Vad gör vi? Del CCVI

Just nu ligger den i glas/mugg skåpet där det är mörkt och kallt pga en ventil i väggen. Gissar att det i gamla tider kanske var något slags förråd.

(Jag har skamlöst klippt i texten.)

Ett sånt skåp har vi också! Platsbyggt, högt skåp där ena väggen är husets yttervägg. Ventil av större, äldre "tallriksmodell". Vi har självdrag som ventilation i huset, så har den ventilen lite öppen. Det blir verkligen kallt i det skåpet på vintern, vi får tänka oss för och planera om när minusgraderna kommer. Härom året frös drickan som förvarades där - både läskburkar och julmust i glasflaskor (ja, en eller ett par av dem "exploderade"..det var sådär kul att städa..). I vårt fall är skåpet ett högskåp, typ skafferi. Enligt min mor användes det som just kallt skåp för mat way back when.

Skulle in på systemet och köpa rom för saffransbullebak. Kände mig SÅ förvirrad och allmänt lost att jag fick ringa sambons mamma och be om hjälp :rofl: Jag är nog så långt ifrån att vara stamkund i den butiken som en person i min ålder kan vara, men nu är vi redo att baka :banana:
Mitt första köp någonsin på Systembolaget var en flaska vin. För att kunna laga risotto 😇

För att vara lite mer on topic (jag är fasen drottningen av sidospår, sorry!) 🫣 .
Vi har fikat och städat av hemma. Jag tänkte fixa med lite annonser på Tradera men Lillan bestämde att det ska mysas och parkerade i mitt knä.

(Jag har skamlöst klippt i texten.)

Ett sånt skåp har vi också! Platsbyggt, högt skåp där ena väggen är husets yttervägg. Ventil av större, äldre "tallriksmodell". Vi har självdrag som ventilation i huset, så har den ventilen lite öppen. Det blir verkligen kallt i det skåpet på vintern, vi får tänka oss för och planera om när minusgraderna kommer. Härom året frös drickan som förvarades där - både läskburkar och julmust i glasflaskor (ja, en eller ett par av dem "exploderade"..det var sådär kul att städa..). I vårt fall är skåpet ett högskåp, typ skafferi. Enligt min mor användes det som just kallt skåp för mat way back when.

Exakt samma som här hemma. Stor rund ventil mot en yttervägg. Dessutom mörkt när jag stänger luckan. Med lite pulande fick jag in kopparna också, men får fundera om jag kan sätta dom någon annanstans. Vill ju inte att de åker i backen när jag öppnar skåpet.

Egentligen är det mest löjliga att jag inte 'firar' jul. Funderar varje år på bojkott. Förutom maten då. Nu haver jag dammsugit och kanske ta en dust med spisen med en massa ingrott grejs. Urrk.

Julbak
20241223_131722.webp

Egentligen är det mest löjliga att jag inte 'firar' jul. Funderar varje år på bojkott. Förutom maten då. Nu haver jag dammsugit och kanske ta en dust med spisen med en massa ingrott grejs. Urrk.
Ja, jag förstår verkligen inte varför du håller på att stressa ihjäl dig över en högtid. Du får kanske ta dig en funderare till nästa år vad som VERKLIGEN är viktigt för dig, och sedan göra som många av oss andra - strunta i resten!!

I gar kvall blev alla julklappar inslagna, och all mat ar antingen klar eller paborjad. I dag har jag hjart-rehab medan Maken damsuger och moppar golv och jag tanker inte gora nagot mer an att blanda ihop till vitvins glogg och se till att jag har en bra dopp till dopp i grytan. Mojligen skulle jag vilja baka lite mer tunnbrod, men det far nog vanta tills mellandagarna da jag har sa det racker ett tag och om vi vill ha en hel massa dop i grytan sa kan jag alltid kopa Matzos (Judiskt brod) som ar det som mest liknar tunnbrod och fungerar till dopp i grytan aven om det inte alls ar lika gott.

Pa vagen hem fran hjart-rehab tanker jag handla mer farsk potatis och ett par grejor till ... sedan satter jag ner stjarten och that's that! I kvall blir det nog risgrynsgrot med skinkmackor da sonen och barnbarnen kommer, men rent generellt sa kommer jag att gora sa lite som mojligt och lata den manliga delen av familjen gora det som behovs hela julhelgen. :)

Ja, jag förstår verkligen inte varför du håller på att stressa ihjäl dig över en högtid. Du får kanske ta dig en funderare till nästa år vad som VERKLIGEN är viktigt för dig, och sedan göra som många av oss andra - strunta i resten!!

Mat! Det enda jag firar och det enda som stressar.

Spisen, dammsugning, moppandet är det bara bra att jag tar tag i. Jul eller inte.

Kan fö verkligen rekommendera mirakelsvamparna. Helt fantastiska, bättre än skrapan, att få bort inbränt mat.

Pappa och jag har nu bakat en massa rullrån. Tyvärr använde vi ett annat recept än förra året, så de blev inte lika bra.
Men ska göra rånskålar till nyår, och då använder vi den vanliga smeten. 😊

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Vi har chillat på soffan till "Top Gun - Maverick".
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
60 051
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar och katten kastar leksaksbananer.
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
58 264
  • Låst
Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
57 432
Senast: Krålus
·
Tjatter Har en del kläder, väldigt mycket är skänkt till återvinning. Men har en del som jag velat sälja billigt, velat ha någon krona tillbaks...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka