Vad gör vi? Del CCIII

Ska ta några tag med dammsugaren. Golvmoppning blev lite överkurs. Blir tokig på calibre companion. Jag håller på att föra över mitt calibre bibliotek till min läsplatta (knappt 28,000) och den går som en snigel. Tyvärr finns det inte längre någon support och av någon anledning så hakar cc upp sig ibland och vägrar att synca med calibre på datorn så jag vill få över så mycket som möjligt på en gång. Men eftersom jag ska ha med mig plattan ut till landet imorgon när jag åker dit för att hjälpa till med att installera boxer på en ny tv, så kommer jag behöva avbryta mitt i laddandet. Jäklar också!
 
Tycker det är så låga priser på auktionerna numera, snacka om att uppfödarna måste gå på knäna.
Undrar dock vad de hade förväntat sig för denna?!
IMG_0988.webp
 
Just det gjorde jag inte, men eftersom låsbygeln var trög så drog och lyfte jag i själva kulhandsken flera gånger innan jag åkte, och bilen följde med upp då. Men tankarna går ju ändå.
Troligen hade den inte sett smörjelse på evigheter och hamnade i nästan-låst-läge och då hade lika gärna ägaren kunnat tappa släpet. Tänk att vissa ska ha så svårt för att vårda grejer dom äger, smörjningens betydelse försökte jag lära en bonde, svaret jag fick var "smörja,,,, men då blir det ju kladdigt" men så hade allt på den gården förvandlats till vrak också.
 
Troligen hade den inte sett smörjelse på evigheter och hamnade i nästan-låst-läge och då hade lika gärna ägaren kunnat tappa släpet. Tänk att vissa ska ha så svårt för att vårda grejer dom äger, smörjningens betydelse försökte jag lära en bonde, svaret jag fick var "smörja,,,, men då blir det ju kladdigt" men så hade allt på den gården förvandlats till vrak också.
Jag skulle behöva lära mig EXAKT var jag ska smörja på släpet. Jag vill gärna göra rätt, men det är inte alltid lätt att veta hur helt praktiskt!
 
Hade slut på bröd så nu står degen och jäser i bunken, det blir lantbröd i lergryta med russin i degen. :d

Pannan är tänd så nu laddar jag värme för ett dygn, fint med vedvärme när man nästan bor i skogen och ett timmerbilslass brännved är inte dyrt om man beställer "bara-skiten-brinner-kvalitet" fast i år vräkte han av ett rejält lass björkved till samma pris som vrak så troligen blev det billigare att dumpa det här än att köra enbart bilen ner till Braviken när det bara var bil och inte släp. Fint med kontakter. :up:
 
Jag skulle behöva lära mig EXAKT var jag ska smörja på släpet. Jag vill gärna göra rätt, men det är inte alltid lätt att veta hur helt praktiskt!
Det viktigaste är mekanismen i dragskon, där kletar jag fett med en pensel över alla rörliga delar, sen ett par pumptag i var nippel på dragröret med fettsprutan och så ska alla lösa detaljer som har med bromsen att göra fram på dragröret ha lite olja, glöm inte stödhjulet, lite olja på toppen så går det lättare att veva det sen.:)
Titta, rucka, lyft och dra, det mesta kommer du att märka är en fatta-själv-övning för det är skitenkel konstruktion.
 
Troligen hade den inte sett smörjelse på evigheter och hamnade i nästan-låst-läge och då hade lika gärna ägaren kunnat tappa släpet. Tänk att vissa ska ha så svårt för att vårda grejer dom äger, smörjningens betydelse försökte jag lära en bonde, svaret jag fick var "smörja,,,, men då blir det ju kladdigt" men så hade allt på den gården förvandlats till vrak också.
Nja, jag vill inte kasta skugga på ägaren när jag inte vet vad som hände...
 
Tittar på ett "Enkelt liv" och längtar som vanligt bort från ekorrhjulet, de som ännu så länge har varit med i programmet säger alla precis samma som jag gör. Nu flyttade inte jag till ett liv "off-grid" utan bara 50 mil bort till Nyköping, vilket för min familj likväl hade kunnat vara till månen, men känslan är ju densamma. Fortfarande dock längtar jag till en stuga på landet där jag kan rå om mig själv på ett annorlunda sätt utan att behöva vara lika beroende av ekorrhjulet med allt vad det innebär i dag.

Förhoppningsvis en dag längre fram när jag inte längre jobbar. Frågan är hur snart det blir med tanke på regionens insparande på personal... oron ligger i maggropen och vill inte släppa.

Har värmt en matlåda, blev hemgjord pizza, mat smakar inte riktigt nuförtiden, vet inte riktigt varför så det är bara att äta tyvärr. Det är ok, men inte mer än så. Skulle vilja äta något riktigt gott. Men vad är det?

Spionen blev rädd tidigare när grannungarna knackade på fönsterna igen och kravlade då under min stol och under skrivbordet och till och med upp i mitt knä. Till slut blev jag irriterad på honom när han inte bara la sig ner, han satt upp och andades på mig och vägrade röra sig ur fläcken utan buffade på mig och andades på mig, så jag stängde in honom i ett rum en stund. Jag flyttade bort honom flera gånger och han gick tillbaka, försökte förhindra honom att komma dit och han trängde sig tillbaka. Då fick jag nog, ut i vardagsrummet med honom en stund. Han är en stor hund med mentalitet lite som en katt "va, får jag inte plats? jag GÖR plats, jag bryr mig inte om dig".
När jag sedan öppnade hade han kommit över allt igen.
Tur fastighetsskötarna kommer nästa vecka, de ska tydliga byta ventilationsfilter hos alla och genomgå funktioner i kök och badrum, då säger jag till igenom de här barnen. Pappan har i alla fall börjat hälsa. Men han har å andra sidan aldrig varit lika högfärdig som mamman och barnen.
 
Just det gjorde jag inte, men eftersom låsbygeln var trög så drog och lyfte jag i själva kulhandsken flera gånger innan jag åkte, och bilen följde med upp då. Men tankarna går ju ändå.
Min kompis rycker alltid ordentligt efter att ha kopplat. De lastade ponnyn och åkte på tävling. Sista svängen, som gick långsamt pga små vägar och skarp sväng, kände hon ett konstigt ryck och släpet släppte. Tur att det gick så sakta! Ponnyn lastades ur och släpet sattes fast, men de vågade inte köra häst i släpet innan de bytt kulhandske. Så olyckor kan ske även när man gör allting rätt!
 
Jobbat hemifrån idag, och tagit massa micropauser och plockat och städat och tvättat. Väldigt skönt, för då var bara dammandet och dammsugandet kvar när jag jobbat klart 👍

Dragit på mig en begynnande hälsporre i somras, vilket gör att resten av kroppen gör ondare än vanligt vilket suger :( Hade velat sy ikväll, men får hålla mig av foten nu känner jag.

Fick beställt nya glasögon tillslut med efter att ha funderat några veckor. Blev inspirerad av @parellikuskens fina nya glasögon och fick tummen ur 🤩
 
Jobbat hemifrån idag, och tagit massa micropauser och plockat och städat och tvättat. Väldigt skönt, för då var bara dammandet och dammsugandet kvar när jag jobbat klart 👍

Dragit på mig en begynnande hälsporre i somras, vilket gör att resten av kroppen gör ondare än vanligt vilket suger :( Hade velat sy ikväll, men får hålla mig av foten nu känner jag.

Fick beställt nya glasögon tillslut med efter att ha funderat några veckor. Blev inspirerad av @parellikuskens fina nya glasögon och fick tummen ur 🤩
Tänk så olika man kan vara, jag valde ett par på typ 20 minuter. 😅
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hjälp! Jag har stopp i båda öronen och får inte bort det. Hör knappt någonting och jag börjar universitet i morgon! Vad gör jag? Har...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Mirre
·
  • Låst
Tjatter Spännande jobbnyheter idag (eventuellt)! Kisse ockuperar husses soffa och kudde som vanligt :D
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
78 640
Senast: Scata
·
Juridik & Ekonomi Det förekommer ju mycket bedrägerier i samhället nu för tiden. Personrån och småstölder har flyttat sig till Nät-, SMS- och...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 814
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 030
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp