligaste var det i alla fall! :love: :laugh:

Hittar tyvärr inget klipp på det, men programet borde finnas på TV4 play, precis innan sista reklamen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
67 68 69
Svar
1 377
· Visningar
38 441
Mat Jag har läst en hel del om nyttan med riktig Kombucha. Igår drack jag en vansinnigt god sådan, i flaska, från Roots of Malmö, den hade...
Svar
10
· Visningar
566
Senast: Stinaelin
·
Svar
2 001
· Visningar
98 277
Senast: pepp
·
Tjatter Jag har beställt ett mjukisdjur som kallas kärleksuttern. Det är alltså ett mjukisdjur för vuxna som sover dåligt. Den har flera...
2
Svar
22
· Visningar
2 748
Senast: Zinfernia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp