Vad gör vi? Del CIV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi tar väl alla tårar på en och samma vecka... det fanns en länk till riksarkivet i en annan tråd och jag tänkte vad sjutton, jag kollar om min farfar finns med i pappas födelsebok. Det gjorde han.

Och nu sitter jag och gråter, jag har hittat min släkting som jag fått mitt tilltalsnamn ifrån :heart Det var farfars mor... och farfar var oäkting. VAD var det som hände som gjorde att han övergav farmor?! Hans namn stämmer överens med en ring jag har som jag alltid misstänkt varit farmors förlovningsring (den passar mitt ringfinger som om den är gjord för mig... lite kusligt). Jag ångrar nu att jag aldrig frågade pappa om hans far :(
:heart Vet du att han levde efter det? Och om han fanns kvar i Sverige? Nu när du har hans namn och kanske var han bodde då kan du kika i kyrkböckerna och se om han står som utflyttad/död/emigrerad
Det finns så mycket olika öden som man skulle vilja veta mer om.
 
:heart Vet du att han levde efter det? Och om han fanns kvar i Sverige? Nu när du har hans namn och kanske var han bodde då kan du kika i kyrkböckerna och se om han står som utflyttad/död/emigrerad
Det finns så mycket olika öden som man skulle vilja veta mer om.

Han var med på dopet och jag har bild på pappa som barn i farfars hem. Jag ska gräva vidare (jag har lite koll på hur man gör och vad som kan gå att få fram, jag gick faktiskt en släktforskningskurs som elevens val på högstadiet :up:).
 
Han var med på dopet och jag har bild på pappa som barn i farfars hem. Jag ska gräva vidare (jag har lite koll på hur man gör och vad som kan gå att få fram, jag gick faktiskt en släktforskningskurs som elevens val på högstadiet :up:).
Nån gång ska jag ta ta i att kolla min farmors ursprung. Farfars fiiiina anor har jag matats med men farmor vet jag väligt lite om. Lite krångligare eftersom hennes namn är vanligt och släkten är från Finland. Riksarkivet är inte till så stor hjälp.
 
Grävde lite på mammas sida... det är många efternamn där också som kommer från spinnsidan :angel: :rofl:
Farmors flicknamn får jag massor av träffar på om jag googlar. Farfars (dvs mitt) efternamn är skyddat släktnamn så där är det enklare.
Det har visst gjorts släktforksning men eftersom jag är utan kontakt med min fars släkt så har jag inga möjligheter att få reda på något därifrån.
 
Vi tar väl alla tårar på en och samma vecka... det fanns en länk till riksarkivet i en annan tråd och jag tänkte vad sjutton, jag kollar om min farfar finns med i pappas födelsebok. Det gjorde han.

Och nu sitter jag och gråter, jag har hittat min släkting som jag fått mitt tilltalsnamn ifrån :heart Det var farfars mor... och farfar var oäkting. VAD var det som hände som gjorde att han övergav farmor?! Hans namn stämmer överens med en ring jag har som jag alltid misstänkt varit farmors förlovningsring (den passar mitt ringfinger som om den är gjord för mig... lite kusligt). Jag ångrar nu att jag aldrig frågade pappa om hans far :(
Är också oäkting i flera led. Man kommer ner till en mamma med ett barn, men vem som är pappan går inte att hitta. Så längre kommer man tyvärr inte :(. Så "risken" är att mitt efternamn kommer från nån präst, för tydligen fick barnet prästens namn om barnet var oäkting.
 
Råkade crasha en proppfull och stor kryddburk med Franska Örter. Franska örter i halva köket. Dammsög upp det och drog sen runt lite mer med dammsugaren. Hela undervåningen luktar franska örter. Sambon kom hem och undrade vad jag lagat till lunch. Jag åt mackor.. :laugh: Läge att byta påse kanske..
 
G'morning!

IMG_0844.webp
 
Ska fika på jobbet och sen ut sista timmen och jobba i fält igen.
Sitter och skriver på rapporten så länge. Sååå tråkigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 017
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 385
Senast: Calmiche
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 901
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 976
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp