Vad gör vi? Del CIV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mitt första ord på teckenspråk var kanin och flicka (har döv kusin)
Och min enda hela mening är jävla kanin jävel..... :D
Lustigt ofta den där sista meningen sker :rofl:
Och lustigt ofta när det visar sig att tecknen inte riktigt stämmer :angel::D


Rent allmänt (och inte riktat mot dig), det blir lätt annan betydelse eller bara babbel om man råkar vända handen åt fel håll. Ibland har hörande svårt att förstå att handens position i förhållande till en spelar stor roll också. Som i tecknet kanin, med handflatan mot en själv så betyder det kanin, med handflatan mot sidan så kan det lätt bli fan, och handryggen mot pannan (som är det vanligaste felet hörande gjort har jag märkt) så betyder det egentligen ingenting :D
 
Lustigt ofta den där sista meningen sker :rofl:
Och lustigt ofta när det visar sig att tecknen inte riktigt stämmer :angel::D


Rent allmänt (och inte riktat mot dig), det blir lätt annan betydelse eller bara babbel om man råkar vända handen åt fel håll. Ibland har hörande svårt att förstå att handens position i förhållande till en spelar stor roll också. Som i tecknet kanin, med handflatan mot en själv så betyder det kanin, med handflatan mot sidan så kan det lätt bli fan, och handryggen mot pannan (som är det vanligaste felet hörande gjort har jag märkt) så betyder det egentligen ingenting :D
Då har jag blivit lärd fel,för jag gör handrygg,flata,rygg, mao inget kanin inget :rofl:
 
Tack för tips! Ska definitivt kolla upp det. Tänker att det borde finnas någon dövförening i Göteborg/Gbgområdet :)

Jo, men precis! Jag tänkte att det skulle kunnat varit en rolig omväxling till att plugga språk som skrivs och pratas. Det är tex lätt att uttala något fel, men i teckenspråk behöver man inte uttala saker på samma sätt. Jag var så trött på språk och ville mest komma ifrån det, vilket jag tack och lov gjorde till slut i alla fall.. :)
Det GÅR dock att skriva på teckenspråk.. :angel: Antingen på svenska med teckenspråkig grammatik eller med symboler som visar på hur man ska teckna tecknet. Det sista kommer jag absolut inte ihåg allt alls (bara J-formen då den skrivs som ett J och är formen av bokstaven J :angel:), men likväl något man fick lära sig om i teckenspråksämnet i skolan :D Vi filmade oss själva mycket under de lektionerna och då fick man skriva ned stödord så att man mindes, men vad man skrev för att minnas var upp till var och en. Det var bara videon som bedömdes typ.

Och så vill jag vara en besserwisser och säga att man behöver egentligen teckna tecken på samma sätt i teckenspråk :angel:;)

Inte för att avskräcka dig! Det är ett förlåtande språk egentligen :D
 
Vänd bara på handen så att insidan av handen är mot pannan istället, och du gör säkert rätt form och rörelse med fingrarna så blir det rätt! :up:
Nu fattar jag inget,du sa ju att handrygg mot panna betyder inget,att handflatan mot pannan med kaninfingrar är rätt vet jag .Help!! Jag kan ju inte göra min enda hela mening fel. :nailbiting:
 
Ett tecken som folk kan reagera på då och då är tecknet för flicka/kvinna, sök gärna på hemsidan ovan för att se. Döva är ju vana med det sedan som små så det är inget märkligt för oss, men bröst är tydligen något känsligt som man inte ska tala så högt om... :grin:
 
Var på kulturföreningens årsmöte ikväll.
Musikunderhållningen var en kvinna som spelade harpa och sjöng egenkomponerad musik.
I minglet efteråt berättade hon att stora industrin på orten behöver vikarier till växeln så jag anmälde intresse.
Apropå underliga vägar att hitta jobb... :D

Pga mitt konstanta tjattrande med allt och alla, den här gången på återvinningen, blev jag kompis med hon som fixade testförarjobbet åt mig... :laugh:

Hoppas du får det, det lät ju som ett jobb på lagom avstånd :up:
 
Vaknade nu och behöver egentligen inte vakna förrän kl 8. Så vad gör jag nu? 1. Somnar om. 2. Pluggar på något. 3. Slösurfar

Morgonens svåra dilemma :grin:
 
Känns som att jag knappt kan andas pga allt slem i luftvägarna. Börjar därför dagen med ett bad för att lösa upp skiten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 041
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 390
Senast: Calmiche
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 921
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 980
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Artros hos ung hund
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp