Vad gör vi? Del CIV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Islandshästarna motionerade och stallsysslorns gjorda, bara att gå ut och slänga till dom kvällshö sen. Skjutsat äldsta dottern till sin farmor och farfar och sen hjälpte jag och maken yngsta dottern att fixa på hennes rum. Nu ska hon lägga sig och jag ska gå ner till gymmet :)
 
Kunde sluta jobbet lite tidigare idag; skönt! :). Kom ut till min bil och upptäckte att rampen till extraljusen och regplåten låg på backen; tacksamt nog hade personen som backat på min bil lämnat en lapp så jag kunde smsa ikväll att den sitter på igen och ingen skada är skedd 😊.

Sen var det skönt att lägga lite mer tid i stallet och bara fixa allt i lugn och ro 😊. Brukar inte be om regntäcke på min häst men idag gjorde jag det och det var riktigt trevligt att för en gångs skull kunna sadla en torr och skapligt ren häst :). Stallkompisens dotter hjälpte till lite så hon fick rida en stund före mig på ridbanan men pållen min var lite mattig idag så flickan hade lite problem 😅. Sen red jag i alla gångarter och hon kändes fin 😍.

Ätit middag och sett Farmen med sambon så nu medan han tittar på tunn is ska jag bada balja 😍.
 
Drama i kommunen där en person påstår att en mamma fått höra att barnen tvingades göra en islamsk trosbekännelse. Men det verkar ha varit en alldeles vanlig religionslektion med övningar för att konkretisera.

Men lite förvånad över sansad tråd på gnällsidan än så länge.
 
Åh! Som en glad överraskning låg det ett knippe färska purjolökar utanför min dörr när jag kom hem! :heart Jag har tidigare ägnat mig åt lite byteshandel med en snubbe här i byn: han har fått akvarieväxter samt lite annat och jag någon grönsak från kolonilotten. Nu senast fick han en aloe och jag blomkål.
Nu är han visst i färd med att rensa upp sin lott inför vårsådden så han undrade om han fick dumpa mera - jag meddelade glatt att han fick dumpa på! :D
En del folk är bra folk.
 
Senast ändrad:
Nä nu häller jag ut skiten. Tvingat i mig flera glas men det är så vedervärdigt att det nog inte ens duger till matlagning.
 

Bifogade filer

  • 20200304_211452.webp
    20200304_211452.webp
    70,3 KB · Visningar: 57
Var på kulturföreningens årsmöte ikväll.
Musikunderhållningen var en kvinna som spelade harpa och sjöng egenkomponerad musik.
I minglet efteråt berättade hon att stora industrin på orten behöver vikarier till växeln så jag anmälde intresse.
Apropå underliga vägar att hitta jobb... :D
 
Tack för svaret! Jag tänker att man som barn blir jätteglad när folk äntligen börjar förstå en. Mina föräldrar har sagt att jag tyckte att det var jättekul att "prata" när jag kom till dem, eftersom de gav mig tid och uppmärksamhet när jag "pratade" :D

Mitt dagis hade någon form av inriktning på teckenspråk under en period och jag minns att jag tyckte att det var jättekul! Hade det funnits teckenspråk som val för moderna språk hade jag nog inte hoppat av det. Jag tycker att teckenspråk är väldigt intressant och en lagom omväxling till alla andra språk som skrivs och talas. Att påbörja ett nytt språk när jag nyss hoppat av modersmål var jag inte jätteintresserad av :angel:

Vidare fundering, att växa upp med ett språk är en grej och att lära sig ett språk som andra/tredje/whatever en annan grej. Hur blev det då för din familj när du föddes? Kunde de teckenspråk sen innan eller lärde de sig teckenspråk tillsammans med dig? :)
Ja jag minns ju inte men det kom någon hem till oss där i början och började lära mig teckenspråk, typ bebisteckenspråk :love: (då ingen i familjen kunde det) Enligt min mamma var mitt första egna tecken ett personlighetstecken för snusmumriken (typ mimade att jag spelade ett munspel) :laugh:
(Medan mitt allra första talade ord var Hejdå, när tonåriga brorsan rusade ut på kvällen :cautious::rofl:)

Bebisteckenspråk är annars ett sätt att kommunicera tidigt även med hörande barn som du skriver. Lite lättare än att lära sig att prata skulle jag tro :D
På mitt gymnasium (som låg i samma byggnad/skola som ett gymnasium för hörande) så fanns teckenspråk som ett tillval för språk för hörande :up:

Som jag skrev ovan så kunde ingen i familjen teckenspråk. Hälso-/mödravården fångade upp mig "tidigt" pga min pappa är också hörselskadad (fast han blev det vid 25 årsåldern) och mina föräldrar misstänkte därför ganska tidigt något med mig. Så en person fick komma och börja lära mig teckenspråk. Mina föräldrar och min syster gick på lite teckenspråkskurser. Pappa lyckades aldrig bra (vi har svårt med kommunikation rent allmänt tyvärr, en del kanske beror på det). Men mamma och syrran lärde sig mest basic grejer, när jag började prata själv (och höra med hjälp av hörapparaterna) så tappade de nog en del tecken men använder ibland tecken som stöd. Vilket finns också - TSS. Jag kan inte så mycket om det men skulle tro att det är inte lika viktigt med teckenspråkig grammatik då utan mera enligt svensk grammatik.
 
Ja jag minns ju inte men det kom någon hem till oss där i början och började lära mig teckenspråk, typ bebisteckenspråk :love: (då ingen i familjen kunde det) Enligt min mamma var mitt första egna tecken ett personlighetstecken för snusmumriken (typ mimade att jag spelade ett munspel) :laugh:
(Medan mitt allra första talade ord var Hejdå, när tonåriga brorsan rusade ut på kvällen :cautious::rofl:)

Bebisteckenspråk är annars ett sätt att kommunicera tidigt även med hörande barn som du skriver. Lite lättare än att lära sig att prata skulle jag tro :D
På mitt gymnasium (som låg i samma byggnad/skola som ett gymnasium för hörande) så fanns teckenspråk som ett tillval för språk för hörande :up:

Som jag skrev ovan så kunde ingen i familjen teckenspråk. Hälso-/mödravården fångade upp mig "tidigt" pga min pappa är också hörselskadad (fast han blev det vid 25 årsåldern) och mina föräldrar misstänkte därför ganska tidigt något med mig. Så en person fick komma och börja lära mig teckenspråk. Mina föräldrar och min syster gick på lite teckenspråkskurser. Pappa lyckades aldrig bra (vi har svårt med kommunikation rent allmänt tyvärr, en del kanske beror på det). Men mamma och syrran lärde sig mest basic grejer, när jag började prata själv (och höra med hjälp av hörapparaterna) så tappade de nog en del tecken men använder ibland tecken som stöd. Vilket finns också - TSS. Jag kan inte så mycket om det men skulle tro att det är inte lika viktigt med teckenspråkig grammatik då utan mera enligt svensk grammatik.
Underbart första ord! :love: :rofl:
Det här är så intressant! Av alla språk man kan lära sig är jag orimligt besatt av teckenspråk :rofl: Jag VILL kunna det och har försökt öva med hjälp av YouTube på egen hand, men det har mest blivit i perioder så jag har inte fått in något flyt :angel:

Men vad bra att de erbjöd teckenspråk som moderna språk i området du gick i skolan på! Det låter ju jättebra att du fångades upp tidigt och fick hjälp med att lära dig teckenspråk tidigt :)

Jag har väldigt dålig koll på teckenspråk och olika varianter. Men TSS vet jag att pappa använder ibland i jobbet, vilket också skulle vara roligt att kunna. Jag måste ta tag i detta igen, det kanske finns någon annan skola i stan som erbjuder teckenspråk som moderna språk. Sjukt värt att kolla upp i alla fall!
 
Såg just en tråd Rumsväxter och kom plötsligt på att oj jäklar jag skulle ju vattna mina växter :cautious:
Det är tur att de har vattenbehållare så att jag ser när de tar slut .... Alltför många växter har döden dött i mina fingrar :o:cautious:
Jag vet inte ens varför jag kommit på tanken att skaffa mig krukväxter.
Jag vet ju att buketter som ställs i vas med vatten och DÖR efter de är färdiga är bäst för mig.
:cautious:
Men jag inbillar mig att det ser trevligare ut.
Även om de är lite vildvuxna.
 
Ja jag minns ju inte men det kom någon hem till oss där i början och började lära mig teckenspråk, typ bebisteckenspråk :love: (då ingen i familjen kunde det) Enligt min mamma var mitt första egna tecken ett personlighetstecken för snusmumriken (typ mimade att jag spelade ett munspel) :laugh:
Mitt första ord på teckenspråk var kanin och flicka (har döv kusin)
Och min enda hela mening är jävla kanin jävel..... :D
 
Underbart första ord! :love: :rofl:
Det här är så intressant! Av alla språk man kan lära sig är jag orimligt besatt av teckenspråk :rofl: Jag VILL kunna det och har försökt öva med hjälp av YouTube på egen hand, men det har mest blivit i perioder så jag har inte fått in något flyt :angel:

Men vad bra att de erbjöd teckenspråk som moderna språk i området du gick i skolan på! Det låter ju jättebra att du fångades upp tidigt och fick hjälp med att lära dig teckenspråk tidigt :)

Jag har väldigt dålig koll på teckenspråk och olika varianter. Men TSS vet jag att pappa använder ibland i jobbet, vilket också skulle vara roligt att kunna. Jag måste ta tag i detta igen, det kanske finns någon annan skola i stan som erbjuder teckenspråk som moderna språk. Sjukt värt att kolla upp i alla fall!
Beroende på var du bor kolla om det finns någon dövförening i närmsta storstad, de brukar ibland ha teckenspråkskurser tror jag 🤔

Och det ÄR ett roligt språk, väldigt annorlunda då det är så bildligt talande och blir lätt så "dramatiskt" då man använder ansiktet och kroppsspråket så mycket i språket också :love:
 
Beroende på var du bor kolla om det finns någon dövförening i närmsta storstad, de brukar ibland ha teckenspråkskurser tror jag 🤔

Och det ÄR ett roligt språk, väldigt annorlunda då det är så bildligt talande och blir lätt så "dramatiskt" då man använder ansiktet och kroppsspråket så mycket i språket också :love:
Tack för tips! Ska definitivt kolla upp det. Tänker att det borde finnas någon dövförening i Göteborg/Gbgområdet :)

Jo, men precis! Jag tänkte att det skulle kunnat varit en rolig omväxling till att plugga språk som skrivs och pratas. Det är tex lätt att uttala något fel, men i teckenspråk behöver man inte uttala saker på samma sätt. Jag var så trött på språk och ville mest komma ifrån det, vilket jag tack och lov gjorde till slut i alla fall.. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 039
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 390
Senast: Calmiche
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 921
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 980
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Wobbi stövlar
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp